Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
De APC CS-650 UPS die ik laatst heb gekocht heeft een lastig nadeel: hij zoemt zachtjes, ook als hij niet op batterij loopt. Ik heb het gezoem achterhaald tot een spoelachtig onderdeel, maar ik weet niet precies wat het voor onderdeel is. Hier is een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.halfgaar.net/posts/2009-07/coil.jpg

Het gaat om het gele geval. Het lijkt wat op een trafo en zal wel onderdeel zijn van de schakelende voeding die het voltage opschroeft.

Mijn vragen zijn nu:

- Wat is dit en wat doet het precies?
- Hoe laat ik hem stoppen met zoemen. Het lijm trucje werkt hier niet echt bij, aangezien hij is afgesloten. Ook kan ik er geen schuimrubber oorbeschermer in duwen zoals met die ronde ferrietkern spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:45
Dat heb ik ook al eens gehad met een SmartUPS 1250VA (antiek ding inmiddels :+ )

Daar was ook het transformatortje aan het zoemen, omdat dat bovenste gele balkje er los op lag :S

Ik heb toen wat geprutst met secondenlijm.

Bij mij was het over als ik er hard op duwde. Ik heb toen dus secondenlijm eronder gedaan, en het ding heel hard aangedrukt.

Probeer eens erop te duwen e.d. om te kijken of het over gaat.

Je moet vooral creatief zijn bij dit soort problemen, echt 'de oplossing' is er niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

ThinkPadd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:26:
Probeer eens erop te duwen e.d. om te kijken of het over gaat.
En wel met een isolerende handschoen aan, je wilt geen 230V tik hebben ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Cheezus

Luiaard

Inderdaad, probeer eerst eens uit wanneer de trafo (dat is het idd) stopt met zoemen: als je er op duwt, samenklemt of misschien helemaal niet (wel met geisoleerd gereedschap proberen).
Als het zoemen ophoud bij druk zou je iets met een tie-wrap eromheen kunnen proberen, anders zul je de trafo moeten vervangen of iets geluidsisolerends eromheen aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig. Lijmen kan helpen, lak ook. De spoel zoemt omdat er iets resoneert. Het kan zijn dat hij tegen de print aan trilt of dat er iets anders aan het trillen is. Wat ook kan is dat de kern van de spoel zelf trilt, magnetostrictie (ijzer dat onder invloed van een magnetisch veld uitzet wel is waar miniem maar toch) en dat is wat lastiger of soms niet op te lossen.

In het verleden hele oorlogen gehad met spoeltjes op dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:30:
[...]

En wel met een isolerende handschoen aan, je wilt geen 230V tik hebben ;)
Idd. En de rest van de onderdelen kunnen ook vervelende spanningen voeren, voorzichtigheid is geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Ik had er al wat op lopen drukken zonder resultaat, maar ik zal nog eens kijken. Ik ken verschillende mensen met een (bijna) dezelfde UPS, waar ik even kan testen of die ook zachtjes zoemen; met andere woorden, of het incidenteel of structureel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Eruit solderen, ingieten in een epoxy en dan het liefst even vacuüm trekken om eventuele luchtbellen weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat doet de gemiddelde nederlander inderdaad ook even thuis voor een oude UPS....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 23:54

Part

Helemaal niets.....

hilbren schreef op maandag 13 juli 2009 @ 19:19:
Eruit solderen, ingieten in een epoxy en dan het liefst even vacuüm trekken om eventuele luchtbellen weg te werken.
En hopen dat hij niet verbrand omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
kwestie van de juiste epoxy kiezen...

Zo moeilijk is het niet, dit kan elke gemiddelde tweaker hier.
(je kunt er overigens ook voor kiezen om de ingegoten trafo onder druk uit te laten harden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
Het is geen oude UPS en ik weet opzich best veel van electronica (maar niet van smps's en inverters specifiek), dus het zou een probleem niet zijn. Echter, volgens mij wordt hij dan wel te heet tijdens werking, omdat er geen ventilatie meer is.
Pagina: 1