Processortemperaturen van 90 graden+

Pagina: 1
Acties:

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:42
Hallo,

Ik zit met het volgende.
Als ik de computer een tijdje laat draaien, dan valt het hele systeem soms plots uit. Ik zet hem dan weer aan en lees de temperatuurgegevens uit in BIOS. Hier komen dan regelmatig temperaturen voor van boven de 90 graden. Zojuist heb ik dus de CPU eruit gehaald en ook het koelblok. De CPU was gewoonweg niet vast te houden. Dit geldt ook voor het koelblok. Het koelblok was minstens 80 graden, wat toch wel duidt op een juist aangesloten koelblok + koeler.

Specs:
Intel Pentium 4 @ 3.0 GHz (D0 stepping, prescott family, FSB 200 MHz, Multiplier 15x)
Standaard koeler van Intel
ECS 648FX-A2
MSI 7600 GT
2x Corsair VS1GB400C3 (draait momenteel 1:1 dus op 200 MHz)
80mm outtake fan

De processor is dus niet overgeklokt. Wat me wel opvalt in BIOS, is dat ik de voltages niet kan aanpassen. Ik kan wel de kloksnelheid aanpassen. Deze kan ik variëren van 200 tot 232 MHz. Ik kan wel zien dat de CPU op 1.25 volt draait.

Is dit een typisch kenmerk van een Pentium 4 of is hier toch nog wat anders aan de hand?
Als jullie nog iets moeten weten hoor ik het wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dit zo zie dan is je koeler een beetje dood aan het gaan. Vervang die eens. Sowieso past dit topic beter in Cooling dus krijgt hij een mooi schopje.

• Capacitor
Als ik dit zo zie dan is je koeler een beetje dood aan het gaan. Vervang die eens.
Zal ik doen. De huidige koeler maakt wel erg veel toeren. Variërend van 2600 tot wel 3300. Het kan natuurlijk zijn dat de koeler zijn koelkracht is verloren, of dat de toeren verkeerd worden uitgelezen. (Dan moet dat zowel in BIOS als in Speedfan verkeerd zijn uitgelezen)

Bedankt voor het schopje:)

Wordt een processor tegen de 100 graden, als de koeler niet meer 100% werkt. Lijkt me wel erg hoge temperatuur.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lijkt me sterk dat een ding dat ronddraait, en altijd evenhard blijft ronddraaien, ineens minder lucht kan verzetten..
Die rpm's zijn vrij normaal voor een stockcooler. Maakt ie ook lawaai naarmate de toeren die hij maakt?

Het lijkt mij eerder dat je vrij weinig of geen airflow in je kast hebt. Dus, heb je casefans? zoja waar, en hoe blazen ze (foto's helpen ;-)).

Als het vervangen van je stockcooler helpt, dan is het natuurlijk opgelost, maar ik zou toch even naar je airflow kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door diedazz op 13-07-2009 11:09 ]

Get Airflow, save the world.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 11:49
Mooi moment om al het stof van de koeler en heatsink te halen! Is ook erg belangrijk als je lagere temperaturen wilt.

• Capacitor
Dat stof heb ik gister er al allemaal uitgehaald. Hij zat dan ook echt bomvol stof.
Op het moment zit er een casefan in. Dit is een outtake en zit ter hoogte van de CPU. En de voeding heeft dan nog een 120 mm fan.
Foto's zal ik zo uploaden

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:46

Cheezus

Luiaard

Lars93 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:38:
Dat stof heb ik gister er al allemaal uitgehaald. Hij zat dan ook echt bomvol stof.
Met veel stof koelt ie inderdaad weinig meer, zijn je temparaturen nu nog steeds zo hoog dan?
Als de ventilator gewoon draait moet de koeler nog gewoon goed zijn. Als je CPU nu nog heet wordt maar je koeler niet -> waarschijnlijk heb je hem niet goed teruggezet, de koelpasta verversen is ook altijd aan te raden als je een koeler los hebt gehaald.
Als hij dan nog steeds zo heet wordt is je processor misschien half aan het overlijden en meer watts aan het verstoken..

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

primusz schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:35:
[...]
de koelpasta verversen is ook altijd aan te raden als je een koeler los hebt gehaald.
Dat mag je best iets sterker zeggen. Het is zeker af te raden om dat niet te doen...
Wat je kan proberen, is die standaard fan van de koeler af te halen en er even een aparte 8cm fan op vast maken...kijken of het dan beter wordt...

Waar is trouwens je intake fan ? Zou je die outtake fan niet eens verplaatsen naar voorin je kast en dan als intake ?

[ Voor 12% gewijzigd door Mike2k op 14-07-2009 12:45 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Capacitor
Mijn outtake fan zit net onder de voeding aan de achterkant. Dit is ongeveer ten hoogte van de processor. De temperaturen zijn gelukkig wel wat afgenomen.
Op het moment is ie idle: ~57 graden.
Heatsink wordt ook warm, dus de koeler en heatsink zijn in ieder geval goed teruggeplaatst.

@Fastex:
Waar heb je meer aan? Aan een intake of een outtake fan? Ik heb namelijk op het moment maar een casefan en waar zou ik deze dan het beste kunnen plaatsen?

• Mike2k

Mike2k

Lars93 schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:30:
@Fastex:
Waar heb je meer aan? Aan een intake of een outtake fan? Ik heb namelijk op het moment maar een casefan en waar zou ik deze dan het beste kunnen plaatsen?
Je voeding is toch al een outtake? ;) In dit geval heb je dus meer aan een intake...
Je kan een intake het beste vooraan onderin de kast plaatsen...
Let even op de blaasrichting.

[ Voor 11% gewijzigd door Mike2k op 14-07-2009 14:34 ]

• Capacitor
Voeding is geen outtake. Deze blaast in de kast zelf. Beetje raar misschien, vind ik zelf ook.

• Mike2k

Mike2k

Dat is inderdaad apart. 9 van de 10 voedingen die ik ken zuigen lucht aan uit de kast en blazen dat naar buiten...

Geen wonder dat je cpu zo warm wordt...Je voeding dumpt al zijn warme lucht (en die is warm) bovenop de processor...

Wat ik zou doen is de fan in de voeding omdraaien zodat ie outtake wordt en dan die 8cm als intake gaan gebruiken...

PS. zit de voeding trouwens wel boven de processor ? Wat is de kast layout? doe er even een foto'tje bij voor de duidelijkheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Mike2k op 14-07-2009 15:09 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-01 08:34
In een standaard case zit de voeding bijna altijd bovenaan, boven de cpu dus.

Je hebt 3 manieren om dit probleem op te lossen (als het geen stervende cpu betreft), van goedkoop naar duur:
- Airflow verbeteren (extra intake, fan voeding omdraaien)
- Aftermarket cpu cooler (als je die nog vind)
- nieuwe case (kan de coolermaster cosmos s wel aanraden >:) )

Je koeler lijkt goed te zitten, als deze goed warm wordt mag je daarvan uitgaan. Heb je hier vroeger ooit al problemen van ondervonden of heb je er nooit op gelet. Is wel handig om te weten wat het initiëel was.
Zo weet ik dat mijn C2D @ 4GHz bij een roomtemp van 21°C idle 31°C is en stressed wordt dit 45°C.
Als hij later oploopt tot 60°C weet ik dat er iets scheelt met mijn koeling (losgekomen, stof,...).

Ik weet uit ervaring dat de prescott cpu's echt heet worden, heb vroeger een 3.2 GHz gehad en die had op stockspeeds al last van throttelen ivm de hitte. Ik heb het toen opgelost met een waterkoeling (koolance case met ingebouwde waterkoeling), wat ineens de mogelijkheid bood de CPU op 4,2 GHz te laten werken.

Dus trek eens een foto van je case/toon je paint skills en beschrijf de originele situatie.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Fastex schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:42:
[...]
Dat mag je best iets sterker zeggen. Het is zeker af te raden om dat niet te doen...
Mwah, als je cpu en de onderkant van de koeler goed vlak zijn zal het zelfs zonder koelpasta wel goed gaan.
Het verschil tussen oude en nieuwe pasta zal hooguit een paar graden zijn. Wel de moeite dus, maar geen bittere noodzaak ;)

Verder is de voeding denk ik wel gewoon een outtake, de fan zit misschien aan de binnenkant maar zal wel lucht aanzuigen en door de voeding heen naar buiten blazen. Als dit niet zo is heb je wel een hele gare voeding of heeft iemand anders er al mee lopen knoeien :P
Een casefan zou ik dus als intake gebruiken.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 22:52

Nikeo

Jawelles

hoe lang heb je die PC al?

• Capacitor
Hier zijn dan de foto's.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/15/1247636915-460.jpg
Processor + koeler en de outtake fan
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/15/1247636975-230.jpg
Voeding koeler (is trouwens een intake) en de Processor + koeler
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/15/1247637022-380.jpg
Achterkant van de computer met linksonder de outtake fan en rechts de voeding(hier komt warme lucht door naar buiten).

@Engineer Stewie:
Ik had de processor ook een klein beejte overgeklokt. Hij liep op 3200 MHz. Voltage was wel gewoon stock.
Nu is hij teruggeklokt en dan vind ik de temperaturen toch nog erg hoog.
Op het moment is ie 59 graden. Dit kun je een idle-toestand noemen, want het enige wat ik doe is dit bericht typen. Zelfs voor een heethoofd zijn dit hoge temperaturen.

En de voeding is geen outtake die in de kast zit.

@Nikeo:
Hoe lang ik deze computer al heb... Tja daar vraag je wat he. Ik denk zo'n 8 à 9 jaar. Voor een computer is ie dus hoogbejaard:)

• Mike2k

Mike2k

Nee, ik zie het. Je voeding is inderdaad een intake...
Ik zou je echt aanraden om die voeding fan om te draaien zodat dat een outtake wordt en dan die 8cm fan als intake gaan gebruiken...

Opzich is die 60 graden voor een Prescott met stock cooler niet teveel...het ding wordt gewoon vreselijk warm...

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die voeding is gewoon een outtake hoor?
Hij zuigt de lucht aan bij je CPU en blaast deze door de PSU heen naar buiten, dit is tegenwoordig vrijwel standaard bij voedingen..

• Mike2k

Mike2k

primusz schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 10:08:
Die voeding is gewoon een outtake hoor?
Hij zuigt de lucht aan bij je CPU en blaast deze door de PSU heen naar buiten, dit is tegenwoordig vrijwel standaard bij voedingen..
My bad... nu ik nog eens goed kijk zie ik inderdaad dat het een outtake is...

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
8 à 9 jaar voor een pc die op 3.0 ghz (ofzoiets) loopt is een beetje teveel van het goede, in het jaar 2000 zaten we net aan de 1ghz :P Maak er maar max 3-4 jaar van, dan klinkt het al wat beter.
Anyway, casefan voor in de pc of een andere case die meer ruimte biedt aan fans lijkt mij in dit geval de beste oplossing.
Overigens is je casefan langs je cpu nog te klein voor dat gat, daar kan makkelijk een 92mm fan in, misschien een 120mm maar dat gaat dan weer net niet passen waarschijnlijk.

De fan die IN je voeding zit kun je misschien vervangen door een sterkere variant. (dit is wel een 120mm fan).
Staat je pc in een gesloten omgeving? Misschien kan de warme lucht niet weg achter de kast

[ Voor 17% gewijzigd door diedazz op 15-07-2009 15:00 ]

Get Airflow, save the world.

• Capacitor
Als je zoekt op Wikipedia vind je dit:
Hyper-Threading

In november 2002 werd een nieuwe 3,06 GHz processor uitgebracht. Deze chip bevatte als eerste Hyper-Threading-technologie (HTT). Delen van de processor zijn hierbij dubbel uitgevoerd, waardoor de processor meerdere threads tegelijk kan uitvoeren en zich gedraagt als twee aparte processoren.
Slechts een klein deel van de architectuur is dubbel aanwezig. De rekeneenheden en de cache zijn niet verdubbeld; het is dus geen echte dualcore CPU. Door het gelijktijdig uitvoeren van de threads kan wel efficiënter gebruik gemaakt worden van de rekeneenheden. De snelheidswinst wordt geschat op 15-30 %.

Bron: Wikipedia

Oké, geen 8 à 9 jaar. Wel 7, zoals je hieruit kunt opmaken, want deze processor was toen een van de snelste CPU's op het moment en bovendien de een van de eerste met HT

Er is nog ongeveer een halve meter ruimte achter de kast. Ik voel zelf een duidelijke luchtstroom aan de achterkant van de case. Dit betreft ook warme lucht.

• Mike2k

Mike2k

Ik denk dat we even het originele punt uit het oog verliezen.

De cpu werd 90 graden, maar hij was overgeklokt.
Nu geeft TS aan dat de cpu zo'n 59 graden wordt wat, voor een Prescott!, helemaal niet te hoog is...

Wil je dus echt lagere temperaturen dan zul je er een aftermarket koeler op moeten zetten denk ik.

• DJ_Dip
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03-2023
Voor Socket 478 zijn nog wel aftermarket koelers in webshops te vinden. Als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker doen.

[ Voor 0% gewijzigd door DJ_Dip op 20-07-2009 16:08 . Reden: Typo ]

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Waarom 50 euro (koeler + verzendskosten) investeren in een PC die misschien nog het dubbele waard is?
Als het nu werkt zou ik er vooral niks meer aan doen :P

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
Fastex schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:26:
De cpu werd 90 graden, maar hij was overgeklokt.
Nu geeft TS aan dat de cpu zo'n 59 graden wordt wat, voor een Prescott!, helemaal niet te hoog is...
Hij is alleen aan het typen en hij wordt al 59 graden..... Open firefox die wat moet laden en je hebt een kachel warmer dan de kern van de aarde. -O-
Op het moment is ie 59 graden. Dit kun je een idle-toestand noemen, want het enige wat ik doe is dit bericht typen. Zelfs voor een heethoofd zijn dit hoge temperaturen.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 20-07-2009 18:52 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb nog niet gelezen dat je ook nieuwe koelpasta tussen je koeler en CPU hebt gedaan, klopt dat?
Pagina: 1