[Ubuntu 9.04 X86_64] problemen na vervangen moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb begin dit jaar een simpele computer gekocht waarop ik 64 bit ubuntu wou gaan draaien (een tuxedo machine) en dit werkte perfect.

- AMD Phenom 9650 2,3 Quad
- Asus M3N78-VM
- Kingston 8GB DDR2-800 (4x2GB)
- Nvidia 9800GT PCI-E
- Pinnacle PCI Analog Pro (tv tuner)

Dit heeft altijd goed en stabiel gewerkt, echter was het mini-atx moederbord wat krap met een dual slot videokaart.

Ik heb daarom een nieuw ATX moederbord gekocht van bijna het zelfde type "Asus M3N78 Pro"
Dit moederbord is erg simpel en voldoet aan al mijn eisen kwa ruimte.
Echter krijg ik me de oude processor en het oude geheugen welke ik overgezet heb geen stabiele installatie van ubuntu.

Tijdens het booten van mijn installatie en zelfs van de live-cd slaat hij wel 3 of 4 keer vast en krijg ik hem alleen los door de aan/uit knop van mijn computer te gebruiken, waarna hij verder gaat totdat hij weer vast slaat.

Ik heb met 32bit geen problemen en deze loopt niet vast, alleen 64 bit... heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Trekkerkearl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:18:
Ik heb met 32bit geen problemen en deze loopt niet vast, alleen 64 bit... heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Klinkt als een kernel bug. Wat je vaak ziet is dat ACPI daarbij nog wel eens een rol speelt. Probeer eens met ACPI instellingen te spelen in je BIOS, upgrade je BIOS (altijd goed om naar te kijken bij deze problemen), zet noacpi als kernel parameter e.d.
Ik zie ook dat je meer dan 4 GB geheugen hebt, misschien is er iets mis met het tweede deel van de 8GB geheugen die hij wel adresseert in 64-bit... Dus memtest draaien.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
De bios had ik al geupgrade, maar de acpi instellingen had ik nog niet aangepast.
Ik heb de computer fabrikant gemailed and gevraagt naar de geheugen timings en het voltage.

kan ik dat "noacpi" gewoon achteraan op de regel zetten in "/boot/grub/menu.lst" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Trekkerkearl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:08:
kan ik dat "noacpi" gewoon achteraan op de regel zetten in "/boot/grub/menu.lst" ?
Kan, maar als je het gewoon een keer wil proberen druk je op 'e' in het Grub menu, pas je de regel aan en druk je op 'b' om te booten. /boot/grub/menu.lst aanpassen doet bijna iedereen de eerste keer fout, want je moet juist op het oog lijkende commentaarregels aanpassen en niet de regels die gegenereerd zijn.
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST
[...]
## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

[ Voor 32% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2009 11:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

gertvdijk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:19:
Kan, maar als je het gewoon een keer wil proberen druk je op 'e' in het Grub menu, pas je de regel aan en druk je op 'b' om te booten. /boot/grub/menu.lst aanpassen doet bijna iedereen de eerste keer fout, want je moet juist op het oog lijkende commentaarregels aanpassen en niet de regels die gegenereerd zijn.
Dat klopt niet helemaal, bij Debian/Ubuntu/etc. wordt de Grub menu.lst opnieuw gegenereerd als je een kernel installeerd, op dat moment gebruikt hij inderdaad een aantal als commentaar uitziende regels om het een en ander op te bouwen.
Mbt. testen is het dus prima om de gegenereerde code aan te passen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
moto-moi schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:23:
Dat klopt niet helemaal, bij Debian/Ubuntu/etc. wordt de Grub menu.lst opnieuw gegenereerd als je een kernel installeerd, op dat moment gebruikt hij inderdaad een aantal als commentaar uitziende regels om het een en ander op te bouwen.
Mbt. testen is het dus prima om de gegenereerde code aan te passen.
M.b.t. testen zou ik helemaal niet aan menu.lst komen, maar gewoon de 'edit' toets gebruiken bij het booten. Sneller, veiliger en simpeler volgens mij. Mocht het opeens werken dan is je systeem weer b0rked als de nieuwe kernel geïnstalleerd is...
De methode om *static* dus definitieve/blijvende aanpassingen te doen is om de 'commentaar' regels aan te passen en daarna 'update-grub' te runnen, precies het script dat ook wordt gedraaid na de installatie van een nieuwe kernel.

anyway, ik zou gewoon eerst een 64-bit memtest draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb vershillende apci instellingen in me bios geprobeert (er waren drie mogelijkheden) en geen enkele heeft effect.

Na aanpassen van het corevoltage en het geheugen voltage ging het echter wel goed... ga later vandaag even opnieuw installeren en dan kijken of het stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Trekkerkearl schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:01:
Na aanpassen van het corevoltage en het geheugen voltage ging het echter wel goed... ga later vandaag even opnieuw installeren en dan kijken of het stabiel blijft.
Mooi. :) maar nogmaals: memtest draaien. dan stress je hem veel sneller dan wanneer je je pc gewoon gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Heb memtest de hele nacht laten draaien (het is immers 8GB) en er waren geen fouten.
De machine is nu stabiel en gek genoeg sneller als mijn oude opstelling.

Pagina: 1