Thinkpad start enkel door naar Windows met de adapter erin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:19
2e hands Thinkpad r51 aangeschaft, bij een zaak, en ik ben er erg tevreden over, op wat "kleine dingen" na.

1 Hij boot alleen Windows in als de ac-adapter erin hangt, met enkel de volle (nog goeie) accu blijft die bij blauwe 1e scherm van Winxp hangen(HD doet niks meer, en ik kan hem enkel uitzetten door power-on knop 5 seconden in te drukken). Heel soms doet die het wel met de accu. Ik moet dus de adapter erin hangen om te kunnen booten, niet ideaal.

2 Als ik de klep dichtdoe gaat de IBM in standby, maar als ik hem open doe, dan gaat die aan om vervolgens gelijk weer terug in Standby te gaan. Daarna weer op aanknop drukken en hij start dan wel goed op >> niet leuk, omslachtig.

Wat heb ik gedaan zelf? Google redelijk afgezocht, alles zowat nieuwe drivers, BIOS geflashed, acpi driver gedaan, memTest gedraaid, Xp is uiteraard zeer up-to-date,en tot slot nog mijn ogen over de bios laten gaan. Over de accu, die is goed, de man heeft een nog goede voor me erin gegooid, en hij doet het ook echt 2+ uur. Verder heb ik Pc-dokter gerund, om alle hardware te laten testen, slaagde die uiteraard voor, dit ding is gewoon prima verder.
Wat heb ik niet gedaan: Xp opnieuw erop gooien, die zit er net nieuw op, en mijn gevoel zegt me dat dat geen ruk gaat uitmaken. Nu staat net alles lekker geconfigureerd, dus....

Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
1 driver was nog een oude, geluid, en na die update is punt 1 verdwenen,lijkt het.

Punt 2 is hardnekking. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjah schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:03:
2e hands Thinkpad r51 aangeschaft, bij een zaak, en ik ben er erg tevreden over, op wat "kleine dingen" na.

1 Hij boot alleen Windows in als de ac-adapter erin hangt, met enkel de volle (nog goeie) accu blijft die bij blauwe 1e scherm van Winxp hangen(HD doet niks meer, en ik kan hem enkel uitzetten door power-on knop 5 seconden in te drukken). Heel soms doet die het wel met de accu. Ik moet dus de adapter erin hangen om te kunnen booten, niet ideaal.

2 Als ik de klep dichtdoe gaat de IBM in standby, maar als ik hem open doe, dan gaat die aan om vervolgens gelijk weer terug in Standby te gaan. Daarna weer op aanknop drukken en hij start dan wel goed op >> niet leuk, omslachtig.

Wat heb ik gedaan zelf? Google redelijk afgezocht, alles zowat nieuwe drivers, BIOS geflashed, acpi driver gedaan, memTest gedraaid, Xp is uiteraard zeer up-to-date,en tot slot nog mijn ogen over de bios laten gaan. Over de accu, die is goed, de man heeft een nog goede voor me erin gegooid, en hij doet het ook echt 2+ uur. Verder heb ik Pc-dokter gerund, om alle hardware te laten testen, slaagde die uiteraard voor, dit ding is gewoon prima verder.
Wat heb ik niet gedaan: Xp opnieuw erop gooien, die zit er net nieuw op, en mijn gevoel zegt me dat dat geen ruk gaat uitmaken. Nu staat net alles lekker geconfigureerd, dus....

Komt iemand dit bekend voor?
1 accu kalibreren in BIOS (kan ook via aan programma? duurt wel even...)

2 mechanisch probleem? energiebeheer -> actie ondernemen als beeldscherm word dichtgeklapt -> niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Beide problemen zouden goed aan je Windows installatie kunnen liggen. Misschien problemen met de ACPI driver.

Ik zou toch eens proberen om Windows eens opnieuw te installeren. Zo heel veel tijd ben je daar nou ook weer niet mee kwijt.

Je zou het ook nog kunnen testen met een Linux liveCD (Ubuntu bijv.) voordat je Windows opnieuw installeert.

Accu kalibreren kan bij een IBM niet in de BIOS. Als het al kan, dan kan het met IBM Battery MaxiMiser, maar dat is hier niet van toepassing, aangezien het niet aan de accu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Tx voor de input. :)

Probleem 1 is echt weg nu, die geluidskaartdriver was het probleem. (les: install maar geen drivers van Windowsupdate :( )

punt 2 helaas dus niet, ja je kan het uitzetten in energiebeheer, maar ik vind StandBy bij een lappie handig, dus jammer is het wel.

tJa ik zal echt wel binnen nu en een maand Win opnieuw installen dan maar, moet maar. Of anders 7 erop zetten, kijken of die er geen last van heeft.

edit: punt 2 is niet mechanisch: ontdek net dat als klep openstaat en hij gaat in SB, hij ook daarna na eruit komen weer gelijk terug in SB duikt. Na opnieuw op start drukken komt hij dan wel goed uit StandBy.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjah op 12-07-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonzamundo
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Windows 7 op een ThinkPad R51?

Heeft toch maar een Centrino 1,5 met 1 GB RAM, ingebouwde Intel VGA'tje en 60 GB HDD (4200 RPM) bij mij, dus zo blij zal 7 er niet van worden denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:10

Haan

dotnetter

fonzamundo schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:13:

Heeft toch maar een Centrino 1,5 met 1 GB RAM, ingebouwde Intel VGA'tje en 60 GB HDD (4200 RPM) bij mij, dus zo blij zal 7 er niet van worden denk ik...
Moet prima kunnen hoor met Windows 7. Het is lichter dan Vista.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10:26

Want? Windows 7 schijnt het beter te doen op netbooks dan Windows Vista. Dus een T51 lijkt me ook geen probleem...

Wat betreft je slaapstand, ik zou toch een clean install proberen, of op zijn minst even een Linux Live CD zoals Ubuntu. Je installatie mag dan nog zo nieuw zijn, 1 brakke driver of iets dergelijks kan alles gewoon om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:04
Volgens mij moet dat prima kunnen inderdaad.

Een kameraad van mij heeft het ook op een Pentium M laptopje geinstalleerd staan met 1GB RAM, en volgens hem liep het goed. Beter dan Vista.

Ik heb op m'n oude T42 (helaas heb ik hem niet meer :'( ) met 1.5GB RAM ook Vista gehad, ging ook wel goed. Eventueel zou je er nog iets meer geheugen in kunnen stoppen (nog 512MB of 1GB erbij, maar DDR1 geheugen is wel duur), of de hardeschijf kunnen vervangen door een groter model.

Maar veel plezier met je ThinkPad (en dat gaat ook zeker wel lukken 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah

Ik heb de 1.7, en maar 512mb en 40 gig. Denk dat ik 512mb erbij plaats(maar ddr is 3x zo duur dan ddr 2), en dan moet het prima lopen, kijken of het qua drivers loopt, tenslotte zijn er Vista drivers voor. Vista , dat zal niet fijn lopen op dit ding (nouja alles is relatief), 7 wel. :)

@hierboven: tx! Ben nu die Ubuntu aan doen, zo blijf je bezig op een regenachtige zondagmiddag.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjah op 12-07-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonzamundo
  • Niet online
OK jongens, sorry voor de opmerking ivm Windows 7. Maar driver gewijs stel ik me wel een paar vraagjes (of zouden de XP drivers voor 7 ook werken?).

* fonzamundo krijgt dus een ideetje voor de 11 IBM R51 laptops die naast hem staan ;) *

@Sjah: sorry voor het jacken van je topic ;) Ik denk ook dat je best toch es een Windows herinstall doet met de laatste drivers gelijk erop. Draait hier als een zonnetje, ook de standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Sjah schreef op zondag 12 juli 2009 @ 09:38:
Tx voor de input. :)

Probleem 1 is echt weg nu, die geluidskaartdriver was het probleem. (les: install maar geen drivers van Windowsupdate :( )

punt 2 helaas dus niet, ja je kan het uitzetten in energiebeheer, maar ik vind StandBy bij een lappie handig, dus jammer is het wel.

tJa ik zal echt wel binnen nu en een maand Win opnieuw installen dan maar, moet maar. Of anders 7 erop zetten, kijken of die er geen last van heeft.

edit: punt 2 is niet mechanisch: ontdek net dat als klep openstaat en hij gaat in SB, hij ook daarna na eruit komen weer gelijk terug in SB duikt. Na opnieuw op start drukken komt hij dan wel goed uit StandBy.
Punt 2 Wij hebben hier een (Ik ben Moeilijk) T60 bijna zelfde probleempie, deze komt niet uit standby als je klep open doet, alleen als je blauwe-startknopje even indrukt. Ik denk dat het eigenwijze Power Management komt van de IBM hardware zelf. XP, Vista, Win7, allemaal zelfde probleempie waar we ondertussen aan gewent zijn :) lappie open knopje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonzamundo
  • Niet online
Deze morgen even op een HDD'tje wat ik over had, Windows 7 op de R51 gezet.

Draait als een zonnetje hoor ;) Gebruik voor de VGA gewoon de XP-driver (Vista had ik niet bij de hand) en hij werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nog even een update: ben flink aan de gang geweest met Os'en installen op een 2e patitite: Vista geen last van standby probleem. Win2k WEL... Dus ik denk dat het een NT5.x probleem is icm deze laptop. Ook weer google afgezocht, het kan met een docking functie te maken hebben, die moet je uitzetten, maar die functie kan ik bij mij op het geavanceerd panel niet vinden. Zal wel met de acpi driver te maken hebbe. Ik sta op 't punt het op te geven.

@hierboven: nee er is geen 7 driver voor de Intel 855 graphics-chip. Vraag me af of die ooit komt. Niet ideaal om een xp driver te installen voor iets essentieels als je video.

Win2k is trouwens wel een snel aflopende zaak, het werkt, maar er is al veel niet meer voor te krijgen

[ Voor 8% gewijzigd door Sjah op 14-07-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonzamundo
  • Niet online
Nou ja, moet zeggen dat hij zonder driver (dus met het uitroepteken in de het apparaatbeheer) ook wel 1024x768 (= standaardresolutie) draait hoor. Ben gewoon beetje allergisch aan uitroeptekentjes ;)

XP-driver is idd niet ideaal, maar doet het wel en zoals je aangaf (en ik ook al gelezen had), geen officiële Win 7 ondersteuning meer.

Blijft raar van je standy-probleempje... Bij mij in XP werkt de standby perfect (net nog even geprobeerd) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Waar las je dat? Shit...

Nee, maar die driver hebje echt nodig, anders doet stanby het niet eens, lukt dat met die xp driver ook?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonzamundo
  • Niet online
Zal wanneer ik tijd heb even proberen of ik hem met Win 7 en de XP-driver in standby krijg (en terug wakker natuurlijk ;))

IBM / Lenovo staat bekend om hun support (zelf een tweetal weken geleden nog een drivertje voor de R51 geupdated), maar het probleem ligt niet bij hen. Microsoft zelf heeft beslist om deze video chipset niet te ondersteunen voor Win 7. Te oud en te licht volgens hen *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou heb xp ook maar opnieuw installt, en na elke driverer gekeken of die het weer deed, en ja hoor bingo!
De IBM pm-driver (power management) veroorzaakte het standby probleem, dus die maar uninstallt. Zit nou wel met een onbekend apparaat icoon, maar eens kijken of ik er betere driver voor vind.... ;)

Tx allemaal iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou heb 2 oude drivers geprobeerd, deed het weer niet mee. Op google vond ik dat er problemen zijn met de PM in de thinkpad en deze drivers in xp, maar vreemd dat niet iedereen dit ervaart dan :? Nouja hij doet het nu verder goed, dus laat maar zo, enkel dan een vraagtekentje bij device-overzicht.... :X

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 16-07-2009 12:09 ]

Pagina: 1