[iMac 2G] Bruingrijze vlekken achter glasplaat

Pagina: 1
Acties:

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-02 20:40
Hoi,

Ik heb mijn iMac nu ongeveer een jaar. Na een tijdje (volgens mij wel redelijk snel) begon ik rare vlekken te zien achter de glasplaat, onder de bovenste rand van de monitor. De vlekken zien er een beetje uit als wolken en beslaan ongeveer de helft van de breedte van de monitor.

Heeft er iemand ervaring met hetzelfde probleem of een idee wat het zijn kan? Mijn gok was dat het misshien door roken komt, rook die door de ventilatie door de iMac getrokken wordt en ergens neer slaat, of slaat dat nergens op?

zo ziet het er uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.studiovisch.nl/vince/imacstains.jpg

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Eerste wat in mij op kwam was verkleuring door zonlicht. Roken kan het niet aan liggen want dan zou je het er af moeten kunnen vegen, er komt geen lucht achter de glas plaat. (anders kot het er achter vol te zitten met stof)

ik zet mijn geld in op verkleuring.
Gelukkig heb je nog garantie dus kan de glas plaat zo vervangen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door t1mmy op 11-07-2009 02:38 ]

• lackaday
Hm, kan het glas verkleuren door zonlicht dan? Het lijkt mij sowieso sterk, omdat de mac nooit vol in het zonlicht heeft gestaan, maar altijd met zijn rug naar het raam toe.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Mogelijke redenen:

Je display is vuil (als je rookt kan het nog wel eens) - sinds het glas is kun je het met relatief sterke producten afvegen, zorg gewoon dat de doek die je gebruikt zacht en proper is en geen krassen maakt. Ik heb veelvuldig gelijkaardige klachten (mijn iMac's worden gebruikt door studenten (Univ) - niet direct de properste mensen, vettige handen en cheetos), met een degelijk raamproduct (windex) komt het er meestal wel vanaf, spuit wel op de doek, niet direct op het apparaat, het aluminium kan verkleuren als je het niet direct afkuist.

Je display heeft een luchtbubbel. Ik heb het onlangs nog voorgehad alhoewel het er niet zoals op jouw foto's uitzag. Als je nog garantie hebt dan kun je het naar de winkel brengen of iemand laten komen. Zoniet, je kunt de plaat eraf halen met een zuignap. Zorg dat de zuignap schoon is alsook de voorkant van de plaat, dan zet je de zuignap(pen) erop, en met een beetje trekken haal je de voorkant er zo vanaf (rechtaan wiggelen en trekken, niet proberen buigen of tilten anders kun je de haakjes afbreken). Dan met een stofvrij doekje en een lichte oplossing van water en je glasprodukt voorzichtig de achterkant van de plaat kuisen (de LCD niet aanraken, alleen het glas) en zorg dat er geen stof of vette vingers opkomt (een proper werkvlak, een stofvrije doek om je plaat op te leggen, een propere kamer, een kleine ventilator en latex handschoenen helpt), dan voorzichtig het scherm terugplaatsen en goed aandrukken met een zachte doek vanuit de middenkant totdat alle lucht eruit is. Kijk ook of er geen stof achterligt voordat je het aandrukt.

Je display (LCD) zelf heeft een verkleuring (heb het nog nooit gezien, maar wel mogelijk). Opnieuw garantie. Zoniet, kun je de verkleuring zien als je de glasplaat ervan afneemt?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
t1mmy schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 02:36:
Eerste wat in mij op kwam was verkleuring door zonlicht. Roken kan het niet aan liggen want dan zou je het er af moeten kunnen vegen, er komt geen lucht achter de glas plaat. (anders kot het er achter vol te zitten met stof)

ik zet mijn geld in op verkleuring.
Gelukkig heb je nog garantie dus kan de glas plaat zo vervangen worden.
Rook kan vrij makkelijk achter het scherm komen, het scherm is niet 100% afgesloten van de buitenlucht. Problemen met vlekken achter de glasplaat komen wel vaker voor op Apple Discussions, soms is de oorzaak bijv. de rook van een kaars. Dat hoeft hier niet per sé de oorzaak te zijn natuurlijk. Overigens merkte ik aan mijn glasplaat dat er na 2 weken ineens 2 stofdeeltjes achter zaten. Stof kan er dus zeker achter komen. :)

Het zou mogelijk ook iets te maken kunnen hebben met hitte, mijn 3,06 GHz iMac werd gigantisch heet en het zou me niets verbazen als dat invloed heeft op het scherm of de glasplaat. Het zou ook door zonlicht kunnen komen zoals t1mmy schreef. Mijn scherm begon op een gegeven moment "in te branden" waardoor Safari vensters die ik allang had gesloten telkens zichtbaar bleven.

Misschien heb je hier nog iets aan:
http://discussions.apple....threadID=1915086&tstart=0

Hoe dan ook, ik zou contact opnemen met Apple of je reseller.

[ Voor 43% gewijzigd door Frietsaus op 11-07-2009 11:23 ]

• lackaday
Die thread gaat inderdaad over hetzelfde probleem zo te zien, dankjewel.
Ik ga eens kijken wat A-mac erover zegt.
Pagina: 1