[RAID] 3WARE ESCALADE 9500S of software RAID

Pagina: 1
Acties:

• ajdales
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 18:48
Ik ben bezig met het samenstellen van een voordelige file/media/pvr server. voor de backups a ik externe hdd gebruiken, maar voor de tv/foto opslag wil ik een raid 5 gaan inrichten (eventueel eerst een raid 1 totdat ik extra hdd kan bijkopen)

Ik heb al geruime tijd op het forum doorgebracht en twijfel nu tussen hard en soft raid.

Momenteel draai ik op mijn desktop mediaportal 24/7, maar hij verbruikt idle al 107W (cresta energiemeter). Nu ben ik aan het kijken naar een zuinigere opstelling.

Ik kan nu voordelig een MSI K8T NEO met SEMPRON 3100+ overnemen deze heeft tevens de 3ware kaart.
Daarnaast heb ik nog een compaq deskpro met p4 2800 (45W idle) liggen waar ik met sata kaartjes voor bijna niets een linux soft raid op kan zetten.

Mijn vraag is nu wat zouden jullie doen in mijn geval, laag idle gebruik is belangrijk, stabile raid is belangrijk omdat we alleen nog maar via mediaportal kijken, backups zijn hier natuurlijk niet van belang, maar het is wel zonde als alle opnames door een hdd fout wegraken, daarom geen raid 0 (eventueel wel jbod). wat wel belangrijk is zijn mijn foto's, naast de regulieren backups denk ik dan via een raid 1 te groeien naar een raid 5 (op dit moment laten de financien geen aanschaf van nog 2 TB schijven ( ik heb nu 2 t166 500gb en 1 wdgreen 1tb) dug raid growth/migration is wel gewenst (de oude 500gb's worden dan offsite backups).

Jullie inzichten worden zeer op prijs gesteld.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Software RAID is genoeg voor thuisgebruik. Wat jij wil kan met software RAID. Als je het geld er voor over hebt kan die 3ware ook wat zijn, al is het maar voor de extra sata poorten maar nodig is het niet. Voor een paar tientjes kun je ook een sata kaartje in een pci-e slot stoppen, maar veel disks != laag verbruik.

Van raid 1 naar raid 5 'groeien' kan naar mijn weten niet. Dan moet je tijdelijk je data van de raid 1 halen, 3e disk bijplaatsen, nieuwe array maken en na de rebuild alles terug zetten. Daarna kun je onder software RAID met Linux gewoon disks toevoegen naargelang behoefte.

In je huidige situatie kun je een 1 TB RAID 5 maken van de 3 schijven die je hebt, dus 2x500 + 500 van de 1 TB disk. Als je er dan 2x 1TB bij koopt dan kun je daarna een nieuwe RAID 5 array maken van 2 disks, data overhevelen van oude array en dan je oorspronkelijke 1 TB disks aan de nieuwe RAID 5 toevoegen en laten rebuilden. De 2x 500 Gb kun je dan afkoppelen.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Groeien van raid 1 naar raid 5:
  1. Haal een van de twee disks uit je raid 1 set
  2. Maak een 2-disk raid 5 set (die dus degraded is)
  3. Kopieer de data van de degraded raid 1 naar de degraded raid 5
  4. Voeg de tweede disk van je raid 1 set toe aan je raid 5 en rebuild

[ Voor 16% gewijzigd door Nvidiot op 11-07-2009 14:19 ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Of je gebruikt online raid level migration op een raidcontroller die dit ondersteund. Je zou in de specs van de 3ware 9500S moeten kijken of hier ondersteuning voor is. De featureset van de 3wares was in het verleden niet zo geweldig dus het zou kunnen dat raid level migration ontbreekt.

De raid5-prestaties van de 3ware 9500S zijn niet geweldig. Als je echt betere raid5-prestaties wilt kun je beter kijken naar een Areca. Overigens zorgen deze raidadapters ook weer voor extra energieverbruik. Bij een Areca moet je rekenen op 10-20 watt aan het stopcontact. De 9500S is mogelijk wat zuiniger vanwege de eenvoudiger processor.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 11-07-2009 14:36 ]

• Q

Q

Ik denk dat het laatste extra reden is om die hardware controllers links te laten liggen. Zo'n RAID level migratie doe je ook maar 1 keer en als je het even goed uitkient is het niet nodig.

• ajdales
Als ik jullie adviezen juist interperteer, dan kan ik beter een mobo met sata poorten nemen voor soft raid, of een bestaand p4 pci bord met simpele sata kaartjes dan een gratis 3ware controller?

Welke factoren naast stroomstoring beinvloeden de data corruptie in raid5 en hoe goed gaan linux- danwel 3ware raid hier mee om?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:40
Ik weet niet wat voor moederborden dat het precies zijn, maar gezien ze wat ouder zijn zit er denk ik geen PCI-e of PCI-X op. Dan vallen de 'luxe' controllers sowieso af. Je kan er uiteraard wel een simpel PCI SATA kaartje in duwen, maar houd er rekening mee dat je op de PCI-bus aan een max. shared snelheid van 133MB/s zit.

Bij sommige van die moederborden zitten de onboard controllers op een snellere link, maar zonder specs of chipsets is dat voor mij ook niet uit te zoeken :)

• ajdales
Ik ben mij inmiddels volledig bewust van de beperkingen van de PCI bus :)
Voor het mediaserven en tegelijkertijd opnemen zal die gedeelde 133Mb/s voorlopig geen probleem vormen.

Gezien ik momenteel is de uitzonderlijke positie zit dat ik de bovenstaande server met hw controller voor bijna niets kan krijgen maar ik ook nog een compaq deskpro mobo met p4 heb liggen waar ik de in de V&A aangeboden SATA controller op zou kunnen zetten, deze zou ik dan tzt vervangen door een zuinig AM2 systeem met 740G chipset oid.

Ik denk zelf ook dat soft raid voor mij voldoende is, maar het aanbod van de HWraid is wel verleidelijk :9~
"Hardop" denken samen met jullie helpt enorm in de besluitvorming :+

@femme: zo'n areca zal er voor mij de komende jaren niet in zitten ;) maar is de lsi in de V&A mischien een betere keuze dan de overige opties (11W idle volgens de handleiding)?

• Q

Q

Pas op dat als je met software RAID aan de slag gaat die 133 MB/s niet gehaald gaat worden. Die bandbreedte moet gedeeld worden met alle disks die er op zijn aangesloten. Schrik niet als performance totaal instort.

De 3WARE ESCALADE 9500S is trouwens een PCI X of 64 ding? Maar dat mobo is gewoon pci? Voor dat ding heb je een vast niet zuinig server board nodig of mis ik iets?

Je kunt denk ik beter 2e hands gaan shoppen voor een mobo met 6 sata poorten + cpu en ram en die werkt met loenux. Dan hoef je volgens mij helemaal niet duur uit te zijn en heb je iets waar je bijer van wordt. Dat zou ik doen tenminste.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 14-07-2009 20:00 ]

• ajdales
Performance is niet het allerbelangrijkste voor mij, het is natuurlijk wel altijd lekker :)
Maar totaal instorten?? bedoel je dan veel langzamer dan 2 schijven in R1? en heb je het hier over pata, sata, of softraid (promice oid kaart)?

Die 3ware is een pci-x en die draaid op dit moment al op het msi bordje (ik kan de hele set exclusief schijven overnemen) eventueel kan ik het mobo ooit nog vervangen door deze, heeft gf8200 chipset en pci-x lijkt me nog redelijk zuinig.

Ik kijk zelfs alleen maar 2e hands :+ ik heb zelfs nog een paar oude P3 (35W)en P4 (46W) bordjes aan de energiemeter gehangen. Zieook de bovenstaande postings voor de keuzes waar ik momenteel mee speel.

• Fauna
Q heeft het over de PCI bus. Als de HD-controller op je moederbord en je PCI kaart(en) daarop aangesloten zijn moeten ze de bandbreedte delen. En het maakt niet uit of het een geluids-, netwerk- of hd-controller is. Dat houdt dus bijv. in dat je max met 50MB/s data over het netwerk uit kan sturen, in het meest ideale geval (minus alleen de overhead van 2 devices en mits de CPU alles bij kan houden).

Nogmaals: heb je dan een andere aansluiting op het mobo als alleen PCI 32 bits/33MHz?? Anders heeft zo'n 3ware 0,0 zin.

• Q

Q

Zoals Fauna schrijft ga je theoretisch max 50 MB/s over het netwerk halen maar ik durf te wedden dat met al die devices en alle overhead je blij mag zijn met 10 a 20 MB/s. dat bedoel ik met instorten.

Je moet het zelf weten, maar zet die 3ware uit je hoofd en snor een 6 poort sata bordje op.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
Hai, ik zie hier diverse opties voor een software raid, kan wel, echter.
situatie, je gehele os op je raid 1.
b.v.
HDD0
HDD1

als je server geinstalleerd is kan het zijn dat je MBR ( master boot record ) maar op 1 harddisk staat.
als die harddisk stuk gaat gevolg, server boot niet meer.

Als je een gratis 3ware kan krijgen zou ik altijd daar voorgaan.
het het geval van een hardware raid, staat je mbr ook op de raid.
het is wel mogelijk met software raid, maar dat is vaak toch lastiger.

Performance van de 3ware ligt wat lager, echter die kan je gewoon tunen hoor, ik haal goede snelheden hoor.
deze instellingen heb ik erin staan.
echo 64 > /sys/block/sda/queue/max_sectors_kb
echo 512 > /sys/block/sda/queue/nr_requests
blockdev --setra 16384 /dev/sda
echo 64 > /sys/block/sdb/queue/max_sectors_kb
echo 512 > /sys/block/sdb/queue/nr_requests
blockdev --setra 16384 /dev/sdb
( dit is 2x raid 1 ) 4 hdds dus.
wil je echt snelheid, zet ze in een raid 10 ( als je 4 hdd's hebt.)
ik haal dus 78-80 MB/sec op mijn 3ware. ( en daar zitten dan nog trage harddisk in )
Maar goed, alles is afhankelijk van wat je eigen wensen zijn.

ehhh.. noppes

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
Fauna schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:37:
Q heeft het over de PCI bus. Als de HD-controller op je moederbord en je PCI kaart(en) daarop aangesloten zijn moeten ze de bandbreedte delen. En het maakt niet uit of het een geluids-, netwerk- of hd-controller is. Dat houdt dus bijv. in dat je max met 50MB/s data over het netwerk uit kan sturen, in het meest ideale geval (minus alleen de overhead van 2 devices en mits de CPU alles bij kan houden).

Nogmaals: heb je dan een andere aansluiting op het mobo als alleen PCI 32 bits/33MHz?? Anders heeft zo'n 3ware 0,0 zin.
wat de meeste mensen vergeten is dat je wel je bios goed moet instellen en
als je nu gewoon even goed je manual van je mainbord leest kan best uitzoeken welke pci bus vrij is van andere hardware, en daar zet je je raid controller in.
Schakel dus altijd hardware in je bios uit die je niet gebruikt.

ehhh.. noppes

• Fauna
Gescheiden PCI bussen kom je alleen bij servermobo's van die generatie tegen, al dan niet met een extra PCI-X bus(sen). Nieuwere borden met PCI-e hebben weer een chip er tussen zitten om een PCI-bus uit een paar PCI-e lanes te maken. Ik betwijfel ten zeerste of dat hier het geval is.
Pagina: 1