Meerdere WLAN routers in netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-03 06:21
Ik heb een vraagje m.b.t. mijn thuisnetwerk.

Ik heb hier een Tele2 abbo, waarbij je dus zo'n standaard draadloos modem/router krijgt, die je verplicht moet gebruiken. Dit werkt allemaal prima, al bijna 2 jaar bijna probleemloos.

Het enige probleem wat ik eigenlijk heb is het draadloze bereik. Op een aantal plekken in huis is de verbinding vrij belabberd.

Nu had ik het idee om er een draadloze router bij te plaatsen. Zo ziet mijn netwerk er nu uit:
Tele 2 modem/router -->LAN kabel <--> Switch --> apparatuur

Ik heb ene aantal vragen:

- Is het mogelijk om een extra WLAN router na de switch in het bovenstaande schema te plaatsen? Dus kabel uit de switch in de nieuwe WLAN router? Dit omdat 1 kabel vanuit de switch naar de bovenverdieping gaat en ik daar dan die extra WLAN router wil plaatsen.

- Is het mogelijk om zowel het WLAN gedeelte te gebruiken van de Tele2 modem en de nieuwe WLAN router? Of kun je altijd maar 1 WLAN gedeelte tegelijk gebruiken?

Ik hoop dat ik antwoorden op mijn vragen krijg :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Buffalo schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:43:

Ik hoop dat ik antwoorden op mijn vragen krijg :)
Ik denk - sterker nog, ik weet wel zeker - dat je met een klein beetje zoekwerk ook kan vinden op dit forum hoe je dat moet doen.
Wat heb je tot nu toe zelf bekeken aan mogelijkheden?
Waar zou je zelf beginnen, en waar denk je dat je mogelijk tegen problemen aan gaat lopen?

Kijk, alles voorkauwen is makkelijk, maar zelf dingen uitzoeken leer jij weer wat meer van :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Buffalo
alt-92 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:48:
[...]

Ik denk - sterker nog, ik weet wel zeker - dat je met een klein beetje zoekwerk ook kan vinden op dit forum hoe je dat moet doen.
Wat heb je tot nu toe zelf bekeken aan mogelijkheden?
Waar zou je zelf beginnen, en waar denk je dat je mogelijk tegen problemen aan gaat lopen?

Kijk, alles voorkauwen is makkelijk, maar zelf dingen uitzoeken leer jij weer wat meer van :)
Ik heb wel research gedaan, echter nog niet op dit forum 8)7
Wel op google, maar ik kan niet echt vinden waarnaar ik zoek.

Maar ik zal wel even een rondje maken op dit forum.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-02 13:35
Mijn ervaring:
Router1 ---> Lan poortje Router 2
Router 1 DHCP
Router 2 DHCP uit en static IP voor WAN (die gebruik je namelijk niet)
Tadaaa

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 12:53
kipusoep schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:57:
Mijn ervaring:
Router1 ---> Lan poortje Router 2
Router 1 DHCP
Router 2 DHCP uit en static IP voor WAN (die gebruik je namelijk niet)
Tadaaa
Euhm router2 geef je liever static ip in subnet van je dhcp op router1 aan de lan zijde, de wan zijde mag je zelf weten wat je invult. Kabeltje uit router1 in een lanpoort van router2 en je draadloze deel is gewoon onderdeel van je normale netwerk. Beveiligings instellingen zelf even recht zetten, maar dat kan achteraf via het static ip op de lan zijde.

Wel opletten trouwens, die tele2 modems hebben 4 rj45 maar daarvan zijn er maar 2 bruikbaar voor netwerk, namelijk 3 en 4, poort 1 en 2 zijn bedoeld voor tv decoders, die je dus helaas ook niet gewoon kunt opnemen in je netwerk. (zucht dat was zo makkelijk geweest)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Buffalo
nsa1984 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:04:
[...]

Euhm router2 geef je liever static ip in subnet van je dhcp op router1 aan de lan zijde, de wan zijde mag je zelf weten wat je invult. Kabeltje uit router1 in een lanpoort van router2 en je draadloze deel is gewoon onderdeel van je normale netwerk. Beveiligings instellingen zelf even recht zetten, maar dat kan achteraf via het static ip op de lan zijde.

Wel opletten trouwens, die tele2 modems hebben 4 rj45 maar daarvan zijn er maar 2 bruikbaar voor netwerk, namelijk 3 en 4, poort 1 en 2 zijn bedoeld voor tv decoders, die je dus helaas ook niet gewoon kunt opnemen in je netwerk. (zucht dat was zo makkelijk geweest)
Hm, momenteel heb ik al mijn PC’s + apparatuur (Netwerkschijf en netwerkprinter ingesteld op een vast IP adres. Dit omdat ik problemen had met onderlinge communicatie enzo, en de printer wilde nooit goed werken. Nu met vaste IP’s nergens last van.

Volgens mij bedoel jij dan toch dat ik 1 van de LAN poorten van die nieuwe router gewoon aansluit op 1 van de poorten van de switch die er ook tussenzit (zoals gezegd in mijn eerdere post) en dan geef ik hem toch gewoon een IP uit de range die ik nu gebruik (192.168.1.xxx in mijn geval)?

Zo zou het dan moeten worden:

Internet --> Tele2 modem/router --> Switch
......................................................|_PC 1
.......................................................|_Printer
.......................................................|_Router 2 (Bovenverdieping)
.............................................................|_PC 2
.............................................................|_Netwerkschijf

[ Voor 10% gewijzigd door Buffalo op 13-07-2009 11:26 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-03 05:25

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Wat ook kan is om die WLAN router het signaal te laten versterken door het oude signaal op te vangen, te versterken, en weer uit te zenden onder een andere naam. Dat hebben wij gedaan met een Belkin. Bij ons hebben we in de meterkast ons hoofdmodem, een Fritz!. Die zendt een signaal uit, de belkin versterkt dat, en noemt dat niet meer Fritz! ... maar belkin54g. Dat signaal is nog sterker op een computer die ong. 10 meter van die belkin afstaat, en 5 meter van de Fritz! Echt goed. Je hebt geen kabels meer nodig.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Waarom zou je in vredesnaam meerdere routers willen gebruiken? Je bent veel beter af met een of meer extra AP's er bij, eventueel op een switch als dat nodig is. Die leveren je WLAN, en meer hoeven ze niet te doen/kunnen.

Neem je routers, dan zit je met de extra (volkomen overbodige) functionaliteit, die je alleen maar in de weg kan gaan zitten. Neem maar van mij aan dat je in een thuisnetwerkje echt niet meer dan 1 router nodig hebt, en in sommige gevallen die nog niet eens (namelijk wanneer het modem al NAT doet).

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je netwerksituatie is, maar ik zou dus het volgende doen:

Afbeeldingslocatie: http://213.126.244.227/schema.png

Dit is behoorlijk flexibel en eenvoudig. Het enige echte werk wat hier bij komt kijken is het toewijzen van statische IPs aan de networked devices, wat je al hebt gedaan, en het instellen van de AP's. Geef die statische IPs en stel ze qua WLAN identiek in als je bestaande WLAN en je zit gebeiteld.

[edit] Goh, die layout zag er in het edit scherm toch heel anders uit, ff fixen..
[edit2] duurde even, maar is gefixt :)

[ Voor 28% gewijzigd door CherandarGuard op 13-07-2009 12:19 ]

• Buffalo
CherandarGuard schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:41:
Waarom zou je in vredesnaam meerdere routers willen gebruiken? Je bent veel beter af met een of meer extra AP's er bij, eventueel op een switch als dat nodig is. Die leveren je WLAN, en meer hoeven ze niet te doen/kunnen.

Neem je routers, dan zit je met de extra (volkomen overbodige) functionaliteit, die je alleen maar in de weg kan gaan zitten. Neem maar van mij aan dat je in een thuisnetwerkje echt niet meer dan 1 router nodig hebt, en in sommige gevallen die nog niet eens (namelijk wanneer het modem al NAT doet).

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je netwerksituatie is, maar ik zou dus het volgende doen:

[afbeelding]

Dit is behoorlijk flexibel en eenvoudig. Het enige echte werk wat hier bij komt kijken is het toewijzen van statische IPs aan de networked devices, wat je al hebt gedaan, en het instellen van de AP's. Geef die statische IPs en stel ze qua WLAN identiek in als je bestaande WLAN en je zit gebeiteld.

[edit] Goh, die layout zag er in het edit scherm toch heel anders uit, ff fixen..
[edit2] duurde even, maar is gefixt :)
Een AP lijkt me idd ook wel handig. Mijn situatie is eigenlijk zoals gezegd in mijn post hiervoor. LAN kabel vanuit het Tele2 modem gaat naar een switch, en aan die switch zitten mijn PC's en andere apparatuur.

Het schema in mijn eerder post is eigenlijk hoe het moet worden. Uit de switch die ik net noemde gaat een LAN kabel naar de bovenverdieping naar PC 2, aan die kabel wil ik dan een WLAN AP hangen, en de LAN poorten daarvan weer gebruiken om nog meer apparaten + PC 2 te hangen.

Boven staat dus ook een laptop, die nu slecht bereik heeft. Vandaar dat een extra router of AP na die switch op de beneden verdieping moet komen.

EDIT: Ik begrijp dat AP's geen extra LAN poorten hebben. In dat geval zal ik er dus eerst een switch tussen moeten zetten, en dan de AP. Maar ja dan heb je een extra apparaat. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 apparaat, dus volgens mij kan ik dan beter een WLAN router kiezen, want dan heb je ook gelijk extra LAN poorten.

[ Voor 7% gewijzigd door Buffalo op 13-07-2009 14:47 ]

• nsa1984
Buffalo schreef op maandag 13 juli 2009 @11:23:
[...]
Volgens mij bedoel jij dan toch dat ik 1 van de LAN poorten van die nieuwe router gewoon aansluit op 1 van de poorten van de switch die er ook tussenzit (zoals gezegd in mijn eerdere post) en dan geef ik hem toch gewoon een IP uit de range die ik nu gebruik (192.168.1.xxx in mijn geval)?
Met excuses had er overheen gelezen dat er nog een switch tussen zat. Dan kun je inderdaad een kabel van de switch aan router2 koppelen. Let wel op dat je die kabel in een van de LAN poorten van de router2 steekt.
Zou je hem in de WAN poort steken dan krijg je als het ware twee gescheiden netwerken, dit heb je niet als je de kabel in de LAN poort steekt. Verder uiteraard de dhcp functie van router2 uitschakelen, en router2 een static ip geven dat wel in het subnet zit van router1 maar niet in het uitdeelbare bereik. Mocht je een uitdeelbaar IP toewijzen dan loop je het risico op een ip conflict.
Zo zou het dan moeten worden:

Internet --> Tele2 modem/router --> Switch
......................................................|_PC 1
.......................................................|_Printer
.......................................................|_Router 2 (Bovenverdieping)
.............................................................|_PC 2
.............................................................|_Netwerkschijf
Inderdaad zou komt het er fysiek uit te zien.

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Waarom gebruik je dan geen Powerline:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/791

• Buffalo
Eienlijk heb ik hier niks aan. Ik moet echt extra draadloos bereik hebben. En er is weinig keus uit WLAN Powerline apparatuur. Bovendien heb ik zoals gezegd extra LAN poorten nodig, en dat gaat niet lukken met die Poweline dingen.

Ik denk dat ik voor deze ga: Linksys WRT160NL

Storage Link is opzich ook interessant en het design is mooi.
Vraag me alleen af waar die EW voor staat in de Tweakers pricewatch?

• nsa1984
Buffalo schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:58:
[...]
Ik denk dat ik voor deze ga: Linksys WRT160NL

Storage Link is opzich ook interessant en het design is mooi.
Vraag me alleen af waar die EW voor staat in de Tweakers pricewatch?
Als die net zo betrouwbaar is als zijn oudere 54mbit broer dan is dat een goede. Zelf onlangs nog een 54mbit weggezet, en het blijven heerlijke apparaten.

De EW extensie zal waarschijnlijk staan voor european wireless, heeft te maken met maximale vermogen wat is toegestaan in de diverse landen. Geen idee of er sterker of zwakker zenden versies van bestaan.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Ik zou een linksys wrt54gl kopen en hier dd-wrt software opzetten. voor de rest maat het niet uit. je moet dan even gaan spelen met de functionaliteiten. Deze AP heeft ook de mogelijkheid tot nat en andere nog geavanceerdere functies. Je zou ook kunnen kiezen voor een zo gehete range extender om het bereik van je modem wireless te verlengen. Hiervoor dien je alles het zelfde in te stellen als op je modem. en je nieuwe AP dient die functionaliteit te ondersteunen. Je zou ook voor zogehete roaming kunnen kiezen dat houd in als de andere ap een sterker signaal heeft hij automatisch overspringt. zijn veel bedrijven die hier gebruik van maken. Weet alleen niet hoe en of dit allemaal mogelijk is met B apparatuur. Heb het zelf met cisco gedaan

• Buffalo
kokkel schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:13:
Ik zou een linksys wrt54gl kopen en hier dd-wrt software opzetten. voor de rest maat het niet uit. je moet dan even gaan spelen met de functionaliteiten. Deze AP heeft ook de mogelijkheid tot nat en andere nog geavanceerdere functies. Je zou ook kunnen kiezen voor een zo gehete range extender om het bereik van je modem wireless te verlengen. Hiervoor dien je alles het zelfde in te stellen als op je modem. en je nieuwe AP dient die functionaliteit te ondersteunen. Je zou ook voor zogehete roaming kunnen kiezen dat houd in als de andere ap een sterker signaal heeft hij automatisch overspringt. zijn veel bedrijven die hier gebruik van maken. Weet alleen niet hoe en of dit allemaal mogelijk is met B apparatuur. Heb het zelf met cisco gedaan
Ik vind die WRT54GL maar een lelijk ding. Het gaat natuurlijk wel om de functionaliteit, maar het oog wil ook wat. Volgens mij is die WRT160NL zo'n beetje de opvolger van de WRT54GL.

Ik ga er nog eens over nadenken.
Pagina: 1