Nas + DLNA ?

Pagina: 1
Acties:

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-02 19:11
Nu mijn vader een nieuw huis heeft heeft hij ook een nieuwe tv. Een Samsung 1080P en alle features er op en er aan. Zo ook DLNA. :)

Nu hij ook erg fanatiek aan het downloaden is begonnen is de vraag naar een centrale opslag (en backup) van zijn bestanden groter geworden. Een externe hardeschijf zou een een oplossing zijn, maar dan moet je hem verslepen van de TV naar de PC, en dat is natuurlijk veel te omslachtig. _/-\o_

Toen kwam ik op het idee voor een NAS met ondersteuning voor DLNA, maar die valt tot nu toe nog niet te vinden. Ik ben wel wat topics tegen gekomen waar er over gesporken wordt, zo ook een NAS van Maxtor, maar als ik dan verder ga zoeken bij het product op de Maxtor site vindt ik dit niet terug.

Nu is mijn vraag, zijn er NAS'sen met DLNA server ondersteuning? Of is het niet gewoon veel slimmer en goedkoper om een klein servertje te bouwen met bijv. de Intel D945GCLF en een 1TB hdd. ram en voeding heb ik nog wel liggen. Ook is hij dan makkelijker om te toveren tot download server (heeft Atom met 1 gb ram daar genoeg kracht voor?), waardoor dan de lawaaiige pc uit kan, en er genoten kan worden van de stilte.

Bedankt voor de hulp, alvast!

Staat mijn topic goed? :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-03 19:01
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een HTPC ipv DLNA.
Online lees je nogal vaak dat DLNA door samsung niet zo heel erg goed geimplementeerd word...
Geen MKV, geen subtitles enzo...

HTPC ipv een NAS heeft mijns inziens meer nut door zijn functionaliteiten...

Even niets...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Idd een HTPC, kan ook direct als download pc gebruikt worden en heeft veel meer mogelijkheden qua codec ondersteuning, gebruikte software,...
Gebruik zelf MediaPortal met een aantal plugins, download voor mij automatisch serie informatie zodat ik direct per aflevering zie waar het over gaat. Echt ideaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• t1mmy
Het probleem met een HTPC, ookal is het vele malen handiger, is dat dat flink in de kosten komt te lopen. Zoals ik nu een kleine NAS/Server heb samen gesteld kom ik op de +- 170 uit, en dat is met alles er bij. Voor een fatsoenlijke HTPC die alles op 1080P af kan spelen ben je al snel het 3 voudige kwijt, en dat budget hebben we niet.

DLNA is ook niet súper (interface is redelijk langzaam enzo), maar vele malen goedkoper dan een htpc..

Nu is mijn vraag toch of die D945GCLF genoeg kracht gaat hebben om films, muziek en foto's te streamen en te downloaden, te gelijk?

Verwijderd

Mijn ReadyNAS NV+ ondersteund DNLA.
Of het je beste optie is durf ik niet te zeggen. Met een HTPC ben je volgens mij wel beter af.

• t1mmy
Maar dan heb je het ook wel gelijk over prijzen :o Dan zou een HTPC nog beter zijn ja.. Maar ook duurder dan het setupje met het MItx bordje.

Verwijderd

Ik gebruik de NAS ook niet om media te streamen, alleen voor opslag. Een HTPC blijft beter, vandaar dat ik XBMC op mijn PC geinstalleerd heb en mijn TV met een HDMI kabel van 10 meter verbonden heb aan de PC. De USB kabel is ook verlengt (voor de afstandsbediening) dus ik merk niet eens dat er zo'n grote afstand tussen zit.

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Ik heb vandaag een Network Media Hub van Cisco gekocht, ik heb deze voor mijn werk al een tijdje thuis staan (Cisco promotie project).
Deze heeft een DLNA / UPnP server, ik gebruik deze zelf met een Xbox 360, werkt perfect.
Is misschien idd een beetje duur, maar hij bied wel mooie mogelijkheden zoals remote acces, met hele goede interface.
Pagina: 1