Mobiele locatie bepalen, GPS, Cell-info, IP ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laten weten waar je bent op je website/blog is HOT vandaag de dag ! Ik ben daarom aan het uitzoeken of je zelf kunt doen wat bijvoorbeeld een hyves doet.

Hyves heeft een applicatie in combinatie met KPN (zeggen ze) om aan de hand van cel-informatie via zendmasten te bepalen waar je bent.

Mooie ontwikkeling, maar dit wil je natuurlijk zelf in de hand hebben.

Google biedt ook een dergelijke service aan genaamd latitude, echter bieden ze dit niet aan dat je het zelf in een site kunt verwerken.

Het probleem dat je zult hebben is denk ik dat je een applicatie nodig hebt welke op een telefoon draait. Simpelweg een mobiele pagina bezoeken met je telefoon en aan de hand van IP je positie bepalen lijkt me niet de juiste manier omdat dit veel te veel afwijkt van je echte locatie.

De vraag is dus, ben je als ontwikkelaar in staat een dergelijke service te bieden welke redelijk whitelabel is op je site ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heeft een update nodig aangezien ik mijn eigen vraag deels beantwoord.

Je kunt je GPS coördinaten, als je telefoon deze heeft, in een applicatie verwerken en SMS-en naar een nummer en er wat mee doen. Dat is opzich een goede oplossing mits je telefoon GPS heeft.

Een andere manier zal zijn om deze data via grps of umts/hdspa te uploaden, duur in het buitenland.

Cell-info is de mooiste oplossing als het gaat op goedkope data gebruiken, echter heb je contacten bij een mobiele provider moeten hebben, of meerdere en vraag ik me hoe dat internatinaal in zijn werk gaat.

GPS + SMS lijkt me de meest mooie oplossing dus ! Nu de vraag hoe en of er al projecten voor lopen :) Ik zoek me rot in iedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat gprs of umts ook in het buitenland een stuk goedkoper is dan een sms. De hoeveelheid data is echt minimaal.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:58:
Ik denk dat gprs of umts ook in het buitenland een stuk goedkoper is dan een sms. De hoeveelheid data is echt minimaal.
Klopt alleen je moet er wel een abbo voor hebben, voor UMTS dan.

Het valt me alleen op dat er weinig apps zijn welke dit kunnen doen voor meerdere devices.

SMS is wel handig dat je er even een verhaal bij kan plakken en de tarieven zijn flink naar beneden.

gps2sms.nl is een beta iets waar ik me vanaf vraag hoe ze dat doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:57:
Google biedt ook een dergelijke service aan genaamd latitude, echter bieden ze dit niet aan dat je het zelf in een site kunt verwerken.
O jawel hoor. Dit heet "Public Location Badge". Ga naar deze url en daar kan je 'm aanzetten.

Je krijgt er gelijk een embedded code bij die je zo op je site kunt zetten. Je kunt ook JSON of KML feed links gebruiken om je eigen PHP scriptje het geheel uit te laten lezen en op je site zetten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:31:
[...]

O jawel hoor. Dit heet "Public Location Badge". Ga naar deze url en daar kan je 'm aanzetten.

Je krijgt er gelijk een embedded code bij die je zo op je site kunt zetten. Je kunt ook JSON of KML feed links gebruiken om je eigen PHP scriptje het geheel uit te laten lezen en op je site zetten.
Ah dat is mooi inderdaad ! Je zit hier wel alleen aan google software vast... ik wil een eigen stukje code zodat er geen google applicatie op de telefoon nodig is.... dank je !
Nu nog een SMS manier zien te vinden.

GPS zit je wel aan vast denk ik. Of werkt Hyves ook met internationale Cell-info ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:28:
Klopt alleen je moet er wel een abbo voor hebben, voor UMTS dan.
Een abbonement? Met elk abbonement kun je wel internetten. Zelfs met prepaid. Een mailtje sturen is goedkoper dan een sms-je. Ook in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op zondag 12 juli 2009 @ 09:06:
[...]

Een abbonement? Met elk abbonement kun je wel internetten. Zelfs met prepaid. Een mailtje sturen is goedkoper dan een sms-je. Ook in het buitenland.
OK, maar dan is nog de vraag welke software dit kan met het versturen van GPS info uit het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien een leuke start: http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html
en: iPhone Safari Geolocation
Janoz schreef op zondag 12 juli 2009 @ 09:06:
[...]
offtopic:
Je herhaalt je punt, echter: bij mijn provider kost een sms-je 13cent in Europa. Mobiel internet kost €5,95/MB per chunk van 10kB. Alleen dataverkeer <20kB is dus goedkoper. Daar zit je nogal snel aan met één emailtje, aangezien er alleen al bij het opzetten van de verbinding (in mijn geval) al ongeveer 5kB wordt verstookt. Ik betwijfel dus of het daadwerkelijk goedkoper is.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zit je zo aan? 10kB is 10 duizend tekens!. Dat is heel wat meer dan de 160 die je in een sms kwijt kunt. Zelfs alle text in dit topic past nog binnen de 6kB. Dus, zelfs wanneer het opzetten van de verbinding al 5kB kost, dan kun je voor de prijs van 1 sms de data van bijna 100 sms-jes versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Janoz schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:39:
Zit je zo aan? 10kB is 10 duizend tekens!. Dat is heel wat meer dan de 160 die je in een sms kwijt kunt. Zelfs alle text in dit topic past nog binnen de 6kB. Dus, zelfs wanneer het opzetten van de verbinding al 5kB kost, dan kun je voor de prijs van 1 sms de data van bijna 100 sms-jes versturen.
offtopic:
Zojuist getest: je lijkt inderdaad gelijk te krijgen :)
1 Mailtje vanaf mij Symbian60: 8kB. Meer mailtjes is ws. minder overhead.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK< dan toch mailen... of beide wellicht. Ik ga toch nog eens verder zoeken voor een native app die op meerdere telefoons kan draaien en gps info kan versturen !

Dat gaat lastig worden... zeker OSS

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:03
Janoz schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:39:
Bij Vodafone betaal je niet per byte maar per kwartier. Dataverkeer is daar geen factor: je kan zoveel doen in dat kwartier als je wilt. Kosten zijn 75ct per kwartier

Dat gps2sms.nl lijkt te werken door mensen zelf hun coordinaten in te laten typen in een SMS. Niets spannend dus.

De enige site die ik gebruik die gebruik maken van de GPS is 9292ov.nl. Deze werken met een klein programmaatje dat de GPS uitleest, toevoegd aan een url en vervolgens de browser van de mobiel openen met die url. Ik denk dat TS zoiets wil maar volgens mij is dat niet gratis te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rutgerw schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:44:
[...]

Dat gps2sms.nl lijkt te werken door mensen zelf hun coordinaten in te laten typen in een SMS. Niets spannend dus.
Dat klopt inderdaad. Ik was abuis met een andere site waar wel applicaties voor geboden worden. Die moet ik even opzoeken!
De enige site die ik gebruik die gebruik maken van de GPS is 9292ov.nl. Deze werken met een klein programmaatje dat de GPS uitleest, toevoegd aan een url en vervolgens de browser van de mobiel openen met die url. Ik denk dat TS zoiets wil maar volgens mij is dat niet gratis te realiseren.
Dat 9292ov verhaal is me niet bekend, dit is zeker het bekijken waard. Opzich is betaald niet zo'n probleem, OSS/gratis is alleen beter in de hand te houden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:41

ErikKo

Rippie

En hoe sla je de posities op van alle gebruikers? In een database op een servert?
Aangezien je aangaf dat je zelf software wil schrijven -- waarom maak je dan geen server-client principe om de GPS gegevens te updaten? Ik denk dat het openen van een socket en daar je gegevens doorheen knallen nog minder data verstookt dan mailen. Daarnaast zit je dan gelijk op de server, en heb je de gegevens beschikbaar. Dat lijkt me een stuk minder moeite dan software vinden/schrijven die mails parsed. En wanneer je dan toch een verbinding hebt, kun je ook gelijk de gegevens van je buddies ophalen, mocht je die op je telefoon willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
tonyisgaaf schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:45:
Misschien een leuke start: http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html
en: iPhone Safari Geolocation

[...]

offtopic:
Je herhaalt je punt, echter: bij mijn provider kost een sms-je 13cent in Europa. Mobiel internet kost €5,95/MB per chunk van 10kB. Alleen dataverkeer <20kB is dus goedkoper. Daar zit je nogal snel aan met één emailtje, aangezien er alleen al bij het opzetten van de verbinding (in mijn geval) al ongeveer 5kB wordt verstookt. Ik betwijfel dus of het daadwerkelijk goedkoper is.
Ik heb zelf een tijdje HSDPA abonnementen verkocht en ik durf toch wel te beweren dat een smsje van 13ct meestal goedkoper is. Veel providers rekenen een ondoozichtig start tarief waardoor je voordat je online bent. Ook is het zo dat je mailtje dan wel 6kb kan zijn. Maar dat is voor een stukje tekst op HDSPA verkeer waarschijnlijk maar een klein deel van de data. De headers van een mobiel pakketje zijn vrij groot omdat de ether erg onbetrouwbaar is qua data overdracht, er worden hele robuste (maar grote) checksums en error correction codes mee gestuurd. Ik denk dat die 6kb aan dat uiteindlijk rustig 15kb aan packets kan worden en dan heb je nog niet het start tarief en de authenticatie en keep-alive packets mee gerekend. Als het dus slechts tot 20Kb goedkoper is, en de meeste mensen hebben ook nog eens een sms bundel die ze niet altijd op krijgen, dan zou ik toch echt voor sms-en gaan.

(Ook is dan het aantal mensen dat je kunt berijken groter en vaak is de mentaliteit van een smsje sturen anders, immers staat mobiel internet gewoon bekend als duur, ik vergeet trouwens wel even de onbeperkte abonnementen en de abo's met datalimiet die mensen niet opmaken).
quote: RutgerW
Bij Vodafone betaal je niet per byte maar per kwartier. Dataverkeer is daar geen factor: je kan zoveel doen in dat kwartier als je wilt. Kosten zijn 75ct per kwartier
Daar heb ik nog nooit van gehoord. En als ik op de site van mijn oude werk kijk zie ik daar gewoon Vodafone Data Start (0MB bundel) 50ct per MB buiten bundel. (Voor de rest alleen bundel abo's).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:03
roy-t schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:00:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. En als ik op de site van mijn oude werk kijk zie ik daar gewoon Vodafone Data Start (0MB bundel) 50ct per MB buiten bundel. (Voor de rest alleen bundel abo's).
Voor zover ik begrijp is dat voor internetten via een computer.

Ik had het over mobiel internet via een telefoon. Ik heb het van de vodafone site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

roy-t schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:00:
Dat was vroeger nog wel zo. Het kan best dat ze dit beleid aangepast hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook van mening dat SMS de beste manier is.

Om dit ontopic te houden... dit is dus het uitgangspunt waar ik een oplossing voor wil zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 22:40

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ik weet niet op wat voor mobiel je het wil bepalen? Als er Android op draait kun je vrij simpel je locatie uitlezen en deze via het web / sms versturen. Als er JavaME op draait, kun je eens kijken naar location based services (JSR-179).

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik heb zelf voor windows mobile 6 iets gemaakt dat op basis van GPS de locatie aan een webservice doorgeeft (het wordt eerst in een sql compact datababase op de 'foon opgeslagen totdat het wordt gescyned). je kan er ook de positie mee doormailen, sms-en of een .kml bestand maken.misschien heb je wat aan mijn code, te vinden op: http://travelpoint.codeplex.com

Een andere proggie wat ook veel kan én wat met GSM locaties overweg kan is TrackMe, helaas is daar geen broncode van beschikbaar. is wel gratis. zie http://luisespinosa.com/trackme_eng.html

[ Voor 21% gewijzigd door Expecho op 15-07-2009 23:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Expecho schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:57:
Ik heb zelf voor windows mobile 6 iets gemaakt dat op basis van GPS de locatie aan een webservice doorgeeft (het wordt eerst in een sql compact datababase op de 'foon opgeslagen totdat het wordt gescyned). je kan er ook de positie mee doormailen, sms-en of een .kml bestand maken.misschien heb je wat aan mijn code, te vinden op: http://travelpoint.codeplex.com
Absoluut het bekijken waard! Dit klinkt wel veel belovend, super bedankt alvast
Een andere proggie wat ook veel kan én wat met GSM locaties overweg kan is TrackMe, helaas is daar geen broncode van beschikbaar. is wel gratis. zie http://luisespinosa.com/trackme_eng.html
Jammer inderdaad dat hier geen source van beschikbaar is. Ik zou er wat zaken uit willen halen namelijk welke ik niet nodig heb.

Ik heb trouwens het idee dat Java opzich een erg native taal is voor mobieltjes en een dergelijke oplossing. Ben daar al wat mee aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik gebruik zelf gewoon .net (c#). MS heeft uitgebreide documentatie over GPS applicaties in .net: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb158727.aspx

Daarnaast is er een bedrijf, SkyHook, dat een tool heeft om locatie te bepalen wat verschillende bronnen gebruikt (gsm masten, wifi access points en gps). Ze hebben ook een SDK, zie Wikipedia: Skyhook Wireless

geen idee in hoeverre dat gratis is en te embedden in je eigen app. maar je kan er eens naar kijken.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 00:21:
[...]

Absoluut het bekijken waard! Dit klinkt wel veel belovend, super bedankt alvast

[...]

Jammer inderdaad dat hier geen source van beschikbaar is. Ik zou er wat zaken uit willen halen namelijk welke ik niet nodig heb.

Ik heb trouwens het idee dat Java opzich een erg native taal is voor mobieltjes en een dergelijke oplossing. Ben daar al wat mee aan het testen.

• ton.b
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:36
Ik weet niet of het helemaal on-topic is, maar ik heb net een VSUN-3338 besteld bij DealExtreme. Deze moet bediend worden met SMS'jes, en kan positie doorgeven via SMS of GPRS, en die laatste is interessant. Je moet wel zelf een servertje draaien die TCP berichten ontvangt, maar dat is een leuk hobbyproject. (Wat overigens al commercieel gemaakt is door het nederlandse TrackJack).

Nu is het zoeken dus naar een GPRS/SMS sim only voor een goede prijs. Qua GPRS kosten lees ik dat sommige providers het gebruik per "connectie" omhoog afronden naar 10 KB, dan kun je dus nog gefopt worden met je "lage" data rate...

Iemand verstand van GPRS kostenstructuur?

Update: ik heb de VSUN-3338 binnen, maar hij lijkt het niet te doen met een T-Mobile SIM kaart. Grrrr... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door ton.b op 29-08-2009 12:00 . Reden: Update ]

Pagina: 1