Koeling problemen Chieftec HM-03

Pagina: 1
Acties:

• michieldekker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07-2025
Hallo,

Ik heb ongeveer 3/4 jaar geleden een nieuw setje aangeschaft om als MediaCenter te dienen in de woonkamer. Na altijd in een a/v meubel te hebben gestaan, zonder de kap erop staat de PC nu sinds een paar maanden op een Vogel beugel. (Verhuist, geen plaats meer voor het meubel, je kent het wel! :) )

Nu moet natuurlijk wel de kap gemonteerd worden want anders is het geen gezicht, trekt stof aan etc... Toen begon de ellende...

Na ongeveer 30 minuten stopt het systeem in zijn geheel, blijkt dat de processor te warm wordt, boven de 70 graden! Kan 1 van jullie mij misschien vertellen wat hier aan te doen? Heb me 3/4 jaar geleden door Alternate laten voorlichten wat het ik het beste kon doen...

Hardware:
Gigabyte GA-ma78gm-s2
AMD x64 5000+ processor
Scythe Shuriken low profile CPU Cooler
2 x 2GB Kingston geheugen
Zalmann Voeding
Chieftec HM-03 behuizing

Ik heb CPU cooler al vervangen, extra FAN bij me HDD geplaatst, maar zodra ik de kap erop zet, schiet de temperatuur omhoog en gaat het dus fout....

Please help!

Groet,
Michiel

Afbeeldingslocatie: http://www.facebook.com/album.php?aid=1113&id=100000075550566&l=1c00620409

[ Voor 3% gewijzigd door michieldekker op 10-07-2009 20:39 ]

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
Heb je hem helemaal afgestoft? En 70°+? goed bevestigt? Overclockt? Vcore te hoog gezet?
Misschien wat gate maken in de case? voor verse lucht? Vanonder dan wel.
Vanachter links zou ik er ook nog eentje bij zetten, te weinig plaats? neem een scythe slim.

[ Voor 51% gewijzigd door PRaGA88 op 10-07-2009 21:10 ]

• michieldekker
Ik zal er inderdaad nog 1 case fan bijplaatsen... misschien dat dat helpt!

Maar om nou extra gaten in de case te maken lijkt me een beetje te ver gaan..e :X

ik zie dat die Sycthe Slim coolers 120mm zijn... gaat niet passen aangezien er maximaal 80mm in gaat... en dat kan geen 25mm brede zijn want dat gaat niet passen...

Iemand nog een ander idee???
.

[ Voor 38% gewijzigd door michieldekker op 10-07-2009 22:04 ]

• xavierk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Heb je de heatsink van de processor wel goed bevestigd? Probeer de koelpasta te vervangen, misschien heb je te veel gebruikt.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:11
xavierk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:21:
Heb je de heatsink van de processor wel goed bevestigd? Probeer de koelpasta te vervangen, misschien heb je te veel gebruikt.
Artic silver plaatst meestal hoe je hun koelpasta het beste kan aanbrengen op een bepaalde processor.

Vool die van jouw, Dual-core Amd 64 X2 5000+, een druppel in het midden plaatsen ter grootte van een 3/4 erwt, als ik het zo goed lees

De pdf !Klik!

• michieldekker
Ik heb vanmiddag de CPU + cooler volledig schoongemaakt met alcohol en voorzien van een nieuwe druppel MX-2 Artic... geen verbetering helaas...

• Wiethoofd
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou in de BIOS kunnen kijken hoe de voltages staan qua vCore en die eventueel terug regelen. Zo krijg je een zuinigere, koelere processor, maar ga niet te laag want dan wordt ie instabiel.

Controleer ook of de ventilator op je CPU-koelblok wel draait, als dit niet het geval is is het logisch dat de boel oververhit.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• michieldekker
Ok heb de vCore op 1.2750 en ben nu aan het kijken wat er met de temperatuur gebeurt.... :*)

• michieldekker
hmmm, was even weggelopen, maar de temperatuur was opgelopen tot 89 graden!!

iemand nog meer tips om dit probleem op te lossen? zal ik maar een andere behuizing kopen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zet je kast gewoon eens open, een Scythe Shuriken moet je 5200+ idle makkelijk koel kunnen houden.

Heeft je kast wel enige vorm van airflow of in iedergeval outtake zodat de warme lucht de kast uitgewerkt wordt?

• michieldekker
Op het moment dat ik de deksel eraf haal, daalt de temperatuur met grote sprongen. Ligt dus aan de airflow in de kast zelf denk ik dan... hoe dit aan te pakken?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

michieldekker schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:43:
Op het moment dat ik de deksel eraf haal, daalt de temperatuur met grote sprongen. Ligt dus aan de airflow in de kast zelf denk ik dan... hoe dit aan te pakken?
Ik heb even je kast gegoogle-imaged:
Chieftec HM-01 / HM-02 / HM-03
Je hebt dus geen ruimte om 2 fans boven achterin vast te schroeven om de warme lucht je kast uit te laten blazen.

Verwijderd

Ik weet niet precies of het zal passen maar misschien is een externe pci-slot fan wel een oplossing als je er de ruimte voor hebt (bijvoorbeeld: nexus waveair of lian li bs-03 of 09)

• michieldekker
Een externe cooling erbij is voor mij geen optie...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zie dat er aan de rechterkant op de afbeeldingen (linksvoor als je voor je kast staat) ook een fan gemonteerd zit, controleer of die draait.

• michieldekker
Klopt, deze draait ook...

• michieldekker
Probleem is getackeld, bleek dat ik de case-fan verkeerd had gemonteerd.... 8)7

Hij blies naar buiten iplv naar binnen... lekker handig dus!

bedankt voor de reacties.

• PRaGA88
  • Laatst online: 04-01 14:23
Weet je wat het nog kan zijn. Dat dat kopere kapje wat eigenlijk over DE kern zit(ben er even de naam van kwijt). Geen of verharde koelpasta tussen zit waardoor het bijna niet doorgeeft. Als het dat is dan moet je dat kapje er af doen nieuwe koelpasta en het opnieuw lijmen. Of het er af laten en dan zulle ze temps zeker omlaag gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door PRaGA88 op 11-07-2009 17:34 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

PRaGA88 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:34:
Weet je wat het nog kan zijn. Dat dat kopere kapje wat eigenlijk over DE kern zit(ben er even de naam van kwijt). Geen of verharde koelpasta tussen zit waardoor het bijna niet doorgeeft.
IHS => Internal Heat Spreader
Als het dat is dan moet je dat kapje er af doen nieuwe koelpasta en het opnieuw lijmen. Of het er af laten en dan zulle ze temps zeker omlaag gaan.
Daar is een topic voor waarin staat welkje je zonder veel problemen kunt voorzien van nieuwe koelpasta: IHS removing/reattaching

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PRaGA88 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:34:
Weet je wat het nog kan zijn. Dat dat kopere kapje wat eigenlijk over DE kern zit(ben er even de naam van kwijt). Geen of verharde koelpasta tussen zit waardoor het bijna niet doorgeeft. Als het dat is dan moet je dat kapje er af doen nieuwe koelpasta en het opnieuw lijmen. Of het er af laten en dan zulle ze temps zeker omlaag gaan.
Als je de IHS (heatspreader) op je cpu bedoelt, en je wilt die der af halen, koelpasta smeren en opnieuw vastlijmen, ben je goed gek. En hoogstwaarschijnlijk heeft het meer risico om je cpu naar de gort te helpen dan de temp omlaag te halen als je niet weet wat je doet.

Het lijkt mij ook sterk dat dat gaat helpen als de airflow vrijwel nul is, zoals het geval was bij meneer TS. Maar hopelijk krijgen we nu een uitgebreid verslag van temperaturen en foto's :P

[ Voor 13% gewijzigd door diedazz op 11-07-2009 17:51 ]

Get Airflow, save the world.

• michieldekker
Deze kan gesloten worden... probleem is opgelost!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

michieldekker schreef op maandag 13 juli 2009 @ 08:03:
Deze kan gesloten worden... probleem is opgelost!
Je zou Het algemeen beleid - Topiceinde even door kunnen nemen 8)

Pagina: 1