• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik was zoals gewoonlijk cabal online aan het spelen , totdat opeens het beeld vastliep en bijna helemaal zwart werd , een stukje van 3 of 4 center bleef bovenin normaal maar er verschenen een paar witte puntjes.
Nadat ik m'n pc heb gereboot was er niets meer aan de hand , ongeveer 3 minuten na het vastlopen was de kaart 81 (!) graden volgens everest.
Zou het zijn dat mijn kaart te warm is geweest?

Specs (voor zover nodig)
CPU: Q6600
GPU: GainWard GeForce 9500GT 512MB
Ram: Kingston ValueRam 2x1GB 800MHz
Moederbord: Asus P5KPL-AM
1x 80MM in-take
1x 40MM out-take aan de zijkant
Mijn behuizing is nogal klein , dus zou geen extra fans kunnen plaatsen.
Ook ben ik een beetje huiverig om met hardware te klooien (andere koeler op de GPU zetten/alles in een andere kast zetten) omdat ik niet zomaar een nieuwe pc kan veroorloven en ik hem wel hard nodig heb.

Nu heb ik geen witte puntjes etc meer , uit schrik heb ik ook geen foto kunnen maken.

Ik heb zelf geprobeerd:
Fan speed aan te passen met rivatuner , maar er zit geen fan op mijn GPU , alleen heatsinks
Grote tafel ventilator erbij zetten , ook geen resultaat.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen?

Edit: ik weet dat ik zelf meer moest proberen , maar ik zou echt niet weten wat.

[ Voor 4% gewijzigd door xPhantom op 14-02-2011 17:47 ]

Verwijderd

Dus je pc viel uit en nu is er niks meer aan de hand? Dan lijkt het me dat hij ff te warm werd en zichzelf heeft uitgeschakeld?

• xPhantom
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 16:42:
Dus je pc viel uit en nu is er niks meer aan de hand? Dan lijkt het me dat hij ff te warm werd en zichzelf heeft uitgeschakeld?
Nee , nadat mijn beeld meer dan de helft zwart werd en begon te knipperen , heb ik hem via de aan/uit knop uitgezet , ook bleef het geluid hangen.
Nu vertoond hij niets meer , en op het moment is de GPU nog steeds 72 graden terwijl ik gewoon aan het posten ben en geen games aan heb staan.

Verwijderd

Kan je de kast ff openen? Als hij echt +100 graden is geweest, kan hij na 3 minuten ook nog wel 80 zijn en als je slechte airflow hebt in je kast kan die warmte wel ff blijven hangen..

Als je ff voelt op je heatsink kan je ook in één keer verifiëren of je temperatuursensor niet flipt

• xPhantom
  • Niet online
De kast stond al open , en de heatsink is echt warm.
Dus de sensor zal wel goed zijn.
Zou er eventueel iets te regelen zijn met de shop waar ik hem gekocht heb (lijkt me haast van niet) , het systeem heb ik daar op 3 maart 2009 pas gekocht en lijkt me dus onlogisch dat hij nu kapot gaat (heb niet echt veel zware dingen gedaan met de pc , gamen doe ik op de 360 behalve unreal tournament 2004 en cabal.

Zou het door het weer komen toevallig , hier binnen is het nu 24.2 graden.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Zo'n kaartje moet met een in-take en out-take fan makkelijk z'n warmte kwijt kunnen. Als hij 1 keer te warm is geweest, is er gelukkig waarschijnlijk nog niets aan de hand, je moet alleen wel het probleem aanpakken.

Wat voor kast heb je? Een out-take fan zit namelijk meestal ergens bovenin en in je side panel heb je meestal een in-take fan. Het kan zijn dat je airflow niet helemaal klopt. Misschien is een plaatje met je airflow handig.

specs

• xPhantom
  • Niet online
Ik heb een onbekende kast , er zat helemaal geen fan bij , heb zelf een fan (80mm) aan de achterkant geplaatst die naar binnen blaast , en aan de zijkant zit een 40mm (van een oude processor koeler) die naar buiten blaast.
Mijn side-panel ziet er zo uit Afbeeldingslocatie: http://www.computechcanadaonline.ca/online//catalog/images/CSE_WINGRS101.png het ronde met de gaatjes erin zit een blowhole aan de binnenkant , ongeveer op hoogte van de processor.
En die rechthoekige is op hoogte van de videokaart , waar dus ook de 40mm zit.

Als er nu nog niets aan de hand is , zou ik ook kunnen kijken of ik een aftermarket koeler voor mijn videokaart kan krijgen , maar zou dat werken?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Draai sowieso je fans om, dit werkt niet. Warme lucht stijgt op, dus boven achteraan moet de outtake zijn en onderaan moet verse lucht naar binnen komen. Zeker als hij op je videokaart blaast, dan moet daar gewoon koele lucht op.

Je temperaturen zijn wel hoog en die 'crash' is typisch het gevolg van een te warme kaart. Andere koeler zou een optie zijn maar je kan ook proberen om wat meer koele lucht bij die kaart te krijgen. Passieve kaarten worden vaak wel erg warm en 71 graden is dan niet heel gek.

Zou sowieso even belletje plegen naar de winkel, aangezien dit onder garantie valt.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 10-07-2009 19:54 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Draai die 40 mm koeler is om, zodat ie koele lucht richting de videokaart blaast.

• xPhantom
  • Niet online
Fans omgedraait , 80mm is nu de outtake aan de achterkant , 40mm is nu de intake aan de zijkant en het scheelt ongeveer 2 graden.
Gister heb ik hem om half 8 uitgezet en om 11 uur weer aan (tafelventilator aangelaten om het goed te laten koelen in de tijd dat het uit stond) toen was hij 49 graden (kamertemperatuur van 24.2 Graden) , vanochtend fans omgedraait en hij was 45 graden (kamertemperatuur van 22.3 Graden).

De shop heb ik al een mailtje gestuurd met de vraag wat er geregeld kon worden , heb verder nog nooit iets met de shop te doen gehad als er iets niet goed was.

In elk geval hartelijk dank, misschien dat ik de passieve koeling beter kan (laten) vervangen voor een actieve koeling, vooral met dit weer.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

je gaat naar de PC winkel, je koopt een 80 mm fan en je schroeft die gewoon vast op je heatsink van je grafische kaart, en dan gebruik je een fanmate van zalman om je fanspeed binnen het hoorbare niveau te regelen.

indien de kaart nog onder garantie is zou ik hem vervangen.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• xPhantom
  • Niet online
pm1 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:05:
je gaat naar de PC winkel, je koopt een 80 mm fan en je schroeft die gewoon vast op je heatsink van je grafische kaart, en dan gebruik je een fanmate van zalman om je fanspeed binnen het hoorbare niveau te regelen.

indien de kaart nog onder garantie is zou ik hem vervangen.
Heeft ook geholpen.

-------------

Bedankt allemaal , van 75~80 graden na 5/6 uur , ben ik nu naar 60~65 graden gegaan na 5/6 uur :).

Heb de fans omgedraaid (40mm is nu de intake op het zijpaneel ten hoogte van de videokaart , 80mm is nu de outtake aan de achterkant ten hoogte van de processor) , en een 80mm fan op de videokaart geplaatst , die de warmte van de kaart afblaast.

Nogmaals , bedankt iedereen :).
Pagina: 1