Internet valt uit, MSN niet

Pagina: 1
Acties:

• Lantalume
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2022
Ik heb een laptop met Windows Vista die draadloos verbonden is met een router (Belkin F5D7231-4). Deze staat met een kabeltje in verbinding met mijn modem (Zyxel P-2602R-D1A, van Telfort).

Eens in de zoveel tijd als ik foto's verstuur met bijvoorbeeld Windows Live Mail of ik upload foto's naar Marktplaats dan loopt mn verbinding vast. Het kan ook andere redenen hebben dat de verbinding weg valt.

Het vreemde is dat het wereldbolletje gewoon bij mn verbinding blijft staan en ik gewoon nog kan MSN-en. Wat ik ook doe webpagina's zijn niet meer te bezoeken, niet met Internet Explorer en niet met Mozilla Firefox. Op mn router kan ik gewoon inloggen, maar op m'n modem niet meer. Pingen naar m'n modem kan weer wel. Andere computers, I-Phone, PS3 hebben dan ook geen verbinding meer met Internet.

Als ik de modem reset dan werkt alles weer normaal.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Klinkt alsof je DNS problemen heeft. Misschien een idee om het eens een tijdje met OpenDNS te proberen? (Volgens mij werkt MSN op basis van IP-adressen, maar ik ben hier niet 100% zeker van.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 20:40
De modem loopt gewoon vast. Dat gebeurt heel vaak bij die apparaten. Check of 'ie erg warm wordt en zet hem eventueel op een wat meer geventileerde plaats. Je zou ook kunnen zoeken naar een firmwareupdate (mits die bestaat).

Ik moet ook mn modem/router elke week even (soft-)resetten.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

bonzz.netninja

Niente baffi

Als mijn dns eruit klapt blijft mijn msn het vaak doen. Het ip adres is dan al bekend. Ook sites die nog in de cache staan blijven werken. Het gaat dan voornamelijk om nieuwe request waarvoor de dns geraadpleegt moet worden

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:15
Het is zeer waarschijnlijk een DNS probleem inderdaad, en dan bijna zeker in de caching DNS server van je Belkin router. Iedere router heeft een ingebouwde DNS server die als eerste wordt geraadpleegd inzake DNS requests. Dit kun je zien door de WLAN status op te vragen, en dan te kijken naar de IPv4 DNS server, daar staat dan in jouw geval ongetwijfeld het IP adres van je Belkin router.

In deze situaties is er 1 oplossing die eigenlijk altijd al je problemen oplost:
Log in op de Belkin router (als het goed werkt), en verander de volgende zaken:

1. verander je LAN IP adres naar iets dat valt in het subnet van het Telfort modem
2. zet DHCP server in de Belkin router uit!
3. plug de UTP kabel die vanaf het Telfort modem komt in een van de 4 LAN poorten, in plaats van de WAN of Internet poort.

Voila, opgelost. Hiermee zorg je ervoor dat ALLE zaken die met je internetverbinding te maken hebben, zoals toewijzen van IP adres en DNS etc. op je PC niet meer door de Belkin router afgehandeld worden, maar door je Telfort modem.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Lantalume
Wow wat een antwoorden. Bedankt, ik ga er mee aan de slag.

Verwijderd

Gameboy heeft gelijk. Met name de interne IP adressen zijn heel belangrijk.

De Zyxel staat standaard op 192.168.1.254 en deelt uit in de range 192.168.1.30 en hoger. Laat maar lekker staan.
De router zet je op 192.168 2.1 (punt 2 punt 1)... En laat hem alles uitdelen in de serie 192.168.2.2 en hoger....

Of je doet wat Gameboy zegt, en wat eigenlijk beter is.

Dat MSN het doet, komt omdat in de MSN client niet met namen van servers wordt gewerkt, maar met IP adressen. Dat doet Skype ook.
Als de DNS eruit ligt, blijft alleen Skype werken. Slim bedacht van die jongens....

• Lantalume
Ik heb advies van Gameboy opgevolgd, het is nog te vroeg om te zeggen dat het probleem verholpen is, maar na de omzetting werkt internet e.d. wel op de manier die Gameboy beschrijft.

Bedankt voor de reacties.

• Lantalume
Gameboy schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:26:
Het is zeer waarschijnlijk een DNS probleem inderdaad, en dan bijna zeker in de caching DNS server van je Belkin router. Iedere router heeft een ingebouwde DNS server die als eerste wordt geraadpleegd inzake DNS requests. Dit kun je zien door de WLAN status op te vragen, en dan te kijken naar de IPv4 DNS server, daar staat dan in jouw geval ongetwijfeld het IP adres van je Belkin router.

In deze situaties is er 1 oplossing die eigenlijk altijd al je problemen oplost:
Log in op de Belkin router (als het goed werkt), en verander de volgende zaken:

1. verander je LAN IP adres naar iets dat valt in het subnet van het Telfort modem
2. zet DHCP server in de Belkin router uit!
3. plug de UTP kabel die vanaf het Telfort modem komt in een van de 4 LAN poorten, in plaats van de WAN of Internet poort.

Voila, opgelost. Hiermee zorg je ervoor dat ALLE zaken die met je internetverbinding te maken hebben, zoals toewijzen van IP adres en DNS etc. op je PC niet meer door de Belkin router afgehandeld worden, maar door je Telfort modem.
Toch nog een vraagje. Ik kan mn router niet meer bereiken. Niet wireless en ook niet via een kabel. Enig idee wat ik fout doe?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:35

allure

Titaan fase 2/3

even een ipconfig /all doen en daar het adres van je gateway uithalen.

• Lantalume
allure schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:46:
even een ipconfig /all doen en daar het adres van je gateway uithalen.
Adres van de gateway is http://192.168.1.254/ en dat is mijn modem en niet mijn router. Het gaat er juist om dat ik mn router in kan. Het benaderen van de modem is geen enkel probleem.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:35

allure

Titaan fase 2/3

Dan kun je de router nog resetten door middel van de resetbutton?
Dan is de router weer te bereiken via het default adres

[ Voor 31% gewijzigd door allure op 01-12-2009 19:57 ]

• Lantalume
allure schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:57:
Dan kun je de router nog resetten door middel van de resetbutton?
Dan is de router weer te bereiken via het default adres
Dan heb ik de juiste instellingen niet meer. Het gaat mij puur over het bereiken van de router in de nieuwe situatie die hierbovenstand beschreven is door Gameboy.
Pagina: 1