[HDD] LaCie 1TB Desktop Hard Drive blijft haken bij spin-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blah.NET
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 16:47
Ik heb sinds ongeveer een jaar een 1TB LaCie Desktop harddrive, hij deed het goed, maar ik begin nu tegen problemen aan te lopen.
Wat er gebeurt is dit: als ik de drive aan zet lijkt hij eerst normaal op toeren te komen, waarna hij ongeveer halverwege blijft "haken" wat klinkt als een beweging van de lees-/schrijfkop, en dus niet als de 'tikkende' harddisk.
Ik heb een opname van het geluid gemaakt, want het valt anders niet te beschrijven (ik heb al meerdere crashende hdd's meegemaakt, maar dit kende ik nog niet).
Opname is hier (in WMA vanwege windows sound recorder)
Ik heb niks kunnen vinden hierover op de site van lacie, op google en GoT, en intussen kan ik nog steeds niet bij mijn data, HELP.

het is de 1TB versie van exact DEZE schijf: http://www.lacie.com/us/s...ort_manifest.htm?id=10283
Dus niet de 'nieuwere' Desktop Hard Disk (die plat ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In garantie binnendoen?

edit> ah je wilt nog aan de data. Haal de schijf zelf eruit en gebruik het als interne schijf om de data er af te halen. Zo sluit je problemen met de adapter en de usb-logica uit. Als de schijf zelf problemen geeft is er helaas niks aan te doen.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blah.NET
Volgens mij is die al voorbij (1 jaar), en dan heb ik nog steeds niet mijn data terug :<

Edit:
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:14:
In garantie binnendoen?

edit> ah je wilt nog aan de data. Haal de schijf zelf eruit en gebruik het als interne schijf om de data er af te halen. Zo sluit je problemen met de adapter en de usb-logica uit. Als de schijf zelf problemen geeft is er helaas niks aan te doen.
dat zou ik kunnen doen ja, als ik nog plaats heb in mn kast, daar zitten al wat schijven in namelijk.

EDIT 2:
Wat ik wel wil melden is dat ie af en toe (en dan bedoel ik echt AF EN TOE, 1 op 20 keer ofzo) nog wel 'volledig' aan gaat, en daarna zonder problemen werkt totdat je hem uitzet.

[ Voor 62% gewijzigd door Blah.NET op 11-07-2009 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blah.NET
Oh fijn, geweldig.
Ik maak hem net open en zie dat het niet 1x 1TB maar 2x 500 GB is, en ik heb geen RAID in mn computer.
Ideeën?

sorry voor dubbelpost trouwens, maar ik ging echt geen derde edit toevoegen aan mijn vorige

EDIT: trouwens, de schijven zijn allebei Samsung HD501LJ's , iemand ervaringen met dat type?

[ Voor 43% gewijzigd door Blah.NET op 11-07-2009 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Power via vast computer, data via usb-logica.

Als de schijven in JBOD stonden, zou je ze overigens ook gewoon als losse schijf in de computer moeten kunnen hangen (als ik me niet vergis, misschien kan iemand anders dat hier bevestigen).

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde schijf en dezelfde problemen (zelde probleem bij een 320Gb versie), bij mij werkt de schijf wel als het niet al te koud is, maar dat is dus niet echt betrouwbaar. Voor mij geen Lacie meer in ieder geval ziet er leuk uit maar ik hoor overal over problemen en heb er zelf ook last van.
Schijven lijken op toeren te komen dan plotseling stopt er eentje ermee en begint de opstart procedure voor de twee schijven opnieuw, soms start het geheel na een aantal maal goed op soms als het koud is blijft het eindeloos bij up en downspinnen. Die van mij zijn 3 jaar oud en ik begon er na 1,5 jaar last van te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blah.NET
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:36:
Ik heb dezelfde schijf en dezelfde problemen (zelde probleem bij een 320Gb versie), bij mij werkt de schijf wel als het niet al te koud is, maar dat is dus niet echt betrouwbaar. Voor mij geen Lacie meer in ieder geval ziet er leuk uit maar ik hoor overal over problemen en heb er zelf ook last van.
Schijven lijken op toeren te komen dan plotseling stopt er eentje ermee en begint de opstart procedure voor de twee schijven opnieuw, soms start het geheel na een aantal maal goed op soms als het koud is blijft het eindeloos bij up en downspinnen. Die van mij zijn 3 jaar oud en ik begon er na 1,5 jaar last van te krijgen.
Ik neem aan dat het geluid wat het maakt ongeveer hetzelfde is als in dat geluidsfragment dat ik heb gepost?
Ben je ooit op een fix gestuit?

Edit: het was mij ook al opgevallen dat het minder vaak gebeurde als de schijven al 'warmgedraaid' waren, toch is het vreemd dat kwalitatief toch wel goede schijven (samsung is voor zover ik weet toch niet slecht, en lacie staat ook bekend als 'higher'-end) dit soort problemen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Blah.NET op 11-07-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blah.NET schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 19:05:
[...]

Ik neem aan dat het geluid wat het maakt ongeveer hetzelfde is als in dat geluidsfragment dat ik heb gepost?
Ben je ooit op een fix gestuit?

Edit: het was mij ook al opgevallen dat het minder vaak gebeurde als de schijven al 'warmgedraaid' waren, toch is het vreemd dat kwalitatief toch wel goede schijven (samsung is voor zover ik weet toch niet slecht, en lacie staat ook bekend als 'higher'-end) dit soort problemen hebben.
Het geluid bij mij is iets anders steeds spinnen ze weer down en daarna spinnen ze (of soms maar 1 van de 2) weer up, ik heb die schijven er nog nooit uit gehaald omdat 500Gb HD's toch geen bal meer kosten maar als ze het los wel zouden doen betekend dat dat Lacie er een iets te strenge tolerantie voor de opstartprocedure heeft voor de schijven, waarschijnlijk een timeout (ik neem aan dat een goed opgespinde schijf een acknowledge geeft aan een of andere chip die de timout bewaakt, wanneer die acknowledge te laat komt dan probeert lacie het nog eens en nog eens etc) die iets te klein is. Omdat ik hetzelde probleem met 2 schijven heb koop ik geen lacie meer in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14
LaCie gaf weleens voedingsproblemen
van hun site:
My drive keeps clicking and can’t be accessed.

It could be a bad drive, defective power supply, or if it is a bus powered drive, there may not be enough power being supplied on the bus.

Dus wat Disco stu zegt : voeding via pc regelen

of schijven in pc hangen en checken of ze benaderbaar zijn. Zo ja dan is waarschijnlijk de voeding het probleem.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beascob schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:17:
LaCie gaf weleens voedingsproblemen
van hun site:
My drive keeps clicking and can’t be accessed.

It could be a bad drive, defective power supply, or if it is a bus powered drive, there may not be enough power being supplied on the bus.

Dus wat Disco stu zegt : voeding via pc regelen

of schijven in pc hangen en checken of ze benaderbaar zijn. Zo ja dan is waarschijnlijk de voeding het probleem.
De voeding van de Lacie's wordt in ieder geval wel altijd loeiheet, dus het kan goed zijn dat ze na verloop van tijd defect raken.

• Blah.NET
Aan de mods: sorry voor het kicken van zo'n oud topic, maar ik wil toch graag mijn oplossing voor dit probleem posten (for Google's sake)
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:30:
Power via vast computer, data via usb-logica.

Als de schijven in JBOD stonden, zou je ze overigens ook gewoon als losse schijf in de computer moeten kunnen hangen (als ik me niet vergis, misschien kan iemand anders dat hier bevestigen).
Ik heb geprobeerd wat disco stu suggereerde, en het werkt!
Heb de disks aan mijn modulaire voeding aangesloten en data via de on-board 'controller' van lacie laten gaan, spint gelijk op en werkt als een zonnetje! _/-\o_

Ik post pics later voor mensen met hetzelfde probleem, hierna kan het topic op slot!

Hier is de uiteindelijke setup die de problemen opgelost heeft, niet heel praktisch, maar het werkt wel :P

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/5652/img4879web.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/2849/img4880web.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/2934/img4881web.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/2645/img4882web.jpg

Zet m maar op slot, jongens! :P

[ Voor 21% gewijzigd door Blah.NET op 27-08-2009 20:58 . Reden: plaatjes maken alles beter :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit met net hetzelfde probleem, met net dezelfde HD.

Je kan dus perfect de HD's voorzien van stroom en werkt iet terug?

of moet de logica ook nog stroom hebben voor de usb aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 14:22
Met een LaCie d2 quadra had ik hetzelfde: die deed het pas na een tijdje warmdraaien: eerst aansluiten, na een kwartiertje of zo ontkoppelen met het icoon in de system tray, lostrekken en weer aansluiten. Toch maar teruggestuurd...
Pagina: 1