2e 12volt Accu bijladen tijdens rijden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn vriendin en ik gaan kamperen, en wij nemen onder andere een 12volt autolader voor de nokia/navigatie mee, een 12volt koelbox en een extra 12volt auto-accu die ik nog over heb uit een vorige auto, om dit van stroom te voorzien.

De accu in kwestie is een Varta, 62a onderhoudsvrij. Hij is wat oud maar hij hoeft in principe ook nog maar 1 keer dienst te doen, tijdens onze kampeerweek dus.

Nu is ons autootje een simpele maar betrouwbare Peugeot 205 1.1 met waarschijnlijk een zwakkere accu, ik gok 30 of 40a ofzo.

Via google vind ik veel hits op een zogenaamd relais maar mijn elektronicakennis is diep weggezakt sinds school...

Hoe sluit ik die 2e accu aan, (ik wil die in de kofferbak plaatsen voor 'easy access') zodanig dat hij 'los' van het systeem staat bij een uitstaand contact, maar bij het rijden wel word bijgeladen? Ik wil de accu uit de kofferbak kunnen nemen (er zitten handvaten aan) om in de tent te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

Dogooder

dus...

Ik had vroeger in mijn landcruiser ook 2 extra accu's. Deze zaten via een diode blok verbonden aan de dynamo. Dit zorgde er voor dat de "motor" accu's en "gebruik" accus beide werden opgeladen, maar elkaar niet ontladen. Starten was dus altijd mogelijk.

let op de kabel dikte, laadstromen uit de dynamo kunnen best wel groot zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Dogooder op 10-07-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Minpolen aan elkaar, tussen de pluspolen een serieuze diode (een die dus de stroom aankan). De dynamo van een 205 1.1 is 750 watt, als ik mij goed herinner, dus die is in staat een ampere of 62 te leveren.

Vanwege de hoge stroom heb je ook dikke kabels nodig, om het verlies te beperken. Die zul je dan helemaal naar de kofferbak moeten trekken, dus wellicht is het toch handiger om de accu onder te brengen in de motorruimte. Bij een 1.1 heb je daar nog genoeg ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, dus ik schakel beide accu's gewoon parallel aan de bedrading die nu naar de originele accu loopt, m.a.w. ik plak de extra accu er gewoon aan vast, met de uitzondering dat ik beide accu's voorzie van een diode in de plusdraad.

Gaat mijn dynamo dan niet roken? :P

- edit -

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL1471/6068963/21411321/369187099.jpg

Zo dus? En dan op de plaats van het blauwe kruisje een diode plaatsen?

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-07-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Volgens mij moet je de diode plaatsen in de plus-kant van het snoer naar de extra accu. Dus ietsje naar links en omhoog in je plaatje. Dat is omdat anders de ene accu de andere gaat "opladen" als er een verschil is in lading, en op die manier trek je ze dus altijd beide vrijwel tegelijk leeg (en dat wil je juist niet).

Verder lijkt me niet dat je een dynamo op deze manier kunt overbelasten: hooguit laden de accu's trager op dan normaalgesproken als je er maar 1 hebt, omdat er minder stroom door vloeit.

P.S. Dit is allemaal op boerenverstand, ik weet hier verder ook niet veel van ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Wilke op 10-07-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:05
Of het met een diodeblok gaat werken is nog maar de vraag. Je accu heeft een spanning tussen 13.8V en 15V nodig om op te kunnen laden. Een diodeblok laat meestal de spanning zakken met 0.7V. Je accu zal dan niet opladen met een standaard laadinrichting.
Heb het een en ander gegoogled voor je, er wordt ook gesproken over een scheidingsrelais. Dit relais zorgt ervoor dat als je motor niet loopt, en er dus ook niet geladen wordt, de accu's los vanelkaar zijn. Als je motor loopt wordt het relais ingeschakeld en worden beide accu's tegelijk opgeladen. Zolang er geladen wordt heb je weinig last van de problemen die ontstaan bij het parallel schakelen van accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, resumé, hoe moet ik de boel nu aansluiten, stel dat ik gebruik maak van zo'n scheidingsrelais? Ik moet het voor me zien om het te begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:05
Van zo'n scheidingsrelais is genoeg documentatie op google te vinden. Er staan redelijk uitgebreide verhalen uitgelegd over die dingen, en sommige ook met schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die diode moet in de bovenste rode boog, niet bij het kruisje. Je hebt dan iets als dit: http://nl.farnell.com/ixy...schottky-2x60a/dp/1080073 nodig. Wellicht moet je eens in de hoek van de pleziervaart gaan informeren, daar gebeuren dit soort dingen vaker, misschien hebben ze dan een mooie kant-en-klaar oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Ik vond op google wel een leuke oplossing Weliswaar voor een camper, maar he principe blijft hetzelfde.
edit:
Wel een grappige oplossing met die lamp als weerstand :o dat kan wellicht anders (Zie pagina 2)

[ Voor 37% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-07-2009 15:38 . Reden: Aanvulling ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:27:
Ik vond op google wel een leuke oplossing Weliswaar voor een camper, maar he principe blijft hetzelfde.
edit:
Wel een grappige oplossing met die lamp als weerstand :o dat kan wellicht anders (Zie pagina 2)
Die is wel handig! Die print ik even en neem ik mee als ik onderdelen ga shoppen bij dat oude vrouwtje met die elektrozaak in Breda. Zij is echt heer en meester op dit soort dingen.
Pagina: 1