Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
ik heb een vraagje want ik kom er niet echt meer uit. Ik heb een nieuwe 24inch TFT en nu ziet mijn AI-bestand er kompleet anders qua kleuren uit. Ik heb monitor gecalibreerd en icc-profile in OSX geactiveerd.

De hamvraag is of ik nu in Illustrator (Creative suite 4) met proof setup het kleurenprofiel van mijn monitor moet kiezen of dat ik proof colors moet uitvinken. ik denk eigenlijk stiekem laatste maar dan is mijn document compleet fout qua kleur. Het rare is als ik kleurenprofiel van monitor waarop ik kijk onder proof setup selecteer de kleuren wel ok zijn, echter dit zou toch niet uit moeten maken gezien illustrator het apparaat simuleert. ik kom er niet uit met AI boek en Google. Wat is the way to go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Hangt van een aantal zaken af, onder andere van in welke kleurmode je je document opmaakt. Daarnaast is kleurweergave van PMS/CMYK kleuren niet kleurecht op je RGB monitor. En waar ga je je bestand voor gebruiken? Is het web/illustratie of drukwerk/print?

Áls je voor proof colors kiest is het raadzaam om bij proof setup het juiste weergaveprofiel te kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
Ik ben bezig met een ontwerp voor web, dus ik heb als kleurenprofiel sRGB-61966-2.1 gekozen.

Als ik mijn monitor als proof setup zou het toch geen verschil moeten maken want -> sRGB op hardware gecalibreerde monitor in illustrator valt toch apparaat niet te emuleren qua kleur want deze geeft al de kleuren met zijn karakteristieken weer. Zie ik het fout of snap ik geen snars van soft proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
Nobody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Helpt weinig maar wanneer ik wat voor web maak probeer ik zoveel mogelijk alle profielen los te laten. Selecteer onder OSX anders ook gewoon eens een standaard sRGB profieltje. Je kunt je heel druk maken om profielen etc maar netto heeft geen hond die kijkt een gecalibreerde monitor en kun je dus zelf in mijn optiek ook beter uitgaan van het meest gemiddelde bij het maken van web dingen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn