Toon posts:

Pc start niet volledig op na installatie nieuw moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik had voorheen een heel simpel moederbordje in mijn pc, namelijk de Asus m2a-vm. Twee van de ddr2-slots van dit moederbord waren defect gegaan en dit was voor mij een reden om een nieuw moederbord aan te schaffen. Ik kon ergens heel goedkoop een Asus m2n32 Professional workstation moederbord op de kop tikken die nieuw was maar alleen wat miste in de doos. Ik heb dit dus gedaan maar toen begonnen de problemen.

Eerst had ik mijn AMD Phenom II 940 quad core processor er op gezet omdat die volgens verschillende forums ondersteunt zou worden, dit werkte echter niet en ik heb daarom mijn oudere dual core athlon x2 4600+ erop geprikt. In de eerste instantie leek dit te werken. Ik kreeg een melding dat er een andere cpu was geïnstalleerd en moest op f1 drukken om door te gaan met het opstarten. Dit deed ik en toen ik mij in het inlogscherm van windows xp bevondt werkte mijn toetsenbord en muis ineens niet meer en ik kon daarom niet inloggen. Ik heb verschillende andere muizen en toetsenborden aangesloten maar het probleem bleef zich voordoen. Na verloop van tijd liep mijn pc ook al vast op andere willekeurige momenten bij het opstarten. Ik ben meerdere malen de bios in gegaan (onder andere om de bios up te daten, geen effect) en ook daar liep mijn pc soms vast.

Dan wil ik nog even vermelden dat ik dus al de cpu heb vervangen maar ook het geheugen en de videokaart. Niets veranderde. Ook heb ik al geprobeerd alles wat niet nodig is voor het opstarten (extra HDD's, dvd drives, usb apparaten enz.) los te koppelen maar ook dit maakte geen verschil.

Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn en vraag daarom om jullie hulp, alvast bedankt voor jullie reacties :)

Indien nodig zijn dit de specs van mijn pc:
Asus m2n32 Professional workstation moederbord
AMD phenom II 940/AMD Athlon x2 4600+
XFX Geforce gtx 260 Black edition
OCZ Reaper DDR2 geheugen 4x 1gb @1150mhz
Western digital 500gb HDD 7200rpm
Samsung 1Tb HDD 7200rmp
Asus dvd-speler
630 Watt Hiper voeding
Ik draai windows XP

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Bij een nieuw moederbord moet natuurlijk ook een nieuwe Windows installatie.

Maar dat verklaard natuurlijk niet waarom je pc al vastloopt tijdens het opstarten of in het bios.

Wordt het geheugen wel ondersteunt door het moederbord?
En is je voeding nog wel goed? Misschien dat je een andere voeding kan proberen?

[ Voor 74% gewijzigd door Plakjekaas op 10-07-2009 19:48 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat het t moederbord was dat stuk was of is ook je geheugen stuk?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb gewoon nooit geweten dat je bij een nieuw moederbord je windows opnieuw moet installeren, dom maar waar.
Ik loop nu wel tegen een ander probleem aan, het geheugen wordt volgens mij namelijk wel ondersteunt en ik heb voor de zekerheid nog ander geheugen geprobeerd wat geen verandering gaf.
De vastlopers blijven dus bestaan en ik probeerde mijn xp opnieuw te installeren en dit lukt dus niet door de vastlopers.
Enig idee hoe de vastlopers zouden kunnen komen? Het lijkt mij sterk dat het aan me geheugen ligt.

Het geheugen was ook stuk (2 van de 4 reepjes) maar ook dit heb ik vervangen (alle 4 de reepjes), bedankt voor je reactie :)

EDIT: Na een beetje proberen heb ik iets ontdekt. Elke keer als mijn pc vast loopt en ik het opnieuw probeer loopt hij sneller vast, probeer ik het een derde keer dan loopt hij nog sneller vast. Als ik de pc daarna een tijdje met rust laat en het een paar minuten later opnieuw probeer duurt het weer wat langer, het lijkt er voor mij dus op dat er gewoon ergens iets te warm wordt. Waardoor hij de tweede keer sneller vast loopt omdat het desbetreffende onderdeel nog warm is.

De vraag is voor mij dan welk onderdeel dit kan zijn, hoogstwaarschijnlijk iets op het moederbord omdat ik voorheen met de andere onderdelen geen problemen had.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 00:22 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
zit de koeler wel goed op je cpu? Heb je er voldoende pasta tussen gesmeerd, maar ook weer niet teveel?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Verhoog het voltage van je geheugen naar 2.1 volt. OCZ heeft altijd meer nodig dan standaard toegediend wordt door een moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
De koeler zit er goed op en ook de koel pasta zit netjes, ik heb voor de zekerheid ook nog een andere koeler geprobeerd maar dat maakte totaal geen verschil.

Het voltage van het geheugen kan het ook niet zijn want met ander geheugen gebeurd er exact hetzelfde.
Zelf denk ik nu dat het toch gewoon aan mijn moederbord ligt, alles werkte daarvoor tenslotte naar behoren en alle overige onderdelen heb ik al tijdelijk vervangen door andere om te testen. Ik heb het namelijk nog met een andere cpu, ander geheugen en met een andere videokaart geprobeerd en de problemen bleven exact hetzelfde. Dus tenzij jullie dit me afraden ga ik op zoek naar een ander moederbord en stuur ik deze terug.
Bedankt voor jullie hulp :)
Pagina: 1