Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MP3 Hercoderen en overschrijven bronbestanden?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik loop eigenlijk een beetje te tobben over het volgende....
Ik heb een groot aantal MP3's (gesorteerd over verschillende mappen) welke ik wil hercoderen van VBR naar CBR.
Uiteraard snap ik dat dit kwalitatief niet voor elkaar onder doet, echter wil ik dit omdat sommige DJ apparatuur van me welke overweg kan met MP3's wel moeite hebben met VBR en niet met CBR.

Nu heb ik Foobar2000 geinstalleerd en alles naar wens geconfigureerd (lame.exe alsmede een eigen conversion profile).
Hier kan ik in één oogwenk alle VBR mp3's zien/selecteren en daarnaast zou ik ze allemaal moeten kunnen converteren met als output lokatie "Same as source track" en met dezelfde filename.
Ik kan dit dus inderdaad zo configureren...uitvoeren blijkt echter onmogelijk...
Ik krijg meteen een foutmelding dat er een Sharing Violation is gevolgd door Conversion failed etc.
Dit is begrijpelijk aangezien het doelbestand dezelfde naam en locatie draagt als het bronbestand.
Het programma is dus helaas niet geavanceerd genoeg om iets als shadow copying te ondersteunen.
(Of in ieder geval een optie die het mogelijk maakt om een bestand dat al word gebruikt te overschrijven wanneer de actie is voltooid).

Ik vroeg mij af of iemand dus een methode had om dit wel te realiseren?
De rede dat ik exact dezelfde locatie alsmede filename van het bestand aan wil houden lijkt me voor de hand liggend. :) (Heel de muziekcollectie is gesorteerd op genre etc etc en het veranderen van de filename maakt de vaste playlist onbruikbaar).

Ik zat dus te denken aan een stukje software wat dit wel kon (bronbestand overschrijven aan het einde van de conversie) waarbij ik dus ook alle mp3's kan weergeven op bitrate etc. alvorens de selectie te maken.
Of een programma wat overeenkomstige bestanden kan laten zien (wanneer ik bijvoorbeeld bovengenoemde actie doorzet maar een 2 plaats aan het einde van iedere filename) en vervolgens met een simpele handeling kan kiezen welke versie van het bestand ik definitief wil houden en op welke lokatie.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Lame kan je ook aansturen via de commandline, je zou dit dus met een batch / powershell / vbs script kunnen realiseren?

D:\Software\Programma's PC\Tools - Audio\Codecs\lame3.98-final>lame --help
LAME 32bits version 3.98 (http://www.mp3dev.org/)

usage: lame [options] <infile> [outfile]

<infile> and/or <outfile> can be "-", which means stdin/stdout.

RECOMMENDED:
    lame -V2 input.wav output.mp3

OPTIONS:
    -b bitrate      set the bitrate, default 128 kbps
    -h              higher quality, but a little slower.  Recommended.
    -f              fast mode (lower quality)
    -V n            quality setting for VBR.  default n=4
                    0=high quality,bigger files. 9=smaller files
    --preset type   type must be "medium", "standard", "extreme", "insane",
                    or a value for an average desired bitrate and depending
                    on the value specified, appropriate quality settings will
                    be used.
                    "--preset help" gives more info on these

--priority type  sets the process priority
                     0,1 = Low priority
                     2   = normal priority
                     3,4 = High priority

--longhelp      full list of options

--license       print License information

Je zou dus een loop kunnen schrijven die alle bestanden afgaat, waarbij je eerst je mp3 bestanden laat renamen naar filename.tmp.mp3, vervolgens laat encoden naar de originele filename en dan het tmp bestand verwijderd?

Dit is niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing natuurlijk :9 maar wel de goedkoopste & snelste denk ik ...

Een programma zoals jij vraagt dat een shadow copy aanmaakt weet ik niet zo direct ...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Uiteraard snap ik dat dit kwalitatief niet voor elkaar onder doet, echter wil ik dit omdat sommige DJ apparatuur van me welke overweg kan met MP3's wel moeite hebben met VBR en niet met CBR.
Apparatuur en software die geen VBR ondersteunt voldoet niet aan de standaard. De mpeg layer 3 audio standaard vereist ondersteuning van variable bit rate. Dat dit probleem anno 2009 nog steeds speelt maakt me treurig.
Ter illustratie een topic van meer dan 8 (!!) jaar oud:
[mp3] 'variable bitrate' 100% compatible met mp3?

Neem contact op met de leverancier voor een software update.
Recoderen van mp3 zal altijd de kwaliteit verslechteren en artefacten introduceren. Er is slechts een theoretische mogelijkheid om alles 'lossless' om te zetten naar 320 kbps CBR (eigenlijk een soort padden dus). Mij is echter geen software bekend die dit kan. Eigenlijk een beetje het omgekeerde van mp3packer.
Of een programma wat overeenkomstige bestanden kan laten zien (wanneer ik bijvoorbeeld bovengenoemde actie doorzet maar een 2 plaats aan het einde van iedere filename) en vervolgens met een simpele handeling kan kiezen welke versie van het bestand ik definitief wil houden en op welke lokatie.
Als je in Foobar2000 in de naam van het outputbestand bijvoorbeeld:
code:
1
%filename%_recoded

zet, dan krijg je netjes een kopie van ieder omgezet bestand en later kun je dat _recoded er weer makkelijk uitgooien met een multi-renamer.
Omzetten zoals jij wil gaat volgens mij met dbpoweramp music converter

[ Voor 45% gewijzigd door Henk007 op 12-07-2009 11:59 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 10:59:
Lame kan je ook aansturen via de commandline, je zou dit dus met een batch / powershell / vbs script kunnen realiseren?

Je zou dus een loop kunnen schrijven die alle bestanden afgaat, waarbij je eerst je mp3 bestanden laat renamen naar filename.tmp.mp3, vervolgens laat encoden naar de originele filename en dan het tmp bestand verwijderd?

Dit is niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing natuurlijk :9 maar wel de goedkoopste & snelste denk ik.
Bedankt voor de tip, maar op die manier kan ik dus niet direct selecteren op bitrate (zoals bij foorbar2000) en kan ik met de hand alle filepaths in gaan typen per mp3 die ik wil hercoderen.
Dat is idd erg veel werk. :)
Henk007 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:16:
[...]

Apparatuur en software die geen VBR ondersteunt voldoet niet aan de standaard. De mpeg layer 3 audio standaard vereist ondersteuning van variable bit rate. Dat dit probleem anno 2009 nog steeds speelt maakt me treurig.
Ter illustratie een topic van meer dan 8 (!!) jaar oud:
[mp3] 'variable bitrate' 100% compatible met mp3?
Het is niet dat ze niet werken, maar de readout van de tijden en BPM is ineens onnauwkeurig.
Meteen bij het starten van de track loops of cue's maken werkt niet meer goed. etc.
(Allemaal kleinigheidjes maar wel belemmeringen).
Recoderen van mp3 zal altijd de kwaliteit verslechteren en artefacten introduceren. Er is slechts een theoretische mogelijkheid om alles 'lossless' om te zetten naar 320 kbps CBR (eigenlijk een soort padden dus). Mij is echter geen software bekend die dit kan. Eigenlijk een beetje het omgekeerde van mp3packer.
Dat het de kwaliteit verslechterd is in mijn ogen net zo goed theoretisch.
Voordat ik hier aan ben begonnen heb ik verschillende mp3's vergeleken voordat ik definitief over ben gestapt op de recoded CBR versie.
Dat vergelijken heb ik verschilllende keren gedaan bij deze nummers en ik luister dan op een setje Dynaudio BM12A monitoren en daarnaast ook nog een keer op een Sennheiser HD650 + RSA Predator.
Ik ben normaal erg gevoelig voor dat soort dingen, maar kon geen verslechtering ontdekken.
(Als je het op dit soort weergave apparatuur al niet hoort, laat staan in clubs ed.).
Als je in Foobar2000 in de naam van het outputbestand bijvoorbeeld:
code:
1
%filename%_recoded

zet, dan krijg je netjes een kopie van ieder omgezet bestand en later kun je dat _recoded er weer makkelijk uitgooien met een multi-renamer.
Omzetten zoals jij wil gaat volgens mij met dbpoweramp music converter
Dit is net zo'n methode als waar ik zelf ook al aan zat te denken. :)
(Alleen gebruik je _recode ipv 2).
Weet je toevallig ook zo'n multi renamer?
MP3Tag lijkt me uitgesloten omdat deze zich met name richt op ID3 Tag's.
(Daar krijg ik dan ook Actions/Scripts voor geschreven maar voor de filename's niet).
Metamorphose is er nog zo eentje... daar kan ik weer niet alle files ineens doen...
(de weergave van *.mp3 in een bepaalde map met vele submappen gaat daar bijvoorbeeld niet).

[Edit]

Het is gelukt jongens. :)
Ik zet nu voor de conversie een RECODE_ tag voor de bestandsnamen.
Vervolgens kan ik ze daarmee makkelijk filteren in foobar, en dan gebruik ik foobar_fileops met de Rename functie om het RECODE_ weer weg te halen.
( $replace(%filename%,RECODE_,) ). :z

[ Voor 66% gewijzigd door Da_maniaC op 12-07-2009 18:14 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!