Toon posts:

Asus P5Q-pro geen dual channel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Afgelopen week heb ik een nieuw moederbord gekocht genaamd : Asus P5Q-Pro, dit omdit mijn al wat oudere moederbord haar rust wel had verdient (P5B-E).

Nadat ik alles er mooi had ingedaan en aangesloten deed mijn schatje het weer, nou dacht ik, laat ik maar het 2e stickje geheugen erbij doen (ik begin altijd met 1 stick geheugen, dit omdat de pc vaak moeilijk doet als je er alles gelijk in stopt.)

Maar helaas helaas, ik heb het RAM laten dansen over de geheugenbanken maar niks wou baten, behalve als ik ze allebei lekker langs elkaar stop, 1tje in een mooi geel bankje en de ander in een mooi zwart bankje, alleen geen dual-channel, want dan wilt ze niet opstarten (krijg zwart beeld en voor de rest blijft ze gewoon draaien, geen beepjes..)

Ik heb verschillende fora afgestruint maar ik kon niks vinden dus vandaar mijn vraag, wat kan ik proberen..

(specs:
P5Q-Pro
E7200
HD3870
Geil pc5300, 667, 2x2gb)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Begrijpelijke vraag, alleen zijn wel je specs incompleet. Noteer eens al je onderdelen ;)

Geheugenreepjes werken wel allebei apart? Ze komen door een memtest86+ test heen?
BIOS al een keer op defaults gezet?
Zijn er eventueel BIOS updates voor je moederbord?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:17:
Begrijpelijke vraag, alleen zijn wel je specs incompleet. Noteer eens al je onderdelen ;)

Geheugenreepjes werken wel allebei apart? Ze komen door een memtest86+ test heen?
BIOS al een keer op defaults gezet?
Zijn er eventueel BIOS updates voor je moederbord?
Memtest niet, maar ik heb ze allebei appart getest en dan doen ze het ook allebei, ook zitten ze er nu beide in, alleen dan in 2 single channel slots, en die werken ook atm.

Uitgebreide specs dan maar ;):

Asus PQ5-PRO
Sapphire Ati HB3870
Intel E7200 @ 2.53ghz.
GEIL PC5300 2x2GB @ 667Mhz
CM 500WATT

Alle drivers zijn up-to-date, Moederbord ging vanuit de verpakking in mijn pc, dus ik neem aan dat ze op default staan.

BIOS update nog niet geprobeert, laatste keer werd mijn pc instabiel dus dat probeer ik tot op heden te ontwijken.

Hopelijk heb je hier genoeg aan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topictitelfix
Nieuw moederbord, geen dual-channel ohnoeses! --> Asus P5Q-pro geen dual channel

Verder is het zo dat Asus standaard lang niet alle geheugen support, maar een bios update kan wonderen doen. Doe dat dus sowieso eens.
Staat het geheugen op de QVL van dit bordje? Asusborden zijn doorgaans vrij kieskeurig als het om geheugen aankomt, dus mocht je tegen problemen aan blijven lopen is het verstandig te testen met een setje dat op de QVL staat en kijken of dat dezelfde problemen geeft.

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 22:03
Ik heb dit moederbord zelf ook. Heb net even gekeken of dat GEIL ram op de QVL staat, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Ik denk dat het gewoon komt doordat je moederbord niet met het geheugen overweg kan.