• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
We hebben een nieuw moederbord in onze pc gestoken vermits er een probleem was met het oude.

Alles is goed aangesloten en wanneer we de pc willen opstarten zegt hij het volgende:
  • A disk read error occurred Press Ctrl+Alt+Del to restart
We dachten dat de disk stuk was, maar hebben hem getest en deze blijkt nog te werken. Ik heb op het internet al enige research gedaan maar ze zeggen een fresh install te doen van windows, maar ik wil niet al mijn programma's opnieuw gaan installeren.

Weet iemand soms hoe je dit probleem kan verhelpen zonder een fresh install of wat dit probleem juist wil zeggen.

We hebben ook de masters en slaves correct ingesteld waarop geen fout meer kan voorkomen.

Groetjes,

Dries

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:02
Nieuw moederbord erin? Dan kun je toch het beste een nieuwe installatie van Windows uitvoeren (welk OS heb je eigenlijk?). Je kan ook nog proberen om met de installatie CD de install van het OS proberen te repareren, maar dit resulteerd in een iets minder stabiel OS. Overigens denk ik dat het probleem zich voordoet, omdat het niet weet hoe het om moet gaan met de chipset. Zet dus ook even een floppy met de drivers paraat.

Maar je bent verder wel erg onvolledig: wat zijn je specs bijvoorbeeld, en wat voor OS gebruik je? Dat zijn dingen die toch wel van belang zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Bitage op 12-07-2009 13:18 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je nieuwe moederbord een chipset heeft die vergelijkbaar is met die van de vorige hoef je helemaal niks opnieuw te installeren, windows hoort dat dan gewoon op te pakken.
Als ik die melding in google gooi kom ik diverse meldingen tegen. De meesten worden opgelost met "load cmos defaults" of iets dergelijks, wat mij doet denken aan de harddisk verkeerd ingesteld te hebben in de BIOS.
Kijk dus eens in je BIOS en kijk hoe de harddisk daar is ingesteld.
Welke borden en welke harddisk hebben we het hier trouwens over?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46
Klinkt inderdaad alsof er geprobeerd wordt van de verkeerde schijf op te starten. Even checken in de bios of de onderlinge schijf volgorde goed staat of tijdelijk alleen de OS schijf aansluiten.

• Droned
Ok sorry de specs vergeten te melden:

Nieuw moederbord : ABIT KD7 KT400 chipset
Harddisk : Maxtor 250 GB
Oud moederbord: aopen ak77 8XN
Processor : Amd Athlon xp 2000+

Wat me nu wel opvalt is dat de chipset van beide moederborden toch hetzelde zijn dus raar dat er daar een fout zou op zijn.

Bios reset met default settings hebben we al geprobeerd, ook cmos reset, via battery eruit nemen op moederbord is al gebeurd. Dan komt er wel dat er nieuwe delen zijn gevonden en dat we dat in de bios moeten gaan instellen, zoals de kloksnelheid van de processor.

Een fresh install zou inderdaad het beste zijn, maar we willen niet alle programma's opnieuw installeren en willen dus wa tijd besparen en download werk. Verder is het toch niet normaal dat alles moet opnieuw moet worden geïnstalleerd bij een hardware defect zoals moederbord?

Groetjes,

Dries

@NIELSON : we hebben al de andere drivers losgekoppeld, zowel floppy, cdrom. Verder hebben we maar 1 hdd dus zou hij hiervan moeten starten.

[ Voor 7% gewijzigd door Droned op 12-07-2009 13:34 ]

• _JGC_
  • Nu online
Je partitietabel komt niet overeen met wat er in je BIOS ingesteld staat. Dat kan voorkomen als op je vorige moederbord de BIOS instellingen al verkeerd stonden en nu goed staan. Probeer eens wat te spelen met de translation settings, in de IDE-tijd kon je kiezen voor LARGE en LBA. Automatische detectie daarvan gaat niet altijd even goed op elk bord.

• Droned
Ok, bedankt met het op large te zetten start de pc op.

Kan je me even uitleggen wat deze instellingen juist doen?

• _JGC_
  • Nu online
LARGE/ECHS en LBA zijn 2 verschillende manieren om schijven groter dan 504MB te ondersteunten. De eerste is bedacht door Seagate, de 2e door Western Digital. Het maakt niks uit welke van beide je gebruikt, ze doen beide hun werk. Een disk die gepartitioneerd is met LARGE zal niet met LBA werken omdat de C/H/S mapping naar het OS toe anders is. Hierdoor krijg je dus read errors, omdat de partitietabel verwijst naar C/H/S combinaties die niet bestaan.

• Droned
Ok, bedankt.

[ Voor 187% gewijzigd door Droned op 12-07-2009 15:28 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Droned schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:32:
Verder is het toch niet normaal dat alles moet opnieuw moet worden geïnstalleerd bij een hardware defect zoals moederbord?
Euh waarom niet?
Op je nieuwe moederbord kan meer spul zitten, andere revisie chipset etc etc.
Dit dient dan wel juist in Windows gezet te worden en vaak is dat beter met een fresh install, omdat je dan geen kans hebt op conflicten met instellingen/drivers van je oude moederbord hardware.
Verder is dan, zoals al eerder gezegd, je OS stabieler.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 12-07-2009 18:00 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• _JGC_
  • Nu online
Als de revisie van de chipset of het aanwezig zijn van een paar extra USB poortjes of een firewire chip al uit moeten maken, dan zou je windows dus bij elke bios update of vervangen insteekkaart opnieuw moeten installeren.
Pagina: 1