UPS aansluiten op PC met USB > RS232 converter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:54
Ik heb hier een APC SmartUPS 700VA staan, die ik graag op m'n PC wil aansluiten, zodat ik de PC automatisch kan laten afsluiten als de batterij bijna leeg is.

Helaas heeft deze PC geen seriele poort, en volgens mij ook geen headers op het moederbord, waar ik een seriele aansluiting van zou kunnen maken (Compaq Evo D510 USDT).

Ik heb hier nog wel een datakabel liggen voor een Siemens MC60 / C65.

Deze heeft een Prolific PL-2303HX chip.

Kan ik aan de kant van de telefoon (Seriele aansluiting) mijn UPS hangen, en het dan gewoon via de USB verbinding aansluiten op m'n PC (Ik krijg op de PC een virtuele compoort van het chippie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft een APC UPS een speciale kabel nodig. Moet zelf te maken zijn met een schematje van het internet.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, dat weet ik.

Maar het gaat me meer om de informatie die over het kabeltje loopt. Of het afsluitsignaal wel doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat het moet lukken. En je kan het gewoon proberen. Als je het goed aansluit gaat er ook niets stuk.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Denk niet dat het gaat werken en je usb controller doorfikt.

De seriele poort op een telefoon ken ik niet anders als een uart, niet als rs232, verschil is dat uart op 0-5 of 3.3V werkt en rs232 op -12 en +12V.
Tenzij je daar een level convertor tussen plakt gaat het dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 11:40
Heb zelf wel eens een USB naar RS 323 convertor gebruikt hiervoor. Werkt gewoon.

Zijn onderandere erg goedkoop op Ebay te krijge maar de plaatselijke ICT boer heeft die dingen denk ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Werkt inderdaad gewoon, heb het hier draaiend :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Glashelder schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:52:
Werkt inderdaad gewoon, heb het hier draaiend :)
Yep, kan prima. Ik heb ooit op DX een paar van die dingen gescoord en werken prima. Gewoon op dat ding je APC kabel aansluiten, of zelf even een kabeltje maken (er zijn geloof ik slechts 3 aders nodig)

Eventueel kun je m misschien zelfs op de convertor zelf omsolderen (printbaantjes doorkrassen en de juiste pinnen aansluiten) waardoor je 'm direct in je UPS kan steken, ook zonder APC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 16:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een normale usb-serieel converter werkt waarschijnlijk prima. Een telefoondatakabel niet, die hebben meestal uitgangen op 0 en 3 of 5 volt in plaats van de rs232 niveau's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 18:38

Roel

screen -x addict

Heeft er al iemand het verstand gehad om naar de datasheet van de 2303HX chip te zoeken?
Hierin staat dat het een normale seriele poort is, en zou dus in theorie gewoon met je UPS samen moeten werken. Let wel, in theorie.

Als ze andere hardware tussen de IO's van de chip naar de seriele hebben geplaatst kan het mis gaan. Ook als je ups software gaat bitbangen kan het niet werken. Daar zijn die usb-seriele dingen meestal niet geschikt voor.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben achteraf toch te lui om te gaan solderen :+

Heb deze gekocht: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2537

Dan ziet het er ook gelijk netjes uit, ipv dat er allemaal draden uithangen :P
Pagina: 1