Toon posts:

Aanschaf laptop GPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alvast excuses als dit in V&B thuishoort...

Een paar dagen terug is de GPU van mijn laptop doorgebrand, tot zover niks nieuws of schrikwekkends, het was een bekend probleem met mijn type laptop en zat er eigenlijk aan te komen. Het is een HP tx1000 model, met GeForce Go 6150, fabrikant is bekend met het probleem, maar weigert er iets aan te doen. Maargoed, met wat geknutsel in eerste instantie de boel weer in standaard VGA mode aan de praat gekregen. Evenwel kwam ik niet verder dan VGA mode, zodra de chipset specifieke drivers er aan te pas kwamen viel alles uit. Geen idee hoe dit kan, maar zo werkte ie dan wel (knoppix -noagp, safemode, enz).
Echter na dit twee dagen vol te hebben gehouden (en ik al mn data gered heb) is het geheel nu echt definitief overleden.
Het probleem waar ik nu mee zit is dat HP support mijn laptop niet terug wilt nemen, omdat a. "het niet onder garantie valt" en b. ik naar het buitenland verhuist ben, en ik ook geen nieuw moederbord kan / wil bestellen voor deze laptop aangezien deze hetzelfde probleem zal hebben en HP de vervangende moederborden gewoon niet meer levert (is slechts 2 jr oud). Ik heb al naar het geheel gekeken en kan de GPU van het mobo verwijderen en waarschijnlijk ook weer een nieuwe installeren zonder al te veel problemen; blijf ik met 1 dingetje zitten:

(Waar) kan ik een nieuwe of 2ehandse GeForce Go chip/GPU kopen?
Alvast bedankt! ;)

Verwijderd

Afhankelijk van je laptop is het los vervangen van je grafische kaart niet mogelijk; doorgaans zit dat namelijk op je moederboard gesoldeerd. Dan kijk je dus tegen het vervangen van je moederboard aan en dat is een dure grap.

Heb je al gekeken of er een losse videokaart in zit?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Of ik er al in gekeken heb; om hem na ronde 1 weer aan de praat te krijgen heb ik 'm al helemaal uit elkaar gehad.

De laptop is momenteel weer 1 geheel, dus kan helaas niet even snel een fotootje voor je schieten. Dus het originele materiaal voor het volgende is met liefde en plezier van iemand geleend... evenwel maak ik hier een satirische impressie, dus hoop ik aan allerhande copyright zaken te ontkomen.
Afbeeldingslocatie: http://www.superjird.pwp.blueyonder.co.uk/txGPU.jpg

Verder tot de orde van de dag; ik kan het wasachtig spul verwijderen en dan hoop ik de PCB/GPU er af te kunnen tillen gelijk een CPU, heb nog niet gekeken of dit zo analoog doorloopt als ik hoop, maar de verhoging van de GPU geeft hoop. Verder weet ik heel goed dat moederbord vervangen mijn beste optie is, zoals al aangegeven in de openingspost, maar dan moet ik aan een 2ehands moederbord beginnen waarschijnlijk omdat HP niet meer wilt leveren, en zelfs 2ehands is dat een duur grapje. De beste optie is eigenlijk nog waarschijnlijker een geheel nieuwe laptop, maar nu deze toch vernacheld is wil ik er best een beetje mee spelen ;).

Blijft mijn vraag staan! GeForce Go PCB/GPU, zijn ze te verkrijgen ergens?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 17:05 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09-2025
Je kan de GPU niet vervangen in de tx1000, eigenlijk bij 99% van de laptops/Tablet PC niet.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:18
Zieteruit dat je dus een hele nieuwe mobo moet waar een GPU al op zit want los kan je die niet kopen en loskrijgen geloof ik al niet eens

Helaas ik heb nog een alienware laptop staan met raid en 17" scherm 1920x1200 etc, maar de GPU is dood en ik kan nieuw de kaart kopen ( wel een losse kaart ) voor 450 euro, mja dacht het niet 7800GT :(

Veelste duur

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Als je je gpu had kunnen vervangen had je op www.mxm-upgrade.com kunnen kijken. Maar jou kaart is onboard in plaats van mxm socket. Dus jij kunt hem niet vervangen. Op die site staat heel mooi of en op welke manier je een laptopkaart kunt vervangen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

probeer ebay ns, misschien staat jouw moederbord dr op voor niet al te veel geld.?

wat je ook nog kan proberen, maar ik weet niet of het relevant is in deze situatie, is proberen met een heatgun of de oven oid de videochip te reflowen. een van de mogelijke oorzaken van dit probleem is namelijk losse verbindingen tussen de videochip en het moederbord.
je zit deze reparatiemethode ook veel bij xboxen, die gaan ook regelmatig stuk door losse verbindingen van de soldeerballetjes.

Verwijderd

Topicstarter
AlexB's oplossing was mijn eerste aanpak ook, de was die onder GPU/PCB zit was door hitte uitgezet waardoor het geheel los was gekomen van mobo, heb wat van het spul opgelost/weggehaald, daarna opgewarmt en aangedrukt, maar het was waarschijnlijk al te laat.
In ieder geval bedankt voor het aandragen van oplossingen. Mocht ik er nog iets uit krijgen laat ik het hier wel horen als er interesse voor is, zoals al eerder gemeld is het een veel voorkomend probleem in de hp tx1000 serie.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica