Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nameserver instellen

Pagina: 1
Acties:

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik heb een domeinnaam geregistreerd bij Versio.nl. Nu wil ik dit domein (tijdelijk) doorsturen naar mijn huidige site bij een andere provider. Nu weet ik alleen niet wat ik moet invullen bij Nameserver 1 en Nameserver 2.

Ik heb geprobeerd er eerst zelf uit te komen maar kom er nog niet uit. Ik heb dit artikel bekeken:
http://www.jodohost.com/p...creating_nameservers.html

Daarbij heb ik ingelogd op mijn Plesk omgeving. Ik zie de volgende resultaten. Wat moet ik nu gebruiken bij de Nameserver velden van Versio?
195.**.***.*** / *
ftp.mijndomein.nl.
mail.mijndomein.nl.
ns.mijndomein.nl.
mijndomein.nl.
mijndomein.nl.
mijndomein.nl.
webmail.mijndomein.nl.
www.mijndomein.nl.
mijndomein.nl.
CNAME
A
A
NS
A
MX (10)
A
CNAME
mijndomein.nl.
mijndomein.nl.
195.**.***.***
195.**.***.***
ns.mijndomein.nl.
195.**.***.***
mail.mijndomein.nl.
195.**.***.***
mijndomein.nl.

Moet ik nu ns.mijndomein.nl toevoegen aan zowel Nameserver 1 als 2 veld?
Of wordt het dan ns1.mijndomein.nl en ns2.mijndomein.nl ?

[ Voor 95% gewijzigd door bsmpower op 10-07-2009 11:57 ]

Verwijderd

*TS was nog bezig dus antwoord niet relevant*

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 11:59 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 23:24
De nameservers zijn de servers waarop de records staan van het betreffende domein. Als je die records invoert op dezelfde interface als waar je je huidige domeinten ook in beheert, dan kan je gewoon de nameservers overnemen.
Overigens lijkt het me sterk dat je bij een standaard hostingpakket zomaar meerdere domeinnamen kan gebruiken op de bijbehorende nameserver... Meestal moet je daarvoor extra betalen...

[ Voor 29% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2009 12:03 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien niet het antwoord op je vraag, die weet ik namelijk niet.

Heb je webruimte op die server?
Maak dan een index.php'tje met deze inhoud:
PHP:
1
header('Location: http://www.daginfo.nl/');

Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde; de kijker wordt doorgestuurd.

Alles kan stuk.

• bsmpower
Ik heb partij A en B:

A = server met website
B = alleen domeinnaam

Ik wil B redirecten naar A. Nu moet ik alleen Nameserver 1 en 2 invullen bij partij B. Ik weet niet wat ik daar moet invullen. Kan ik de juiste IP of naam herleiden uit de tabel in mijn start post? En moeten zowel Nameserver 1 als 2 worden ingevuld bij partij B?

[ Voor 24% gewijzigd door bsmpower op 10-07-2009 12:11 ]

• gertvdijk
bsmpower schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:10:
Ik heb partij A en B:

A = server met website
B = alleen domeinnaam

Ik wil B redirecten naar A. Nu moet ik alleen Nameserver 1 en 2 invullen bij partij B. Ik weet niet wat ik daar moet invullen.
Voor het gebruik van een domein (ernaartoe kunnen surven enzo) heb je 1) nameservers nodig waar de DNS records op staan en 2) een server die luistert naar dat domeinnaam.
Jij vult nu ergens het A-record in, met het adres van de webserver (partij A). Waar vul je dat in? Bij een beheertool van partij B of op Plesk van partij A? Indien partij A: nameservers overnemen van je huidige domeinen. Indien partij B: gaat niet werken. Een domein parkeren wil niet zeggen dat je ze ook faciliteiten bieden om gebruik te mogen maken van hun nameservers... Dus dan moet je zelf nameservers gaan draaien of een aanvullende dienst gaan nemen.
Kan ik de juiste IP of naam herleiden uit de tabel in mijn start post?
Nee, daar staan geen nameservers in vermeld...
En moeten zowel Nameserver 1 als 2 worden ingevuld bij partij B?
Ja, het is verplicht om minimaal twee nameservers te gebruiken voor een domein.

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2009 12:16 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even afhankelijk welke hostingvorm je hebt bij je 'andere provider', je kan namelijk de ns1/2 gewoon laten staan en enkel het IP adres omzetten naar het IP van de 'andere provider'.

Maar je 'andere provider' moet wel dat nieuwe domein opnemen in hun records, anders komt de aanvraag nog nergens terecht, of in de 'root' van het IP adres.

De oplossing van remco_k is de meest makkelijke, heb je een eigen IP adres op je 'andere provider' zou enkel IP adres aanpassen ook al moeten werken.

edit op je 2de post, nameservers geef je in bij de registrar, waar je dus domein hebt aangevraagt. Partij A moet dan wel dat domein in hun nameservers hebben staan.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 10-07-2009 12:16 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• gertvdijk
SinergyX schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:14:
edit op je 2de post, nameservers geef je in bij de registrar, waar je dus domein hebt aangevraagt. Partij A moet dan wel dat domein in hun nameservers hebben staan.
Ja, dat lijkt mij dus niet het geval...

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gertvdijk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:17:
[...]

Ja, dat lijkt mij dus niet het geval...
Mijn gedachte ook.

Daarbij zijn niet veel providers blij met het feit dat je hun nameservers gebruikt, maar het domein niet via hun is geregistreerd (xs4all deed hier erg moeilijk over). Veelal stellen ze enkel hun nameservers beschikbaar voor domeinen waar hun de registrar van zijn, dus je zal aan partij A moeten vragen of je uberhaubt hun nameservers mag gebruiken voor je nieuwe domein.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bsmpower
Ik begrijp het nog niet helemaal? Het klinkt allemaal ingewikkelder dan het volgens mij is?

Bij Partij A klik ik in Plesk op mijn domein (ook van A) en dan op DNS. Dan krijg ik de gegevens zoals in bovenstaande tabel.

Bij partij B heb ik weinig opties. Ik heb hier alleen een domeinnaam gekocht. Ik ga op de website van Partij B naar mijn domein (van partij B dus) en klik op de knop "Nameservers wijzigen" en dan krijg ik 2 invulvelden (dus Nameserver 1 en Nameserver 2). Dus blijkbaar is dit gewoon een service wat ze bieden.

Ik wil alleen de domeinnaam van B linken naar de server/domein van partij A.

Misschien hadden jullie het al zo begrepen? Maar dan weet ik nog steeds niet wat ik precies moet invullen?

Edit: zoals ik het nu begrijp moet ik de nameservers krijgen van Partij A. Maar die kan ik dus niet halen uit de tabel?

[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 10-07-2009 12:31 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je hebt dus bij partij B een domein en bij partij A een webspace.

Als je middels DNS het domein wil doorsturen van B naar A zal je allereerst bij A moeten gaan vragen of ze een VHost voor jouw domeinnaam willen/kunnen aanmaken of al hebben aangemaakt.

Partij A kan je dan ook vertellen wat het IP adres van de betreffende server is. Die stel je in bij de A records in de DNS bij partij B.
Als partij A jouw domein in hun DNS wil zetten kan je bij partij B ook de adressen van partij A's DNS servers instellen. Eveneens kan partij A die gegevens aan jou leveren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je zit in de goede richting, maar nu nog stukje overzicht :P

Het beste is Partij A een mailtje te sturen, dat jij een 2de domein hebt gekocht en of je dit bij hun mag onderbrengen (Vhost en DNS). Daarbij moeten zij dus dat 2de domein toevoegen in hun nameservers, zodat jij via Plesk de DNS records kan aanmaken.

Zelfs als Partij B eigen DNS servers zou hebben, moet partij A alsnog een Vhost aanmaken voor jou domein.

In kort: Domein -> nameservers 1/2 -> DNS-records

Dat plesk-gedeelte is enkel de aanpassing van DNS-records voor reeds bestaande domeinen, die partij A heeft toevoegt aan hun nameservers. Bij het registreren van een domein geef je enkel op welke 2 nameservers 'moeten' worden gebruikt voor dit domein om het IPadres/subdomeinen etc te achterhalen.

Wacht dan eerst de reactie af van partij A, dan pas is het handiger te kijken hoe je dit moet oplossen.
(als partij A hun nameservers niet beschikbaar willen stellen voor jou nieuwe domein, kan je verder niets en zal je een externe dns-hoster moeten zoeken - zoals zonedit bv. Maar dan nog werkt een redirect niet, aangezien Partij A jou 2de domein niet heeft gekoppeld aan jou website, de oplossing van remco_k werkt enkel als je ook ergens iets van hosting hebt wat gekoppeld is aan je 2de domein).

Daarbij, welke partij is B eigelijk? Ik ken diverse domein-registars die gratis een url-forward aanbieden bij elk domein, dan ben je eigelijk al klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 10-07-2009 12:41 ]

• gertvdijk
bsmpower schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:28:
Ik begrijp het nog niet helemaal?
Nee, je begrijpt het nog niet inderdaad. Misschien handig om voor jezelf even op te zoeken wat een nameserver doet en wat voor diensten je eigenlijk krijgt als je domein registreert of parkeert. ;)
Het klinkt allemaal ingewikkelder dan het volgens mij is?
Nee, zo werkt het DNS systeem nou eenmaal.
Bij Partij A klik ik in Plesk op mijn domein (ook van A) en dan op DNS. Dan krijg ik de gegevens zoals in bovenstaande tabel.
Oke, maar bij Partij A heb je dan waarschijnlijk ook geen overeenkomst voor meer domeinen of het toevoegen van domeinen aan hun nameservers... Dus ja, dan is die tabel in dat opzicht wel volledig.
Bij partij B heb ik weinig opties. Ik heb hier alleen een domeinnaam gekocht.
Dat leg je zelf dan ook goed uit. Je koopt alleen domein, geen gebruik van de nameservers om hem ook te gaan gebruiken.
Ik ga op de website van Partij B naar mijn domein (van partij B dus) en klik op de knop "Nameservers wijzigen" en dan krijg ik 2 invulvelden (dus Nameserver 1 en Nameserver 2). Dus blijkbaar is dit gewoon een service wat ze bieden.
Dat is geen service. Elk domein dat werkt (ook met reclame in de parkeerstand) heeft een nameserver, anders is hij niet zichtbaar naar de buitenwereld. De .nl rootservers hebben een overzicht welke nameservers horen bij elk domein en sturen requests door naar die nameservers voor alle records.
Wat jij nodig hebt is de aanvullende dienst dat je gebruik mag gaan maken van nameservers. Dat kan bij partij A of B zijn, dat maakt niet uit.
Ik wil alleen de domeinnaam van B linken naar de server/domein van partij A.
'Linken' kan niet in domeinwereld zonder nameservers.
Misschien hadden jullie het al zo begrepen? Maar dan weet ik nog steeds niet wat ik precies moet invullen?
Een bestelling plaatsen voor een aanvullende dienst (gebruikmaken van nameservers).
Edit: zoals ik het nu begrijp moet ik de nameservers krijgen van Partij A. Maar die kan ik dus niet halen uit de tabel?
Als je kiest voor partij A dan heb je niet alleen die gegevens nodig maar moeten zij zelf jouw domein toevoegen aan hun nameservers of jou daarvoor toestemming geven. Anders geeft die nameserver gewoon geen antwoord op requests voor jouw domein.

• bsmpower
Ok ik begrijp dat vanuit Partij A ook dingen ingesteld dienen te worden. Ik had Partij A liever niet benaderd omdat ik nu een domeinnaam bij een andere partij heb gehaald. Maar als het niet anders kan, dan moet het maar zo.

Ik heb de nieuwe domein trouwens aangevraagd bij Versio.nl. Ik zie nog niks van een redirect maar dit zou wel ideaal zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk niet dat partij A er over gaat vallen hoor. Weten zij veel, misschien had je dat domein al wel veel langer? Misschien kan je em niet verhuizen ivm contractverplichting? Domein in bruikleen?
Doen ze echt niet moeilijk over.
Misschien dat ze wel een beetje kosten rekenen voor DNS/Vhost service though.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1