Naar lang speuren kom ik tot de conclusie dat de HG-20 de ideale camera is:
En jij hebt ‘m !
Uit je genoemde in te stellen formaten blijkt niet of je ook op SD, ofwel op standard definitiion kan filmen (PAL)
Kan deze camera dat? Ik kan dit niet opmaken uit Canon’s specificaties.
Dus: is opnemen in SD-formaat mogelijk met deze HD camera?
Ik wil nl. een nieuwe camera maar wil gewoon bij SD blijven (Dan kan je easy blijven monteren, geen hoge eisen aan pc (die dan ook weer nieuw moet worden aangeschaft)
M’n oude, de Sony pc101, een toppertje in z’n klasse wil ik na 6 jaar en de 2e reparatie bewaren om alle gemaakte mini-Dvbandjes op harddisk te zetten…
Welnu, de nieuwe generaties SD-camera’s zijn zeer spijtig allemaal gedevalueerd:
- Slechtere verhouding aantal pixels tot beeldchip grootte (dan generatie SD-camco’s medio 2003)
- Geen externe microfooningang meer,
- geen aansluiting koptelefoon meer,
- geen (manual) tegenlicht compensatie,
- weinig camera’s met schoefdraad om groothoeklens op te zetten,
en de grootste misser:
- - GEEN VIEWVINDER (ZOEKER) meer aanwezig.
Bovengenoemde punten, zijn allen basis benodigdheden om een degelijke videofilm te kunnen maken inclusief een montage met een klein budget.
Je hoort bijna niemand klagen hierover, maar ga maar eens met een hi-tech- nieuwe camera in het daglichtstaan, buiten dus en probeer iets te filmen , waarbij je redelijkerwijs KAN ZIEN wat je filmt. Dit is onmogelijk!, Beste fabrikanten, waarom toch die viewfinder weg, Ja, stroomgebruik, oke, oke, maar je kan zo nauwelijks meer zien wat je filmt…..!
De Canon FS-serie benadert met eisen het meest, de FS-20.
Of zie ik een SD-camera over het hoofd?