Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik zit sinds gisteravond met een probleem. Ik wou mijn Vista 64-bit systeem laten Dual Booten met XP omdat ik op XP tv zou kunnen kijken met mijn Anysee E30TC aangezien deze in Vista niet goed werkt bij mij. Door met de rechtermuisknop op Deze Computer te drukken kwam ik bij het schijfbeheer, ik wou een partitie maken van 10 gig voor de XP installatie en de overige programma's die daar op zouden moeten. Ik heb een 1tb schijf die onderverdeeld was in C;, D:, en E:. Ik wou een nieuwe X: schijf maken van 10 gig. Dit lukte eerst al niet, maar uiteindelijk kwam ik uit op een C schijf, een D schijf en een X schijf. (De X-schijf had dezelfde grootte als de E-schijf en verving hem dus eigenlijk alleen maar qua naam). Nou prima, ik de XP-installatie cd erin drukken en de pc rebooten met de XP-cd. Als ik een partitie moet kiezen herkent hij alleen mijn externe HD (de G-schijf) maar hier wou ik hem dus niet installeren. Verder herkende hij geen enkele schijf, ook niet de lege X-schijf dus. Ik sloot af en wou het er maar bij laten zitten, maar ook Vista start sindsdien niet meer op. Na het scherm met wat info van mijn moederbord (waar je in de bios kan enzo) doet ie niets meer, ik zie enkel een knipperend streepje.

Ik pakte mijn Vista-install CD om Vista er dan maar opnieuw op proberen te gooien. Hij laadde alles prima, maar toen ik ook hier een partitie moest kiezen, vond ie helemaal niets meer. Ik heb gezocht op internet, maar ik kwam er niet uit. Is dit een bekend probleem of heeft iemand een oplossing? Het lijkt me niet dat de schijf stuk is, de pc is in maart 2009 aangeschaft, het is een samengestelde pc met een p6t moederbord, core i7 920.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet wel een lege partitie hebben, dit kun je het beste doen met een dedicated partitioneringsprogramma/tool zoals Part Logic e.a. Schijfbeheer is niet de tool om partities in te gaan delen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Misschien iets te maken met Sata / Raid drivers ?
Welke moederbord heb je en post nog wat meer systeem info die van belang kan zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je schijf is waarschijnlijk sata ?
dan zal op de xp cd geen sata drivers staan waardoor hij de schijf niet ziet.
dus xp slipstreamen met de goede sata drivers zal helpen, of de sata drivers op een usb stick.

en dat vista niet meer wil opstarten ligt aan je poging om xp te installeren denk ik.
meestal moet je eerst de oude os installeren en daarna de nieuwe en niet andersom.
nu zal waarschijnlijk je bootloader helemaal in de war zijn waardoor vista ook niet meer opstart.
Wiethoofd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:30:
Vista heeft tegenwoordig gewoon SATA-drivers tijdens de install beschikbaar, er moet alleen wel een stuk ongepartitioneerde ruimte op je schijf tegenkomen om daar z'n install in kwijt te kunnen.
maar hij probeert xp te installeren ;)

[ Voor 27% gewijzigd door chucky666 op 11-07-2009 10:35 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Vista heeft tegenwoordig gewoon SATA-drivers tijdens de install beschikbaar, er moet alleen wel een stuk ongepartitioneerde ruimte op je schijf tegenkomen om daar z'n install in kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik brand nu Partition Logic op een CD'tje zodat daar zometeen mee kan booten.

@chucky: Het is een sata-schijf ja. Bij mijn moederbord zit een Support CD met drivers, maar ik heb werkelijk waar geen idee welke ik dan zou moeten gebruiken? Ik heb al wel een tutorial gevonden hoe je XP kan slipstreamen met nLite, zal dat ook eens proberen.

Ik ben trouwens al blij genoeg als ik Vista weer goed aan de praat heb, dat heeft prioriteit

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

chucky666 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:29:
maar hij probeert xp te installeren ;)
Voor XP geldt hetzelfde, alleen is het eerste gedeelte van de drivers iets minder waar. Beide installs moeten een ongepartitoneerde ruimte tegenkomen, groot genoeg om de installatie van het OS in kwijt te kunnen. Is dit er niet dan wordt er geen harde schijf 'gevonden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, met Partition Logic start ie wel op, maar hij geeft fouten aan.

Detection hardware: IDE Disk Error malloc.c:_doMalloc (549)

Error Kernel Process blabla
No such disk 'cd0'

mounting root filesystem failed

Initialization failed, press any key to reboot your computer

Misschien handig om te vermelden; de XP is 32-bit, Vista 64-bit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Bij een normale Vista en XP dvd/cd heb je helemaal geen ongepartinoneerd ruimte nodig omdat je tijdens de installatie zelf partities aan kunt maken. Maar ook het verwijderen van bestaande is dan mogelijk. Dat hij helemaal geen partities ziet heeft eerder te maken dat de HDD niet wordt gezien.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zit hier met een paar problemen. Ten eerst wanneer je een dual boot systeem wilt maken met zowel Windows XP als met Windows Vista, dan dien je eerst Windows XP te installeren en naderhand Windows Vista. Dit is als jegebruik wilt maken van de buildin bootmanager.

Windows XP ziet de S-ATA hardeschijf niet omdat XP nog geen tekstmode drivers voor S-ATA kent, deze zul je via een diskette tijdens de installatie moeten toevoegen (F6 drukken) of met bijvoorbeeld nlite een geslipstreamde CD maken.

Dat ook de setup van Windows Vista geen hardeschijf ziet ligt niet aan het feit dat de hardeschijf volledig gepartitioneerd is. (zie de opmerking van Klaasbram hier boven) Waarschijnlijk heb je hier ook te maken met het ontbreken van een juiste S-ATA of RAID driver. Bij Windows Vista kun je ook gebuik maken van USB opslag media om tijdens de setup een driver toe te voegen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,

ik heb via nLite een WinXP sp2 cd gemaakt en daar de drivers die ik vond op de Asus p6t support cd in het mapje 'raid' opgezet. Ik kwam bij de installatie met deze cd al een stapje verder, hij vond één C:-schijf à 140 gig en iets van 830 gig ongepartitioneerde ruimte, dus die 1TB is weer terecht, dacht ik...

Ik maakte van die 830 gig een nieuwe partitie, en probeerde XP te installeren op de C: schijf. Hij moest hem alleen even formatteren, prima. Toen hij de 100% aantikte, gaf hij echter aan dat de schijf mogelijk beschadigd was en niet geformatteerd kon worden of dat er iets mis was met de, hmm, ik ben de naam kwijt... een 4-letterige afkorting met een I erin in ieder geval :P het enige wat ik kon doen was de setup afsluiten.

Omdat de installatie wel 1tb harde schijf vond probeerde ik mijn Vista installatie cd maar. Alleen voordat ik de partitie kon selecteren kreeg ik een foutcode:

0xE0000100

Op internet vond ik hier niet zoveel over, iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
gezien de symptomen zou ik toch maar eens gaan kijken of je kan testen of de HDD nog wel helemaal goed is!

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hang je 1TB schijf eens in een andere computer en scan deze op bad sectors. Eventueel een tooltje van de fabrikant zelf op een cd'tje branden en die draaien kan natuurlijk ook.

Pagina: 1