• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Ik ben van plan om een mediaserver op te zetten. De bedoeling hiervan is dat we overal in het huis via het netwerk TV kunnen kijken. Er ligt al een gigabit netwerk, dus dit moet voldoende zijn lijkt mij :)

Op de server komt Debian Lenny te draaien. Ik heb zelf al de nodige Linuxervaring, dus dat moet wel lukken. Nu zit ik echter nog met 2 problemen (ik post het hier omdat het toch echt specifiek het Linuxgedeelte is waar het vastloopt):

1. TV kaarten
Aangezien we TV willen kijken moet er toch echt een TV kaart in. We hebben nu een DVD-speler staan, waarmee we tegelijk kunnen opnemen en kijken, en hiermee lopen we toch wel tegen zijn grenzen aan. Er moeten dus minimaal 3 tuners inkomen.
Probleem is dat dit nauwelijks voor Linux te vinden is. Ik ben nog geen enkele dualtuner (waarvan 2 in de server 4 tuners maakt) kaart tegenkomen die nog te koop is en een linux driver heeft. Verder zitten op moderne moederborden geen 4 PCI sloten meer, dus als ik 4 losse kaarten erin wil zetten moeten dat PCI-Express kaarten zijn. Deze lijken ook allemaal geen linux driver te hebben?
Nu is mijn vraag: is er een manier om toch 3 of 4 tuners te krijgen in een linux systeem, en zo ja welke?

De informatie qua Linux-compatibility haal ik van linuxtv.org.

2. TV streamen
De bedoeling is dat de TV over het netwerk gestreamd gaat worden naar de clients, wat zowel Linux als Windows PC's zijn. Hiervoor heb ik al gekeken naar ffserver, maar dat is me niet gelukt om op te zetten. Ga ik wel van de week nog een keer naar kijken, aangezien de site vanmiddag down lag. Met VLC streamen heb ik ook geprobeerd, maar dan krijg ik als ik op een andere computer wil verbinden geen reactie (timeout).

Zijn er nog andere manieren om MPEG te streamen? Google wijst me steeds richting VLC.

MythTV blijft als laatste oplossing ook nog over, maar het Windows-frontend ([url=http://winmyth.sourceforge.net/]WinMyth[/url) daarvan lijkt niet erg ver ontwikkeld zijn. Is het eigenlijk mogelijk om de streams van MythTV (UPnP gebruikt die volgens mij?) in bijv. Windows Media Player / VLC / [insert player] te bekijken?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 22:06

Blaasvis

Cidora \o/

xbmc kan ook mythtv streams aan ;)

http://xbmc.org/wiki/?title=MythTV

ik zit er aan ook aan te denken om een dvb-c met softcam in mijn media bak te zetten.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

hostname schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 21:49:
Verder zitten op moderne moederborden geen 4 PCI sloten meer, dus als ik 4 losse kaarten erin wil zetten moeten dat PCI-Express kaarten zijn.
pricewatch: Asus M2N68
2x PCI-e 1x, PCI-e 16x, 4x PCI 2.2
NVIDIA nForce 630a
De uitzondering bevestigd de regel he?

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 10-07-2009 22:02 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37

sus

is druk :+

mbt je tuners zou je op zoek moeten naar een 2e hands PVR500, dat is een analoge dual tuner kaart die zeker werkt onder linux. Nieuw zijn ze helaas niet meer te vinden...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Tja, analoge tuners lijken mij niet zo'n geweldige investering. Ik heb van Ziggo al het bericht mogen ontvangen dat eind 2010 op de planning staat om in mijn regio het analoge signaal op de kabel te gaan beëindigen.

Daarnaast is het een extra onnodige belasting op je server, om eerst nog het analoge signaal te moeten gaan encoderen alvorens je het kan gaan streamen.

[ Voor 26% gewijzigd door gertvdijk op 11-07-2009 14:49 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

gertvdijk schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:48:
Daarnaast is het een extra onnodige belasting op je server, om eerst nog het analoge signaal te moeten gaan encoderen alvorens je het kan gaan streamen.
De PVR-500 doet dat toch juist zelf? Heb hier een PVR-150, het broertje met 1 tuner, en de belasting tijdens TV kijken is erg weinig.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

+1 om niet meer te investeren in analoge tuners. Er zijn kaarten die analoog én digitaal aankunnen, maar of Linux daar mee overweg kan...

Wel bijzonder irritant overigens dat er geen fatsoenlijke oplossing is om digitaal tv te kijken zonder de settopbox van de kabelexploitant te gebruiken. Nederland schijnt een en ander nogal apart geregeld te hebben, en zo'n kleine markt is voor fabrikanten niet interessant om maatwerkoplossingen voor te leveren. Komt dit nog goed, denken jullie?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Qua software kan je kijken naar MediaPortal icm TV server.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37

sus

is druk :+

Ik zou zelf wel willen met digitaal, maar met dat CA+-gebeuren, waarbij de kabelboer bepaald welke apparatuur wel en niet werkt, heb ik nog ff geen zin in die investering. Daarnaast, 4 tuners kosten ook een bak geld, als daar die CAM-module ook nog bijkomt.

Heb overigens Windows 7 als mediacenter, is wel de enige windows-PC in huis.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik heb hier alles draaien met mythtv op digitenne en de nova-td500 is hier de perfecte kaart voor met dual tuner.
Zonder dure cam en met een distro hier speciaal voor gemaakt Mythbuntu.
Owja en mijn ervaring met debian is dat de pakketten meestal te oud zijn voor dit soort werk en dat je dus alles weer zelf moet gaan compileren en met deze nieuwe kaart zul waarschijnlijk ook wel weer de kernelmodules moeten bakken. Kortom Debian kost veel te veel tijd of je moet van dat compileren houden waar ik dus absoluut niet van hou.

[ Voor 71% gewijzigd door lamko op 11-07-2009 21:39 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:01:
De PVR-500 doet dat toch juist zelf? Heb hier een PVR-150, het broertje met 1 tuner, en de belasting tijdens TV kijken is erg weinig.
Ja bij het kijken lokaal hoeft er weinig geëncodeerd te worden... Als je gaat streamen over het netwerk wil je niet proberen de snelheid van de PCI bus te evenaren, maar netjes een MPEG stream aanbieden van ordegrootte 1-10 Mb/s.
Tenzij je kaartje een hardware encoder heeft gebeurt dit allemaal op de CPU en ook al heeft ie er een, dan is de kans vrij klein dat deze in Linux werkt.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Blaasvis schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 21:59:
xbmc kan ook mythtv streams aan ;)

http://xbmc.org/wiki/?title=MythTV

ik zit er aan ook aan te denken om een dvb-c met softcam in mijn media bak te zetten.
Ziet er interessant uit, ga ik naar kijken :)
leuk_he schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:02:
[...]
pricewatch: Asus M2N68
[...]
De uitzondering bevestigd de regel he?
Er komt een PhenomII 955 in, dus heb ik het liefst wel een AM3 bordje. Om nu nog een verouderde socket aan te gaan schaffen...
Tsurany schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 16:08:
Qua software kan je kijken naar MediaPortal icm TV server.
MediaPortal is voor zover ik kan vinden Windows-only?

M.b.t. tuners: momenteel hebben we analoge TV, maar er ligt wel een plan om over te stappen op digitaal. Een hybride tuner zou dus het mooiste zijn. Verder vraag ik me inderdaad af hoe het zit met het afwijkende gedoe dat gebruikt word in nederland. Is het gewoon mogelijk om hier een standaard-tuner op te zetten of moeten we specifieke apparatuur van Ziggo / KPN aanschaffen *liever niet*?

De PVR-500 was ik ook al tegengekomen ja, maar die is niet meer te krijgen en niet hybride, maar staat genoteerd als 2e keuze mocht er niks beters te vinden zijn. Kan hem alleen niet in V&A of op Marktplaats vinden.
Pagina: 1