[CentOS5] ProFTPD wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 22:21
Ik probeer een LAMP server op te zetten en heb inmiddels alles draaiend behalve FTP

Ik heb met yum Proftpd geinstalleerd, wat zonder problemen verliep.

Nu probeer ik de service te starten maar er wordt een error gegeven
code:
1
2
# service proftpd start
Starting proftpd:  - Fatal: unable to read configuration file '/etc/proftpd.conf': Permission denied

Het bestand '/etc/proftpd.conf' bestaat en aan de contents is niets raar te zien

Ik heb al geprobeerd het bestand te chmodden maar dat heeft geen effect.

Ik gebruik het root-account en het configuratiebestand heeft als owner en group ook 'root' dus dat zou goed moeten zijn lijkt me

Wat zou ik nog kunnen proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door plakbandrol op 11-07-2009 17:41 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Kun je proftpd ook direct aanroepen en hem het config pad meegeven dat zou ik als eerste eens proberen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
plakbandrol schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:40:
Ik heb al geprobeerd het bestand te chmodden maar dat heeft geen effect.
Chmodden naar wat?
plakbandrol schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:40:
Ik gebruik het root-account en het configuratiebestand heeft als owner en group ook 'root' dus dat zou goed moeten zijn lijkt me
Fout. Ik mag hopen dat jij ProFTPD niet als root laat draaien... 8)7
Lezen hoe het zou moeten. ;) Neem eens een kijkje in /usr/share/doc/ zou ik zeggen. :)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• plakbandrol
Ok ik heb het opgelost door het bestand opnieuw aan te maken onder root

Maar nu loop ik tegen een nieuw probleem aan :'(

Ik heb een user aangemaakt om mee in te loggen.. ik kan met deze user inloggen met SSH dus user/pass werken naar behoren, maar als ik nu probeer in te loggen via ftp krijg ik een '530 Login incorrect' error

als ik vervolgens proftpd opstart met 'proftpd -nd6' om de debug berichten te bekijken kan ik wel inloggen, maar alleen via active mode, met passive mode krijg ik een timeout nadat het commando LIST verstuurd is

ik begrijp er weinig meer van..

• plakbandrol
gertvdijk schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:15:

Fout. Ik mag hopen dat jij ProFTPD niet als root laat draaien... 8)7
Nope hij draait nu als user 'webserver' die ik heb aangemaakt
Lezen hoe het zou moeten. ;) Neem eens een kijkje in /usr/share/doc/ zou ik zeggen. :)
geloof me, ik ben al sinds gisteravond met niets anders bezig dan documentatie, tutorials en fora door te spitten, maar ProFTPD lijkt niet echt te willen meewerken

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Het eerste probleem dat je had was waarschijnlijk SELinux gerelateerd. Een config file moet een bepaalde SELinux context hebben, anders wil ie niet starten. Als je het bestand opnieuw aanmaakt krijgt hij een default SELinux context mee wat blijkbaar wel geautoriseerd is. Je kan met het "getenforce" commando kijken of SELinux in enforcing mode staat. Zo ja, kijk dan in de /var/log/setroubleshootd.log (en er vanuitgaande dat de daemon draait) om te kijken of SELinux inderdaad access naar het bestand blokkeert. Hij verteld vaak dan ook welk security context hij verwacht en wat je moet doen om het probleem te verhelpen. Je kan overgens met ls -lZ de security contexten zien van folders en files. Om SELinux in permissive mode te zetten kan je "setenforce 0" gebruiken.

Je active / passive probleem is typisch iets als er een firewall tussen zit. Check of je ftp en ftp-data poortjes goed openstaan.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Los van je problemen met ProFTPd: wil je echt wel FTP draaien? Kan je niet met SFTP werken? Dat zit gewoon in OpenSSH wat al draait, denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 12-07-2009 23:45 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 16:25
Anders draai gewoon vsftpd, werkt ook nog beter en veiliger

Verwijderd

GrooV schreef op maandag 13 juli 2009 @ 09:32:
Anders draai gewoon vsftpd, werkt ook nog beter en veiliger
Rofl, ftp en veilig 8)7
Pagina: 1