RAID 0 vs RAID 5

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 16:29

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik wil deze zomer dan eindelijk de overstap maken naar een RAID-setup voor mijn PC, om zo meer snelheid en prestatie te bereiken, echter heb ik nog enkele vraagjes.

Hoe goed is de Intel ICH9 southbridge als RAID-controller? Kan ik hiermee op fatsoenlijk niveau RAID 0/5 op draaien(beide ondersteunt)? Of is het verstandig externe kaart hiervoor te kopen. Betwijfel het, maar wil het gewoon zeker weten.

Verder, hoe staat RAID 5 tegenover RAID 0 qua snelheid/prestatie? Ik wil dan straks 3 schijven in RAID 5 hebben, die allemaal een gedeelte van de pariteit hebben, maar voor een groot deel is het gedeelde opslag. Is de prestatie/snelheid gelijk aan RAID 0, omdat je 1 extra schijf hebt, en dus alles over 3 schijven kunt uitsmeren(nog meer snelheid, alles x3??), of verlies je toch was snelheid ermee? Opslagcapacteit blijft hetzelfe als RAID 0, kosten gaan wel omhoog met RAID 5 (1 schijf meer) maar hoe erg scheelt het qua prestaties met RAID 0? Is RAID 5 het wel waard voor thuisgebruik?

Gebruikte hardeschijven zijn de WD Velociraptor van 300 GB.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Darkasantion, het verstandigst lijkt dat jij je eerst wat beter/meer gaat verdiepen in RAID. Puur alleen al om het feit dat jij RAID0 en RAID5 tegen elkaar afweegt zegt mij al dat je er niet voldoende van af weet. Beide RAID levels kun je namelijk NIET met elkaar vergelijken.

Bij RAID5 zal elke keer dat er data geschreven wordt pariteit berkend en weggeschreven moeten worden, bij RAID0 is dit niet het geval. Daarom zal RAID5 op een zelfde controller niet de snelheden halen dan wanneer je RAID0 gebruikt. Helemaal op de door jou genoemde onboard Intel controller. Wanneer je een goede RAID controller neemt (prijzen van 200 euro of meer) dan kan RAID5 vele malen sneller zijn dan op de onboard Intel controller, ook wanneer je RAID0 gebruikt op de onboard controller.

Daarnaast zet jij hier een systeem met pariteit (RAID5) tegenover een systeem waar bij de potentiele dataverlies vergroot per extra hardeschijf (RAID0). Op het moment dat er bij RAID0 een hardeschijf defect raakt ben je alle dat kwijt. Bij RAID5 wordt de data terug berekend vanuit de pariteit.

Ik wil je aanraden eens de FAQ's van dit subforum door te nemen met name het RAID deel en daarnaast met de GoT seach eens topics te gaan bekijken welke over RAID levels gaan of de door jou genoemde RAID controller behandelen. Wanneer je dan nog vragen hebt ben je vrij weer een topic te openen, voor nu sluit ik dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 11-07-2009 02:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.