Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
De titel dekt denk ik niet lading, maar ik heb al een tijd twijfels bij deeltijd-ww, met name bij de redenatie dat bepaalde vak personen behouden moet worden voor een bedrijf/sector, ten opzichte van ander personeel dat "gewoon" ontslagen wordt. Met andere woorden, als dit soort maatregelen structureel worden dan is het dus zo dat je in bepaalde beroepen of bedrijven je effectief door een specifieke overheidsmaatregel meer ontslagbescherming geniet dan andere mensen.

De basis van sociale zekerheid is echter het solidariteitsbeginsel, d.w.z. iedereen betaald er aan mee, maar heeft ook dezelfde rechten. Echter, ik kan als ik ontslagen dreig te worden zelf geen deeltijd-ww aanvragen om mijn baan te behouden, het is daarnaast ook geen keuze die ik had kunnen maken aan het begin van mijn carrière.

Mijn mening is dan ook dat bedrijven in conjunctuur gevoelige sectoren zelf verantwoordelijkheid moeten worden voor het behoud van vak personeel door het creëren van buffers. Natuurlijk is dat controversieel in tijden van lean-manufacturing en aandeelhouder gedreven bedrijven, maar je zou bedrijven die deeltijd-ww aanvragen kunnen verplichten tot afdrachten in een sociaal fonds.

Zoiets zou ook bij IT-bedrijven geen verkeerde maatregel zijn. Elke paar jaar komt de IT sector door een soort varkenscyclus in een crisis terecht, waardoor veel personeel verloopt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 15:23
Volgens mij kan elk bedrijf deeltijd-ww aanvragen voor elke medewerker, dus ik weet niet of het zo is bepaalde beroepen of sectoren beter beschermd zijn. Ik snap denk ik ook niet helemaal je punt. Vergeet ook niet dat deeltijd-ww ook gewoon van de ww pot komt en je dus opgebouwde rechten gebruikt/verliest als je erin zit. Het is niet een gratis extra uitkering oid.

Tuurlijk is het zo dat bedrijven in conjunctuurgevoelige sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het overbruggen. Maar dat gaat vaak mis en dan vallen ze (terecht) om. Het probleem hierbij is dat het misschien
a. teveel bedrijven zijn die het fout doen waardoor er niets overblijft.
b. dat bedrijven door concurrentie geforceerd worden tijdens de hoogtij-dagen door te drukken.

Je moet het daarom meer zien als een maatregel om bedrijven overeind te houden denk ik. Maargoed feit blijft dat als een bedrijf geen bestaansrecht meer heeft ze moeten stoppen en het niet onnodig lang gerekt moet worden. Deeltijd-ww rekt het allemaal wat op met de hoop dat het in q4 opeens beter gaat en alle verdere maatregelen genoeg zijn op te blijven bestaan.
Of dat een terechte hoop is of dat die bedrijven alsnog omvallen is de werkelijk vraag bij deeltijd-ww.

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
deze maatregel is ingevoerd om mensen (officieel) aan het werk te houden. ze blijven dus op de loon lijst staan. de enige 2 voordelen voor de werknemer, hij/zij is niet werkeloos en bouwt dus een langere arbeids verleden op. wat wel handig is als je ww moet aanvragen. al weet ik niet hoe het met de opgebouwde ww rechten voor de werknemer zit.

voor het bedrijf is het een kosten besparing (lees extra winst) die uit eindelijk door de burger betaald word. en daarom heb ik met de deeltijds ww een probleem. het is niet de bedrijven of de staat die dit betaald, maar gewoon de burger. de bedrijven die mensen in de deeltijd ww hebben zitten, zijn de lachende derde.

je kiest er niet voor om ontslagen te worden, maar ik een iedereen die werkt of gewerkt heeft, betaald wel ww premie, dus het is dan wel fair dat je kunt terug vallen op de ww of bijstand. we betalen er zelf voor.

[ Voor 4% gewijzigd door junk01 op 11-07-2009 16:55 ]

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
DaMayan schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 16:42:
Volgens mij kan elk bedrijf deeltijd-ww aanvragen voor elke medewerker, dus ik weet niet of het zo is bepaalde beroepen of sectoren beter beschermd zijn.
Ik had de indruk dat het vooral bedoelt was voor vakpersoneel, maar nu ik wat nieuws sites bezoek dan geld de regeling inderdaad voor alle bedrijven/beroepen, dan moet ik mijn mening daarover wat nuanceren.
Ik snap denk ik ook niet helemaal je punt. Vergeet ook niet dat deeltijd-ww ook gewoon van de ww pot komt en je dus opgebouwde rechten gebruikt/verliest als je erin zit. Het is niet een gratis extra uitkering oid
Het verschil tussen werkloosheid en deeltijd-ww is in andere opzichten natuurlijk wel aanzienlijk. Werkloosheid is veel schadelijker voor je carrière/pensioenopbouw/financiële situatie dan deeltijd-ww.

Ik maak dan nog voornamelijk bezwaar tegen het feit dat de werkgever (grotendeels) beslist over invoering van deeltijd-ww of ontslag, het is niet iets waar je als werknemer voor kan kiezen.
Tuurlijk is het zo dat bedrijven in conjunctuurgevoelige sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het overbruggen. Maar dat gaat vaak mis en dan vallen ze (terecht) om. Het probleem hierbij is dat het misschien
a. teveel bedrijven zijn die het fout doen waardoor er niets overblijft.
b. dat bedrijven door concurrentie geforceerd worden tijdens de hoogtij-dagen door te drukken.

Je moet het daarom meer zien als een maatregel om bedrijven overeind te houden denk ik.
Ik zou deze maatregelen kunnen begrijpen als bedrijven naast deeltijd-ww zouden worden gedwongen om structureel maatregelen te nemen tegen laag-conjunctuur. Zeker nu de wens in Nederland sterk leeft om het ontslagrecht verder uit te kleden.
junk01 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 16:53:
de bedrijven die mensen in de deeltijd ww hebben zitten, zijn de lachende derde.
Om die reden dus inderdaad.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Keerzijde van het gehele Deeltijd-WW is toch dat bedrijven die het aanvragen eigenlijk allang failliet hadden moeten zijn? Het is toch de bedoeling het vrije systeem in werking te houden.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 23:29

Red Boll

Kick Ass!

CycloneX schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:17:
Keerzijde van het gehele Deeltijd-WW is toch dat bedrijven die het aanvragen eigenlijk allang failliet hadden moeten zijn? Het is toch de bedoeling het vrije systeem in werking te houden.
Euh... Bedrijf A met 1100 werknemers moet 100 werknemers ontslaan omdat daar geen werk meer voor is en ze niet de goede opleiding hebben om iets anders binnen het bedrijf te doen.

In dat geval is failliet nog niet aan de orde maar is de deeltijd WW wel een gode maatregel. Uiteindelijk betalen we dit met z'n allen, of het nu deeltijd- of volledige ww is.

Natuurlijk snap ik je punt wel een beetje, de overheid wil "alles aan de markt zelf overlaten" en krijgt nu de nadelen daarvan te verwerken en gaat ineens ingrijpen.

Het gaat hier natuurlijk om een uitzonderlijke situatie. :| Wanneer hierdoor iemand met zijn gezin in zijn huis kan blijven wonen kan ik niet echt tegen deze maatregel zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Red Boll op 11-07-2009 17:37 ]

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Red Boll schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:36:
Wanneer hierdoor iemand met zijn gezin in zijn huis kan blijven wonen kan ik niet echt tegen deze maatregel zijn.
Maar dan moet je wel het geluk heb dat je in een bedrijf werkt wat deeltijd-ww heeft aangevraagd. Het kan zo zijn dat de kostwinner(s) van gezin A op straat komen te staan terwijl de buren van gezin B wel kunnen profiteren van deeltijd-ww. Gezin A heeft dus mee betaald aan het lijfsbehoud van gezin B, maar profiteert niet van de maatregel.

Dat bedoel ik een beetje met willekeur, het verschil tussen deeltijd-ww en werkloosheid is aanzienlijk.

• DaMayan
Het is inderdaad te makkelijk om deeltijd-ww te gebruiken. Er zit geen enkele voorwaarde, verplichting of risico in voor het bedrijf. Volgens de letter moet het bedrijf "iets" doen aan omscholing (of detachering) maar er wordt geen enkele voorwaarde aan gesteld. Dus een uurtje training "hoe geef ik planten water" is al genoeg.

Er is ook geen enkele controle voor de werkgever om te kijken of die zich wel goed gedragen. Ik ken verhalen van mensen die gevraagd worden om door te werken tijdens de deeltijd-ww, wat natuurlijk niet mag en voor die mensen als een "verplichting" wordt ervaren... Puur om te helpen het bedrijf overeind te houden dus.

Zoals ik al zei gaat de deeltijd-ww weldegelijk van je eigen afgebouwde ww-rechten af.
Wat trouwens ook zo is is dat als het bedrijf omvalt of je alsnog ontslagen wordt tijdens de deeltijd-ww dan heb je officieel maar recht op ww over je laatst verdiende loon wat dus dan in deeltijd is en bijvoorbeeld 3 dagen ipv 5 is. Dat is dus nog een extra risico voor de werknemers.
Ik maak dan nog voornamelijk bezwaar tegen het feit dat de werkgever (grotendeels) beslist over invoering van deeltijd-ww of ontslag, het is niet iets waar je als werknemer voor kan kiezen.
Klopt ja een bedrijf kan het eenzijdig kan aanvragen en beslist dus. Dat is inderdaad wel bezwaarlijk. Ik denk dat de gedachtegang was dat het voor de werknemer vrijwel altijd beter is dan ontslag en dus wel aanvaardbaar is...

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 23:29

Red Boll

Kick Ass!

defiant schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:48:
[...]

Maar dan moet je wel het geluk heb dat je in een bedrijf werkt wat deeltijd-ww heeft aangevraagd. Het kan zo zijn dat de kostwinner(s) van gezin A op straat komen te staan terwijl de buren van gezin B wel kunnen profiteren van deeltijd-ww. Gezin A heeft dus mee betaald aan het lijfsbehoud van gezin B, maar profiteert niet van de maatregel.

Dat bedoel ik een beetje met willekeur, het verschil tussen deeltijd-ww en werkloosheid is aanzienlijk.
Nou, de kostwinner van gezin A zou afhankelijk van het arbeidsverleden eventueel aanspraak kunnen maken op een volledige WW en krijgt dus weer vanuit een andere regeling inkomsten.

Zo groot is het verschil ook verder niet. Je bouwt bijvoorbeeld aanzienlijk minder pensioen op tijdens de deeltijd WW en raakt ook de rechten op een volledige WW worden minder, je verbuikt namelijk al "WW rechten".

Op je CV kun in "WW tijd" altijd nog zeggen dat je een wereldreis hebt gemaakt of zelfstandige bent geweest om dat wat op te poetsen. 8)
DaMayan
[...]
Er zit geen enkele voorwaarde, verplichting of risico in voor het bedrijf.
Site SZW
[...]
Tot slot verplicht u zich een vergoeding aan het UWV te betalen als de arbeidsomvang van uw werknemer meer wordt verlaagd dan afgesproken is of als uw werknemer binnen de hiervoor genoemde periode na afloop van deeltijd WW geheel of gedeeltelijk werkloos blijft of wordt. Voorbeeld: u maakt van 1 mei tot 1 februari 2010 gebruik van de deeltijd WW. Op 1 maart 2010 ontslaat u de werknemer. U bent dan een vergoeding verschuldigd van 4,5 keer de WW-uitkering per maand.
Nou... Dit is best een risico voor een bedrijf hoor...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Het is een utopie te denken dat deeltijd-WW altijd gunstig us voor de werknemer. Het principe van een WW-uitkering is dat het een financiele overbrugging biedt naar een volgende baan. Deeltijd-WW zet een werknemer min of meer klem: er is geen prikkel om te solliciteren naar een andere baan, er worden WW-rechten opgesoepeerd (het is onduidelijk of deze gerestitueerd worden indien toch ontslag volgt in de voor de werkgever boeteplichtige periode) en soms is er sprake van een lager loon, pensioenrechten, etc.

Het lijkt in eerste instantie zo mooi, maar als je als werknemer uiteindelijk toch werkloos wordt en in de bijstand terecht komt omdat je WW-rechten op zijn dan ben je er mooi klaar mee. Had je beter vanaf dag 1 duidelijkheid kunnen hebben en op zoek kunnen gaan naar een nieuwe baan.

• junk01
de risco's voor het bedrijf wat deeltijd ww betreft zijn makkelijk te om zeilen, haal het personeel uit de deeltijd ww, laat ze 1 of 2 maand werken en ontsla ze dan. een cursus werkvloer poetsen, en de werknemwers hebben hun cursus gehad. ik denk niet dat de ww medewerker iedere deeltijd werker gaat controleren, als ze al controleren, want ze zijn zelf onderbemand.

maar dat je de ww rechten kwijt speeld, vind ik een kwalijke zaak. de werknemer vraagd niet om in de deeltijd ww in te gaan. maar door toedoen van de werkgever ben je wel de ww rechten of een deel van de rechten kwijt. zoals Rukapul al zegt, je beland dan in de bijstand. en dat is geen pretje. zeker niet als je een eigen huis hebt en wat spaarcentjes op de bank en een leuke auto voor de deur.
defiant schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:15:
Zeker nu de wens in Nederland sterk leeft om het ontslagrecht verder uit te kleden.
het leeft in de politiek, maar ik denk niet dat de burger deze regelingen willen. het kabinet is er al mee bezig om sociale zekerheden uit te kleden. voorbeeld, er stond gisteren een stukje op fok.nl : langer tijdelijk contract voor jongeren tot 27 jaar.
Het kabinet wil gedurende de economische crisis toestaan dat jongeren tot 27 jaar langer op tijdelijke basis mogen werken. Nu moet de werkgever na maximaal drie tijdelijke contracten in een periode van hoogstens drie jaar bepalen of hij iemand in vaste dienst neemt.

Maar straks kan een flexcontract voor jongeren een vierde keer verlengd worden en mag de tijdelijke aanstelling maximaal vier jaar duren. Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) heeft vandaag na afloop van de ministerraad gezegd dat het kabinet hiermee de wens van de Tweede Kamer uitvoert.
vorig jaar was mr Donner al bezig om het flits ontslag in gevoerd te krijgen, dat is door massaal verzet van de vakbonden van tafel gehaald. nu probeerd hij het op deze manier. ook een manier om mensen sneller/makkelijker te kunnen ontslaan. en ouderen worden op deze manier helemaal niet aantrekkelijk meer op de arbeids markt, omdat je die na 3 contracten, een vast contract moet geven.

• junk01
ik heb het even opgezocht wat er gebeurd met de ww rechten. op de site van SZW staat te lezen:

Als u in het kader van de deeltijd WW een WW- uitkering ontvangt, dan verbruikt u uw WW-rechten en bouwt u over uw niet-gewerkte uren geen nieuwe WW-rechten op.
Over de uren die u wel werkt bouwt u wel nieuwe WW-rechten op.

op zich is dat niet erg, want volgens de regels van de ww, heb je als je 26 van de 36 weken per jaar gewerkt hebt, recht op 1 gewerkt jaar, dus 1 maand ww uitkering. ook al is dat parttime (meer dan 10 uur per week).

hier nog meer informatie over de deeltijd ww:
http://home.szw.nl/index....nk_id=166100#link12629800

ik heb deze morgen een kennis gesproken, die bij nedcar werkt, en die nu in de deeltijd ww zit. volgens hem krijgt hij 15 maanden deeltijd ww, waarna de werkgever hem 6 maanden moet laten werken, voor dat hij ontslagen mag worden. na die 6 maanden krijgt hij ook de opgebouwde ww rechten terug. deze regeling is afgesproken in de nieuwe cao van nedcar.

maar volgens hem zit er ook een maar aan. hij kan in de tussen tijd wel ander werk proberen te vinden, maar verliest dan wel zijn ww rechten (of een deel er van), die hij opgebouwt heeft. hij zit nu 1 maand in de deeltijd regeling, dus is hij 1 maand al kwijt als hij nu opstapt. hoe langer hij in die regeling blijft, hoe meer hij verliest. dus blijft hij zitten waar hij zit en wacht het maar af.

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

Ik maak van dichtbij deeltijd ww mee:

Ik werk bij een voederfosfaat fabriek in vlaardingen.
Afgelopen jaar geweldig gedraaid beste in jaren, dit jaar aantal orders flink afgenomen en omzet dus ook.
Productie draaide maar half en deed onderhoud en de belading was aan het schilderen.
Sinds 2 weken dus deeltijd ww, voor de belading en productie 1.5 dag.
Kantoor personeel niet (ik werk op afdeling logistiek en daar kan het ook niet ivm bezetting)
Ik lever samen met mt en sales, 3 atv dagen in (kan ik makkelijk doen, 26 vrije dagen en 25 atv dagen in een jaar), uit een coulance.Dit was geheel vrijwillig.

Wat ik merk is dat de mensen van de deeltijd ww, cursussen doen voor een halve dag, de andere dag gewoon vrij hebben ! Ik weet van pz dat er gewoon mensen zijn die niet op de cursus komen zelfs.
Zijn er meer mensen die dezelfde ervaringen hebben met deeltijd ww ?

Chario2 (818126)

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:33
Rukapul schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 18:55:

als je als werknemer uiteindelijk toch werkloos wordt en in de bijstand terecht komt omdat je WW-rechten op zijn dan ben je er mooi klaar mee. Had je beter vanaf dag 1 duidelijkheid kunnen hebben en op zoek kunnen gaan naar een nieuwe baan.
Dat had ik toen ik verwijtbaar ontslagen werd en geen recht had op WW. Ik ben toen de bijstand in gegaan. Maar je kunt je WW toch weer opbouwen als je minimaal 6 maanden werkt?

Een ding zeker geleerd, nooit meteen tekenen, zelfs niet als de baas van alles belooft. Maar goed, dat was m'n eerste vaste baan en ik was behoorlijk van slag toen ik op het matje moest.

• DaMayan
chario2 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:56:
Wat ik merk is dat de mensen van de deeltijd ww, cursussen doen voor een halve dag, de andere dag gewoon vrij hebben ! Ik weet van pz dat er gewoon mensen zijn die niet op de cursus komen zelfs.
Zijn er meer mensen die dezelfde ervaringen hebben met deeltijd ww ?
Tuurlijk, dat is nou juist deeltijd ww.
De uren die je werkt gaan van bv. 40-> 28. Dus je hebt dan idd 1,5 dag vrij. Daar wordt je dus ook niet meer voor betaald door je werkgever. Voor die 1,5 dag ontvang je dus die ww-uitkering - 75% de eerste maand en daarna 70%. Scheelt voor de werknemer netto ongeveer 10%. Cursus moeten ze aanbieden maar er zijn geen consequenties of voorwaarden op gesteld. Je hoeft ze dus niet te doen of als bedrijf een cursus van niveau aan te bieden (uurtje uitleg hoe te schilderen zou dus al genoeg zijn).

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als mensen niet de deeltijd WW in kunnen zullen ze voor onbepaalde tijd verlof eigen rekening krijgen (onstlag), kost de overheid (ons) nog veel meer. Het is kortzichtig om te zeggen dat bedrijven de lachende derde zijn. In dit geval zijn er geen lachende derde. Voor dat een bedrijf in aanmerking komt moeten ze aan kunnen tonen dat de omzet flink gedaalt is. Dan kan er wel geroepen worden dat conjuctuur gevoelige bedrijven reservers aan moeten leggen. Die reservers zijn er maar gaan op, niemand kan op een crisis sturen zoals die nu gaande is. Als je in 2007 de huidige crisis zou voorspellen zou men je voor gek verklaren. Bedrijven die nu deeltijd WW aanvragen zijn echt geen bedrijven met een slecht management of bedrijven die niet levensvatbaar zijn (per definitie).

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjeee op 14-07-2009 03:36 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bartjeee schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 03:34:
Als mensen niet de deeltijd WW in kunnen zullen ze voor onbepaalde tijd verlof eigen rekening krijgen (onstlag), kost de overheid (ons) nog veel meer. Het is kortzichtig om te zeggen dat bedrijven de lachende derde zijn. In dit geval zijn er geen lachende derde.
Als ik dit zo lees zijn er anders wel wat lachende derden :X
Mogelijk misbruik van deeltijd-WW

Minister Donner van Sociale Zaken komt met nieuwe aangescherpte regels voor de deeltijd-WW.

Aanleiding zijn aanwijzingen dat werkgevers hier misbruik van zouden maken.

Voorlopig is er één concreet geval bekend en dat betreft de voorloper van de deeltijd-WW, de werktijdverkorting. Signalen over misbruik zijn door vakbonden aan het ministerie overhandigd.

Extra controle
De verdenking is dat bedrijven hun werknemers met deeltijd-WW gewoon laten doorwerken. Ook nemen sommige ondernemers goedkope illegale werknemers uit het buitenland aan.
Iets wat echt he-le-maal not done is :/
Het voelt als een dubbele fraude. Morele fraude naast financiële fruade.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:34:
[...]
Als ik dit zo lees zijn er anders wel wat lachende derden :X

[...]
Iets wat echt he-le-maal not done is :/
Het voelt als een dubbele fraude. Morele fraude naast financiële fruade.
Natuurlijk zijn er bedrijven die frauderen, maar dit zullen er maar een aantal zijn. Er zijn altijd mensen/bedrijven die misbruik maken van regeling ongeacht de regeling.
Pagina: 1