Toon posts:

WD250JB kan maar 15 MB\s lezen max.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Ik heb een WD2500JB in gebruik als Data schijf. Hier staat nog 13GB vrij op.
Wat ik merk met uitpakken van een DVD oid, is dat dit verschrikkelijk langzaam gaat.
Ik bedoel een 4.3GB dvd uitpakken gaat geen 18 min duren normaal.

Hierop heb ik een aantal tests gedaan, Crystal Disk Mark en HD Tune Pro en Passmark performance test.
Hier komt uit dat de WD idd tergend langzaam is, in HD Tune komt de schijf in een benchmark niet boven de 15MB/s uit. Mijn andere schijf, een ST3500320AS haalt hier makkelijk 111MB/s, weliswaar SATA maar toch.

In Crystaldiskmark zien de waardes er gewoon goed uit. Ook SMART geeft geen errors aan.
Als ik dan uiteindelijk ook doe testen in Passmark Performance test, is de Seagate schijf vele male sneller.
Ik heb de IDE kabel inmiddels vervangen voor een compleet nieuwe. De schijf is niet ernstg gefragmenteerd.
Ook de WD diagnose test geeft geen problemen aan.

Ik weet ondertussen even niet meer wat het probleem zou kunnen veroorzaken.

Graag advies hoe en wat ik zou kunnen testen om de oorzaak te kunnen achterhalen.

Alvast bedankt!!

ps.

HD draait op een Gigabyte GA-M790X-UD4 in ATA133 mode.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat is je CPU usage op het moment dat je schijf zo traag aan het uitpakken is?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
15MB/s max zegt mij dat je schijven in PIO-mode 4 hangen. Kortom, even DMA inschakelen.

Waarschijnlijk zul je deze instelling in Windows aan moeten passen, ik weet niet of het ook mogelijk is om dit probleem in de BIOS te veroorzaken. Maar in Windows kan het zeker veroorzaakt worden en dus ook opgelost.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info.. autdetect stond uit in de bios... vaag.

Maar iig bedankt!

draadje mag dicht.