[Mac mini] OS X 10.5.7 bliijft steeds hangen

Pagina: 1
Acties:

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik apple al een tijdje maar heb nooit vastlopers. Derhalve geen idee hoe ik het volgende probleem moet oplossen. Ik heb o.a. een Mac Mini met 2gb Ram. Hij is ongeveer 9 maanden oud.

Vandaag heeft ie de hele middag iTunes gedraaid en nadat ik even weggeweest was stond ie op zwart en dus waarschijnlijk  de sluimerstand. Hieruit wilde hij niet meer ontwaken dus ik moest de aan/uit knop inhouden om de boel weer op te starten. Hierna startte hij normaal op maar itunes wil niet opstarten. Tevens wil spotlight niet. Schijhulpprogramma opgestart en een schijfcontrole gedaan. Geen bijzonderheden. Behalve dan dat het schijfhulpprogramma na een afsluitpoging ook bleef hangen. In 'over deze mac' de status van het ram geheugen bekeken en deze staat op 'ok'.

Hij wil niet meer normaal afsluiten. Moet met de aan/uit knop. Opnieuw opstarten daarna geeft dezelfde problemen. Na een backup van gisteren van voordat de problemen begonnen van mijn time-machine schijf teruggezet te hebben nog steeds exact dezelfde problemen.

Ik weet het niet meer. Iemand suggesties?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voer eens een PMU of een system reset uit.

Dit wil nog wel eens het probleem verhelpen

Systeem reset en een PMU reset.
http://support.apple.com/kb/HT2183
http://support.apple.com/kb/HT1543

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• maXXzz
Nk, deze artikelen had ik nog jiet eerder gezien. Het eerste artikel is niet van toepassing denk ik want ik heb een intel based mac mini. Het tweede artikel beschrijft 15 sec alle stekkers eruit en dan weer aanzetten. Helaas, heeft niet geholpen. Hij wil nog steeds niet uitschakelen. De methode in het eerste artikel zal wel niet van toepassing zijn voor de mijne?

Dat power management klinkt wel aannemelijk als veroorzaker. Mijn mac mini hangt namelijk aan een omvormer op m'n boot. Dus niet echt een stabiele netwerk power wat ie krijgt.

Maar goed, hielp niet. Nog suggesties?

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:25
Ik lees dat je een time machine backup hebt.
Kijk eens als het ook in een nieuwe gebruiker gebeurt. Zoja, doe eens een archiveer en installeer met behoud van je netwerk en gebruikers instellingen.

Gebeurt het niet in je nieuwe gebruiker, kijk dan eens welke programma's mee opstarten als je inlogt (systeem voorkeuren - accounts - inloggen tab)

Het kan natuurlijk ook iets hardware matig zijn, maar denk dat je dit pas kan afsluiten als je een wis en installeer hebt uitgevoerd en kijkt of het hierna ook voorkomt

• maXXzz
Zojuist een backup van vorige week teruggezet en nu is ie weer goed! Geen idee waar het nou aan gelegen heeft. Bij windows zou ik zeggen virus, maar is bij mac toch nog steeds onwaarschijnlijk lijkt me. In ieder geval bedankt voor het meedenken!