eBay - erg lage prijs, kopen in Italië, doen?

Pagina: 1
Acties:

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik hoop dat dit het goede forum is, en dat ik niet een al bestaand topic over het hoofd heb gezien.

Het gaat om het volgende. Op Marktplaats Speurders kwam ik een advertentie tegen van een mooie set Pioneer dj gear. Ik dacht dat dit gewoon een tweedehands setje was dus heb gemaild. Toen kreeg ik een engelstalige mail terug van iemand met een Italiaanse naam, en die zei dat het gaat om een gloednieuwe set met 2 jaar garantie etc. Hij vraagt er echter een belachelijk lage prijs voor. Laten we zeggen, hij vraagt 1800 voor een set die normaal (nieuw) wel 4000 euro kost.

Hij zegt:
I am from Italy,i own here a electronics store.i will pay the postage costs.
I will offer you 10 working days returning policy.
I suggest to make this thru Ebay and i will send the players and mixer via Ups or Dhl by Air.in less than 48 hours you will receive it ready for inspection.
you will make the payment directly to Ebay,after that you will receive the package,you can test it and only if you decide to keep it than i will receive the money.

Nu heb ik nog nooit wat gekocht via eBay. Dit lijkt veel te mooi om waar te zijn, dus ik vermoed dat het niet echt kan zijn. Maar aangezien ik geen ervaring met eBay heb.. kan het op de manier die hij voorstelt? Er staat dus eigenlijk dat ik geen risico loop omdat ik de spullen eerst 10 dagen kan proberen en dat hij dan pas het geld krijgt (?). Hoe moet ik dit zien? Slaat dit ergens op, of kan het helemaal niet wat hij zegt?

Wat denken jullie er van? Ik heb nu gevraagd of hij kan aantonen dat dit geen onzin is. Ik heb zijn naam gegoogled maar hij komt in elk geval niet voor als oplichter ofzo. Misschien heeft het zin als hij de naam van zijn winkel noemt. Of misschien (als ik dan toch via eBay moet kopen) heeft hij daar een account waaraan ik kan zien of het te vertrouwen is? Nogmaals, ik weet niets van kopen via eBay.

Ohja, bij de advertentie zit een foto waarop 3 nieuwe dozen van de apparaten staan, met daarop een papier geplakt met de handgeschreven naam van de verkoper. Zegt dat nog iets?

[ Voor 15% gewijzigd door Syntagma op 11-07-2009 02:23 ]

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:58

Yor

Yor1313#2571

If it sounds to good to be true....It probably is...

Serieus,

Bij mij gaan alle nekharen al overeind staan als ik dit zo lees. Ik vraag me ook af hoe mensen de link van Ebay en Marktplaats zo snel leggen in het buitenland. (vast en zeker onze Ligeriaanse medemens...)

En als het toch zo'n koopje is, waarom niet even met Ryanair heen en weer?

http://yor.minitroopers.com

• alex3305
  • Laatst online: 00:13
Eens met Yor, daarnaast in het Engels vanuit Italië, forget it en koop van een betrouwbaarder iemand een iets duurdere variant ;).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als een vreemdeling bij je aanbelt en je zo'n aanbod doet, wat zou je dan doen? Doe dat dan ook online, 99.99% kans dat je opgelicht wordt. Denk na, en laat je niet verblinden door korting.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Syntagma
Mag ik de link van de advertentie hier plaatsen?
http://www.speurders.nl/o...m-800-mixer-48983727.html
Vind het toch wel apart hoe de foto er bij geplaatst is.

Als de link weg moet dan hoor ik het wel. En nou niet stiekem allemaal dat spul gaan kopen he, het is al voor mij ;-)

Het lijkt toch allemaal serieus te zijn, maar goed ik snap ook wel dat het haast niet kan.
Er zijn wel meer mensen die al aan het bieden zijn, dus als het echt oplichting is dan moet ik het even melden natuurlijk.

Ohja, in eerste instantie vroeg deze man (Victor) hoeveel ik zelf wilde bieden voor de set. Toen ik aangaf dat ik dacht dat het om een tweedehands set ging ipv een nieuwe (omdat ik dat te duur vind) kwam hij zelf met het bedrag van 1800 euro. Hmm, waarschijnlijk was hij akkoord gegaan met elk bod dat ik gedaan zou hebben :)

[ Voor 47% gewijzigd door Syntagma op 11-07-2009 02:31 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Als de prijs zo laag is waarom zou die het in Nederland aanbieden en niet in Italie?

eBay Italie is behoorlijk populair

Verwijderd

Bij Ebay staat vaak een rating en een stukje tekst over de koper/verkoper. Heeft hij recensies?

In principe is er niks mis met kopen op Ebay uit verschillende landen. Ik heb al uit verschillende landen verscheidene producten besteld waarvan enkele dure dingen. Maar daar is nooit iets mis mee gegaan. Dit heb ik alleen gedaan bij mensen die betrouwbaar overkwamen, met goede ratings (en ook een tamelijk aantal). Dan is het vrij safe.

Maar het emailtje wat jij gekregen hebt komt een beetje dodgy over om eerlijk te zijn...

• Syntagma
Ja het zou het mooiste zijn als ik zijn account op eBay kon zien, maar daar heeft ie het nog niet over gehad. Wel staat er bij de advertentie dat ik kan betalen via Paydutch (ken ik niet), en daar staat:

Veiligheid voor de koper:

Vooruit betalen en niets geleverd krijgen bestaat niet meer

(https://www.paydutch.nl/HoeVeilig.aspx)

[ Voor 7% gewijzigd door Syntagma op 11-07-2009 02:35 ]

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Niet doen!
Even in Caps dan maar:

DAT IS OVERDUIDELIJK HET STANDAARD NIGERIAANS HANDSCHRIFT DAT JE DAAR OP DE FOTO ZIET, LET VOORAL OP DE WIJZE HOE DE LETTER "T" GESCHREVEN IS!

Zo , dat is eruit. Ik werk veel met paspoorten, documenten en meer van dat soort geneuzel en dit lettertype is overduidelijk uit Afrika. Ga eens op www.419eater.com kijken en vergelijk de handschriften daar.

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Hij lokt je waarschijnlijk naar eBay omdat zij bekent staan om hun goede policies. Alleen zal dit wel een manier zijn om onder die policies uit te komen..

Mijn tip: Vraag of je ze op kan halen. Als hij dan moeilijk doet weet je genoeg. Als het kan zou je het zelfs nog kunnen overwegen, zeker als ze zo goedkoop zijn. Kun je ze gelijk uittesten en kijken of er geen bakstenen in de dozen zitten :P

• Syntagma
@ Yor

Grappig, dat je het daar al aan zou kunnen zien zeg.

Waar kan ik die voorbeelden vinden op die site?

[ Voor 4% gewijzigd door Syntagma op 11-07-2009 02:46 ]

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Hier bijvoorbeeld..

Afbeeldingslocatie: http://419eater.com/images/bigman14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://419eater.com/images/bigman22.jpg

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Syntagma schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 02:34:
Ja het zou het mooiste zijn als ik zijn account op eBay kon zien, maar daar heeft ie het nog niet over gehad. Wel staat er bij de advertentie dat ik kan betalen via Paydutch (ken ik niet), en daar staat:

Veiligheid voor de koper:

Vooruit betalen en niets geleverd krijgen bestaat niet meer

(https://www.paydutch.nl/HoeVeilig.aspx)
Ondanks alle waarschuwingsbellen ben je er nog steeds mee bezig :? . Sorry, maar de hoofdletters van Yor zijn toch wel duidelijk?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Simpel: Gaat je niet lukken hier iets te kopen zonder opgelicht te worden! Aangezien hoofdletters niet werken, maar even bold.

Mocht je er toch over door willen gaan:
Vraag mee duidelijke foto's, deze wil je ontvangen via e-mail. Hierna kijken in de rauwe bestanden, zelfde resolutie, cam, en tijd gemaakt?
Maar met meer dan 50% korting, op dit soort spullen, is vaak te goed om waar te zijn.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zucht...... gaan we weer : Italië is een groot land, met veel inwoners ( = mogelijke kopers), waarom zou een Italiaan in Nederland en dan uitgerekend op Speurders (in Italië totaal onbekende site) gaan adverteren |:( ?

Tegen een dergelijke, veel te goedkope, prijs zou hij ze in Italië ook makkelijk kunnen verkopen.

Toch eigenlijk te gek, hoeveel moeite gedaan moet worden, om iemand iets dergelijks uit zijn hoofd te praten. Wanneer je met alle geweld van je geld af wil, kan ik je ook mijn rekeningnummer geven...... 8)

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Syntagma schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 02:10:

you will make the payment directly to Ebay,after that you will receive the package,you can test it and only if you decide to keep it than i will receive the money.
De standaard oplichters opmerking, betalen aan Ebay 8)7 Ebay heeft die optie niet.

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 20:06
Ik heb vaak iets gekocht per eBay maar dan wel betaald met PayPal, indien ik het niet heb ontvangen krijg ik sowieso me geld terug. Alleen geloof ik dat PayPal maar tot €1000 dekt...

Maar ik denk inderdaad dat het een scammer is :)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 20:21

Brons

Fail!

Je kan betalen via Paypal == Ebay.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Als je het niet volledig vertrouwd kan je altijd gebruik maken van een escrow service.
Jij maakt hier je geld naar over. Vervolgens stuurt hij het pakket op. Wanneer jij het pakket binnen hebt geef jij de dienst een seintje en gaat het geld naar de verkoper.
Uitleg: http://statisch.marktplaats.nl/html/escrow/

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Syntagma
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ben er lang niet meer 'mee bezig' in de zin dat ik het daadwerkelijk ga doen hoor.
Maar ik vind het nog wel interessant hoe het werkt.

Ik heb nu de beste man om bewijs gevraagd dat het niet nep is, en hij vraagt 'what kind of proof do you need?'.
Nou, om te beginnen maar eens een eBay-profiel/account lijkt me :)

@ Hierboven, ik denk dat "Victor" dat ook bedoelt in zijn eerste mail. Daarin staat ook iets van 'pas zodra je tevreden bent krijg ik het geld' ofzo.

@ Yor: ik kan uit die plaatjes niet opmaken dat het handgeschreven 'Victor' duidelijk overeenkomt met de manier waarop (blijkbaar alle) Nigerianen schrijven. Maar ik geloof je wel hoor :)

[ Voor 32% gewijzigd door Syntagma op 11-07-2009 14:59 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Betalen aan eBay? Escrow doet eBay via een third party.
Ik zou zeggen, bied hem aan dat je het zooitje op komt halen. Maar zelfs kan: grote kans dat het gejat is.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Zijn ebay profiel zal waarschijnlijk een gephisht accountje zijn.....

• coenraad12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-03-2025
Heb veel ervaring met het kopen cq verkopen op eBay (6 jaar), en weet dat de kopersgarantie alleen zin heeft, als verkoper genoeg voorraad €'s of $'s op zijn PayPal rekening moet hebben staan om er iets van terug te zien.
Let wel, het gaat eigenlijk altijd goed, behalve eenmaal een claim geopend wat alsnog geregeld werd.
Kom op het moment mooie HP's tegen (Notebooks) op een niet nader genoemde eBay site van een Italiaan), die te mooi zijn om waar te zijn. Mijn raad "laat maar zitten"
En inderdaad, gekraakte accounts zijn zeker mogelijk. Schrijf uit ervaring.
Wegblijven dus.

Verwijderd

Ook ik heb de nodige ervaringen met Ebay (goed en slecht)

En ik ben toch echt benieuwd hoe dit afloopt !!!

Verwijderd

Syntagma schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 02:10:
Ik hoop dat dit het goede forum is, en dat ik niet een al bestaand topic over het hoofd heb gezien.

Het gaat om het volgende. Op Marktplaats Speurders kwam ik een advertentie tegen van een mooie set Pioneer dj gear. Ik dacht dat dit gewoon een tweedehands setje was dus heb gemaild. Toen kreeg ik een engelstalige mail terug van iemand met een Italiaanse naam, en die zei dat het gaat om een gloednieuwe set met 2 jaar garantie etc. Hij vraagt er echter een belachelijk lage prijs voor. Laten we zeggen, hij vraagt 1800 voor een set die normaal (nieuw) wel 4000 euro kost.

Hij zegt:
I am from Italy,i own here a electronics store.i will pay the postage costs.
I will offer you 10 working days returning policy.
I suggest to make this thru Ebay and i will send the players and mixer via Ups or Dhl by Air.in less than 48 hours you will receive it ready for inspection.

Nu heb ik nog nooit wat gekocht via eBay. Dit lijkt veel te mooi om waar te zijn, dus ik vermoed dat het niet echt kan zijn. Maar aangezien ik geen ervaring met eBay heb.. kan het op de manier die hij voorstelt? Er staat dus eigenlijk dat ik geen risico loop omdat ik de spullen eerst 10 dagen kan proberen en dat hij dan pas het geld krijgt (?). Hoe moet ik dit zien? Slaat dit ergens op, of kan het helemaal niet wat hij zegt?

Wat denken jullie er van? Ik heb nu gevraagd of hij kan aantonen dat dit geen onzin is. Ik heb zijn naam gegoogled maar hij komt in elk geval niet voor als oplichter ofzo. Misschien heeft het zin als hij de naam van zijn winkel noemt. Of misschien (als ik dan toch via eBay moet kopen) heeft hij daar een account waaraan ik kan zien of het te vertrouwen is? Nogmaals, ik weet niets van kopen via eBay.

Ohja, bij de advertentie zit een foto waarop 3 nieuwe dozen van de apparaten staan, met daarop een papier geplakt met de handgeschreven naam van de verkoper. Zegt dat nog iets?
Beste Syntagma,

1000 Tweakers zijn al je voorgegaan zonder ooit wat te bestellen na advies hier. Dus uit eigen ervaring kunnen we eigenlijk helemaal niet spreken. Als het écht zo goedkoop is, zou ik gewoon de gok wagen. Wie niet waagt wie niet wint toch. Ik zou zeggen gewoon bestellen!! Tis dat ik geen Pioneer dj gear nodig heb maar anders. Ik weet niet of je de film 'The Village' kent, maar daar wordt ook gewaarschuwd voor monsters buiten het dorp zonder dat eigenlijk iemand ooit voorbij het dorp is gegaan. Uiteindelijk blijkt alle angst nep en blijken er helemaal geen monsters te bestaan...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 21:29 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-01 19:15
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:18:
[...]

Beste Syntagma,

1000 Tweakers zijn al je voorgegaan zonder ooit wat te bestellen na advies hier. Dus uit eigen ervaring kunnen we eigenlijk helemaal niet spreken. Als het écht zo goedkoop is, zou ik gewoon de gok wagen. Wie niet waagt wie niet wint toch. Ik zou zeggen gewoon bestellen!! Tis dat ik geen Pioneer dj gear nodig heb maar anders. Ik weet niet of je de film 'The Village' kent, maar daar wordt ook gewaarschuwd voor monsters buiten het dorp zonder dat eigenlijk iemand ooit voorbij het dorp is gegaan. Uiteindelijk blijkt alle angst nep en blijken er helemaal geen monsters te bestaan...
Lol, ik hoop dat dit gezond sarcasme is.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
FragileM64 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:35:
[...]

Lol, ik hoop dat dit gezond sarcasme is.
lol ik denk dat hij het gewoon meent, en hij heeft de film ook niet helemaal begrepen

ot: gewoon niet kopen

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 14:15
Niet doen, net zoals dat jij geen advertentie gaat posten op een griekse marktplaats zal een italiaan nooit een advertentie in Nederland plaatsen. Of het een nigeriaan, italiaan of zweed is boeit niet.

Een gegevenvan de vrachwagen afgevallen paard dien je niet in de bek te kijken maar die riekt naar het paard van troje :/

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 20:58

painkill

Pain(k)(ill)

Wat ik geleerd heb dat je best wat meer mag uitgeven als je er 100% zeker van kunt zijn dat je goede garantie hebt.

Uit iets van een particuliere verkoper uit Italie, ook al werkt hij in een winkel, je koopt van hem, dus particulier, heb je gewoon geen garantie.

Tuurlijk, als hij ook in nederland woonde was het een ander verhaal, maar als het mis gaat dan ben je ook gelijk je geld kwijt want je kunt dan gewoon niks meer doen...

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Natuurlijk is dit sarcasme. Dit is hetzoveelste topic waarin iemand vraagt of iets wel of geen oplichting is terwijl even de search gebruiken of gezond verstand je dat zo al had kunnen vertellen. Volgens my beginnen pp deze topics nu gewoon voor de lol ofzo

• Syntagma
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:08:
Volgens my beginnen pp deze topics nu gewoon voor de lol ofzo
Nee hoor.

Krijg trouwens geen reactie meer van 'Victor' (of hij is druk bezig een eBay account aan te maken ;-)).

• Syntagma
Nou, er is nog een reactie gekomen.
Het eBay account van deze persoon moet "xbeavis" zijn.

Ik heb deze even opgezocht, en het is een account van een Italiaan met 100% positive feedback score.
Is er nu te achterhalen in hoeverre dit nep of gehackt is?

[edit]
Niet omdat ik het nog wil kopen, maar gewoon omdat het interessant is.

[ Voor 14% gewijzigd door Syntagma op 15-07-2009 15:59 ]

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Syntagma schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:56:
Nou, er is nog een reactie gekomen.
Het eBay account van deze persoon moet "xbeavis" zijn.

Ik heb deze even opgezocht, en het is een account van een Italiaan met 100% positive feedback score.
Is er nu te achterhalen in hoeverre dit nep of gehackt is?

[edit]
Niet omdat ik het nog wil kopen, maar gewoon omdat het interessant is.
Stuur die "xbeavis" via de eBay site een bericht met de vraag of hij dus die spullen verkoopt.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Syntagma
Zal ik eens proberen.

Wel beetje vage accountnaam voor iemand die eigenlijk Victor Gitani moet heten :)
En het heeft een aantal dagen geduurd voor er een reactie kwam, dus het lijkt net alsof ze nog snel een account moesten maken of hacken.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

xbeavis verkoopt normaal legerdingetjes zoals holsters en kleding en patches en dat soort rommel.
Geen elektronica dus.

• Syntagma
Toch ben ik dan benieuwd hoe men dan dit account van iemand anders kan gebruiken om via mij geld te krijgen? Nou ja, ik heb het verder al gemeld bij eBay en Speurders dus er zal binnenkort wel actie ondernomen worden.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Syntagma schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 18:08:
Toch ben ik dan benieuwd hoe men dan dit account van iemand anders kan gebruiken om via mij geld te krijgen? Nou ja, ik heb het verder al gemeld bij eBay en Speurders dus er zal binnenkort wel actie ondernomen worden.
Niet! Je hebt immers nog niet de betaling met hem doorgesproken, maar hij kan natuurlijk een 'los' paypal account aanmaken voor de transactie, of bijvoorbeeld vragen het geld over te maken naar Ebay Italy via money gram (niet boeiende hoe meneer in het echt heet).

Daarnaast is het vaag dat hij aanbiedt om via Ebay zaken te doen, want een (professionele) seller aldaar betaald over het algemeen transactiekosten aan Ebay. Ik ken zelf een grote Ebay-seller, en als het even kan probeert hij direct met mensen in contact te treden om juist onder die kosten uit te komen.

Hoe kun je alsnog eerlijk zaken (proberen) te doen met deze persoon? Vrij simpel. Laat hem eerst maar eens een foto maken van de goederen (uit de doos) met bijvoorbeeld de Italiaanse krant van vandaag erbij. Niet helemaal 100% foolproof, maar je weet dat in ieder geval zeker dat de verkopende partij ook daadwerkelijk de goederen in zijn bezit heeft (of er toegang tot heeft).

Daarnaast moet je, als de verkoper geen 'echte' webshop heeft of überhaupt een echte onderneming runt, zelf een voorstel gaan doen voor wat betreft escrow. Je zoekt een legitieme en betrouwbare partij en mailt de verkoper de kosten daarvoor te zullen dragen (want wat boeit 50 euro op een bedrag van 1800, terwijl nieuw 4K?). Doet de verkoper moeilijk dan weet je precies hoe laat het is.

En mocht de verkoper hier geen probleem mee hebben dan heb je een mazzeltje (al zou ik wel even uitzoeken of je eventueel voor deze producten de garantie rechtstreeks bij de fabriek zou kunnen claimen, in het geval dat de verkoper niks voor je wil doen). Ook ben je niet verzekerd of het geen gestolen goederen zijn, maar dat is iets wat je dan maar voor lief zult moeten nemen.

Zelf zoek ik wel eens goederen op Ebay, maar heb er zelf geen account. Wat ik vaak doe is de verkoper te achterhalen en deze direct te contacteren. Als de verkoper een serieus bedrijf runt is het vaak ook een optie om met CC te betalen (Paypal only vind ik onbetrouwbaar). Alle fraude met een CC aankoop is altijd verzekerd, dus wat mij betreft de veiligste manier van betalen die er is.

[ Voor 8% gewijzigd door ebia op 15-07-2009 18:23 ]

Pagina: 1