A8N-SLI premium valt spontaan uit zonder foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• zsparrow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10-2024
Hallo,

Ik heb een probleem waar ik niet meer uit kom. Mijn computer valt steeds spontaan uit, zonder foutmelding of wat dan ook, gewoon plots is ie uit..
Ik heb al veel geprobeerd, met verschillende resultaten:

- eerst dacht ik aan het geheugen. Daarom heb ik memtest vanaf een diskette gedraaid. Inderdaad bleek de computer toen ook uit te vallen, na ongeveer 5 tot 10 minuten. Maar gedrag bleef precies hetzelfde, als ik maar 1 van de 2 geheugen stickjes erin deed. Ook bij de ander. En beide stuk leek mij onwaarschijnlijk, dus niet het geheugen.
- daarna alles losgekoppeld, behalve videokaart, processor en geheugen. Weer memtest draaien. Nog steeds viel de computer spontaan uit, maar nu duurde het ongeveer 25 minuten.
- toen dacht ik aan de stroomtoevoer; dus heb ik een ander PSU met kast gekocht. Weer memtest draaien... na 12 uur draaide het nog steeds; dus ik dacht het gevonden te hebben.
- maar nu draai ik weer windows en als het systeem redelijk belast wordt voor een langere tijd gebeurd het nog steeds. Bijvoorbeeld als ik mijn hele system scan op virussen, na enkele uren weer spontaan uit...
- de laatste biosupdate geinstalleerd.. helaas geen verschil
- ik dacht nog aan de videokaart.. dus heb 3dmark gedraaid, want dat leek mij een aardige belasting voor de kaart; maar de computer bleef gewoon draaien tijdens de test

Nu weet ik het dus niet meer: Wat kan er aan de hand zijn en waarom maakt een nieuwe PSU zo een groot verschil, maar lost het probleem niet op?
Gezien het bovenstaande zou ik dus zeggen dat het hardware-related is...

systeem:
moederbord: ASUS A8N-SLI Premium
processor: AMD Athlon 64 3200+
geheugen: 2x 1024 DDR
videokaart: club3d - NVIDEA GeForce 6600 GT
Overige apperatuur lijkt me niet zo interessant, aangezien het dus al gebeurde als al het overige was losgekoppeld

Iemand enig idee? Of misschien een advies wat ik eens moet testen of wat ik eens zou moeten moeten proberen? Alvast bedankt voor alle adviezen.
- misschien weet iemand de juiste software om alle hardware te testen zonder dat ik een OS hoef op te starten (of een heel licht, niet MS OS?)
- misschien een manier om alles te loggen, zodat ik achteraf wat meer vast kan stellen? -- misschien kan ik het probleem dan iig herproduceerbaar maken...

• Lysippos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 08:28
je kunt Linux Knoppix downloaden, http://www.knoppix.net/

het is een simpele Linux versie die volledig vanaf CD Rom kan worden gedraaid. Het OS draait vanaf je Ram en je heb niet eens een hardeschijf nodig. Ik weet niet wat er in het pakket zit (het is te lang geleden dat ik er zelf mee heb gewerkt), maar de kans is aanwezig dat test programma's zijn ingesloten. Anders kun je via knoppix bijvoorbeeld Prime95 downloaden en daarmee je PC testen.

Wat voor voeding heb je nu? Welk merk en welke specificaties?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Kijk de temperaturen van je CPU ook eens na. Misschien dat die te warm wordt?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• zsparrow
Bingo Mojo!

Inderdaad bleek het uiteindelijk de CPU te zijn die te heet wordt. Ik had die mogelijkheid onbewust afgestreept omdat het jarenlang goed ging...

Ik heb Asus probe geinstalleerd en inderdaad bleek de temperatuur van de CPU bij het uitvallen van de PC telkens te zijn opgelopen tot 85/86 graden celcius. Nu heb ik met Asus AI booster de multiplier op 8x gezet, zodat de CPU op 80% van de normale snelheid loopt... nu wordt de cpu niet meer te heet en blijft de computer werken..

Het verbaast me nog wel dat het wisselen van de PSU dan zo een groot verschil maakte... misschien is het zo dat de vorige PSU net iets hogere voltages leverde en daardoor de CPU eerder opwarmde... (weet iemand of dit een logische redenering is?)
Ik kan dat helaas niet meer testen, ik heb de vorige reeds weggegooid....

bedankt voor de reacties!

• Lysippos
misschien is de airflow van de nieuwe voeding beter?

Het is echter niet normaal dat de computer spontaan te warm word. Ik zou eens kijken of de ventilator nog naar behoren functioneert en of de heatsink heel stoffig is. Mocht dat ventilator niet werken dan moet je hem vervangen, mocht de heatsink heel stoffig zijn, spuit hem dan uit met een busje compressed air (perslucht in Nederlands?). Je zou ook de heatsink er af kunnen halen, de boel schoon maken en nieuwe geleidingspasta aan kunnen brengen.

Welke koeling gebruik je?

• zsparrow
Dat van die heatsink vind ik een hele goede tip, zal ik zeker eens naar kijken, aangezien de kast sowieso vol met stof zat...
Dat zou ook verklaren waarom de processor vroeger niet te heet werd en nu wel...

koeling voor de processor: standaard met de processor meegeleverde koeling.

blijft gek dat het verschil in PSU zo groot is... de tweede psu heb ik eerst getest met het moederbord kaal op tafel, dus niet zo gek goede airflow lijkt mij..

• Lysippos
ik heb hetzelfde moederbord met een X2 3800+ die nu stock loopt op 2000mhz. Ik heb er een zalman 9500 cooler op die wel aanzienlijk beter is dan de stock cooler maar het verschil tussen onze processors is echt enorm, mijn CPU loopt namelijk volgens Asus Probe 2 op 29/30 graden idle. De kamer temperatuur is 18 graden.

Wat ik zou doen wanneer je hem gaat uitblazen is de computer even buiten te zetten. De hoeveelheid stof die uit die dingen komt wil je echt niet in je kamer hebben :)

• zsparrow
Bedankt Lysippos,
Ik heb inderdaad enorm veel stof verwijderd; en nu draait de cpu weer gewoon op 100% stocksnelheid en bij max belasten komt ie niet boven de 54 graden celcius! (scheelt dus ruim 30 graden)
problem solved!

[ Voor 6% gewijzigd door zsparrow op 12-07-2009 12:55 ]

Pagina: 1