Server niet online te krijgen(Ziggo)

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Hoi,

Internet via Ziggo

Ik zit nu via mijn mac direct op het modem aangesloten, en heb dus internet.
Ik krijg een dhcp lease en alles werkt gewoon.
Zodra ik mijn linux server op het modem aansluit krijg ik geen lease, noch connectiviteit.

dingen die ik geprobeerd heb.
1. Modem uitzetten voor 5 min en hierna server aansluiten ---> geen lease.
2. Mac adress van Mac(die dus wel een lease krijgt) clonen op de linux server ---> geen lease
3. Ip + gateway + dns handmatig instellen ---> kan niet pingen naar ip of hostname.

De link lampjes branden gewoon, iemand nog enig idee ?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Yup, ik heb het idee dat het niets te maken heeft met je verbinding naar het modem maar dat er iets niet goed gaat / staat op je pc.
http://192.168.100.1 is ook niet te bereiken en te pingen?

Je hebt een MAC en een PC. Waarom gebruik je dan geen router?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 23:54
via utp dus ..

gooi eth1 eens down, en bekijk je route eens.

# ip route show
xx.xx.xx.xx/24 dev eth0 proto kernel scope link src xx.xx.xx.xx
default via xx.xx.xx.xx dev eth0

die laatste regel moet erin staan, en wijzen naar je ziggo modem

je firewall op je server moet alles forwarden, en dat zul je ook moeten configgen als network option.

# flush all config
$IPTABLES -F
$IPTABLES -X
$IPTABLES -t nat -F
$IPTABLES -t nat -X

$IPTABLES -A INPUT -i $OUTER_NIC -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# zaurus stuff
$IPTABLES -A FORWARD -i $INNER_NIC -o $OUTER_NIC
$IPTABLES -A FORWARD -i $OUTER_NIC -o $INNER_NIC
$IPTABLES -A INPUT -i $INNER_NIC -j ACCEPT
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -o $OUTER_NIC -j MASQUERADE

# belangrijk!
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

[ Voor 89% gewijzigd door DrClaw op 10-07-2009 23:24 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:13:
Yup, ik heb het idee dat het niets te maken heeft met je verbinding naar het modem maar dat er iets niet goed gaat / staat op je pc.
http://192.168.100.1 is ook niet te bereiken en te pingen?

Je hebt een MAC en een PC. Waarom gebruik je dan geen router?
Ik heb een mac en 3 pc's en een linux server.
De server IS de router ;)
Het heeft in me vorige woning ook altijd gewerkt, en het is niets bijzonders wat ik doe

De server neemt op eth0(kabel) de lease op van Ziggo, en eth1 (kabel)gaat naar een switch voor de rest van het netwerk(bekabeld).

Server deelt dus dhcp uit op eth1 aan het netwerk

Het lijkt wel of eth0 stuk is oid

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien ding een dag uittrekken, het interne geheugen van die apparaten kan zichzelf traag resetten. Ik heb hier een modem van Telenet en als je het apparaat dat eraan hangt verandert kan dat soms ook problemen geven. Ik weet niet of Ziggo een 'beperk't aantal aansluitingen toelaat (ik neem aan van niet, tenzij het echt een budgetabo is), soms kan het wel zijn dat je ISP de MAC-adressen bijhoudt in de modem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Linux server aan modem hangen, modem powercyclen, done :)

Tenminste zo werkte het in de tijd dat ik nog Casema had.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

wat voor modem heb je? Motorola surfboard?

onze motorola heeft ook wel eens de eigennaardig heid geen lease uit te delen aan de Nic die je eraan hangt.

meestal is dit op te lossen door modem aantal keer van de stroom te halen.
tevens zou je nog kunnen proberne om eth0 te vervangen door ene andere netwerkkaart.

Verwijderd

Bij Ziggo modems is het inderdaad noodzakelijk het modem te powercyclen om een ander apparaat eraan te koppelen. MAC adressen worden bijgehouden (bij Motorola modems iig).
Een nachtje de stroom eraf laten lijkt me inderdaad een goed idee.

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:16:
[...]
Het heeft in me vorige woning ook altijd gewerkt, en het is niets bijzonders wat ik doe
Niets bijzonders inderdaad, net als de info die je (niet) geeft.
Volgens deze redenatie kan het overigens net zo goed aan je woning liggen als aan je netwerk.
'Het heeft altijd gewerkt' is een non-argument en niet interessant.
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:16:
[...]
Het lijkt wel of eth0 stuk is oid
Dan gebruik je de andere NIC (of een van de 3 PC's, dat zijn vast minimaal 3 NIC's om te testen !)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:20
Heb ik ook gehad, jaren geleden. Zelfs nog iemand van de ZiggoEssent helpdesk om uitgekafferd. Bleek uiteindelijk een kapotte NIC te zijn. Daar denk je niet aan, zeker niet als de lampjes wel branden...

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
spone schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:20:
Linux server aan modem hangen, modem powercyclen, done :)

Tenminste zo werkte het in de tijd dat ik nog Casema had.
en met jou zijn er nog minstens 3!!! andern die niet lezen

Ik heb het MAC adress gecloned van het apparaat wat WEL online kon ;)

Maar het is al opgelost ;) , eth0 is stuk :)

Er zijn er maar 2 die inhoudelijk reageren en WEL lezen ....Philipsfan, en DrClaw

Rolf, voor jou 1 tip, doe niet net alsof je alles weet.... je leest me posts niet eens, als je dat wel gedaan had had je gelezen dat me macbook WEL online kon, en dat ik dus al minstens 1 andere nic getest had... zucht.

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-07-2009 23:39 ]

Verwijderd

ik weet niet of jou laatste post ook van toepassing op mij was, maar onze "motorola" modem heeft ondanks dat je de powercycle doet, soms de eigenaardig heid om dan alsnog gene lease te verlenen. maar iig mooi dat het weer opgelost is:)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:50:
ik weet niet of jou laatste post ook van toepassing op mij was, maar onze "motorola" modem heeft ondanks dat je de powercycle doet, soms de eigenaardig heid om dan alsnog gene lease te verlenen. maar iig mooi dat het weer opgelost is:)
Nogmaals de lease zou geen probleem mogen zijn, omdat ik het MACADDR gecloned had van het apparaat wat WEL een lease kreeg :) maar idd, me server is online en ik kan weer me netwerk serveren :)

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:36:
[...]
Rolf, voor jou 1 tip, doe niet net alsof je alles weet.... je leest me posts niet eens, als je dat wel gedaan had had je gelezen dat me macbook WEL online kon, en dat ik dus al minstens 1 andere nic getest had... zucht.
Ik heb wel degelijk gelezen dat je MAC wel online kwam. Het was zelfs je NIC die kapot was dus volgens mij was het juist niet zo'n stom idee om met een andere PC/NIC te testen ... zucht ;)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:42:
[...]

Ik heb wel degelijk gelezen dat je MAC wel online kwam. Het was zelfs je NIC die kapot was dus volgens mij was het juist niet zo'n stom idee om met een andere PC/NIC te testen ... zucht ;)
Dan geef je zelf toch al aan dat je niet "goed" gelezen had :) , maar goed :D

Argh verhuizingen zuigen, nu is me sdc stoek :(

lang leve raid dan maar zullen we zeggen :D

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:12
Er zijn er maar 2 die inhoudelijk reageren en WEL lezen ....Philipsfan, en DrClaw
Wij zitten hier om je te helpen met je probleem, dan graag ook wat respect en een normale toon wat betreft het reageren. Ik bedoel dit nou niet zo dat ik zin heb in een flamebait maar goed..

Alleen om even op je 'rest'-antwoorden te reageren, je had zelf ook kunnen concluderen dat het aan de adapter kon liggen, namelijk door eerst eens te proberen met een andere netwerkkaart (bijvoorbeeld). Graag eerst wat research voordat je gaat posten want dit trekt allemaal scheve gezichten.
Pagina: 1