Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat voor Geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik begin, wou ik even zeggen dat ik niet precies wist waar ik dit moest plaatsen. de Audio forum gedeelte bij consumenten electronica of hier bij Pc's. uiteindelijk heb ik het hier maar geplaats. Als het verkeerd is, zou je het dat willen verplaatsen? Alvast bedankt :).

Goed, Ik ben sinds kort opzoek naar een geluidskaart voor mijn computer. Gezien het feit dat ik toch wel graag muziek luister, films kijk en games speel op mijn computer moet het een degelijke geluidskaart zijn. Dat onboard is toch best slecht nog.

ik heb mijn oog laten vallen op 3 geluidskaarten die in een redelijke prijsklasse liggen. Dit zijn de

- Creative X-Fi titanium
- Asus Xonar D2X/XDT
- Auzentech X-Fi Forte 7.1

Persoonlijk leun ik meer tegen de Asus Xonar D2X/XDT aan omdat deze goede reviews krijgt op onder andere tweakers, guru3d etc. hetzelfde geldt voor de Auzentech X-fi kaarten. Al vind ik de prelude toch echt aan een te hooge prijs zitten.

De Asus Xonar D2X/XDT met zijn minimaal 130 euro is ook prijzig, terwijl de Creative X-fi titanium voor 80 euro verkocht wordt in een retail verpakking. Nu hoor ik toch best vaak dat creative redelijk slecht is kwa drivers etc.

Waar ik nu dus eigenlijk opzoek naar ben is uw mening, gebruikers ervaringen, ala u snapt het wel. Graag hoor ik u reacties :)

Ricardo

Verwijderd

heb je specifieke vragen? hiermee kunnen we weinig behalve je doorverwijzen naar reviews. Ik denk dat je de keuze zelf moet maken. Kijk naar je eisen en wensen en welke kaart daaraan het beste voldoet. en de drivers van creative zijn naar mijn mening gewoon goed. (en de kaarten zelf ook)

Verwijderd

Als je echt graag film kijkt, waarom dan niet een Xonar HDAV1.3 Slim. Die is ongeveer 140,00 maar komt met HDMI 1.3 ondersteuning en met het complete pakket ArcSoft TotalMedia™ Theatre. Kan je in de toekomst ook nog DTS-MA en TrueHD streamen :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:23
De vraag is dus hoe wil je hem gaan aansluiten? Ik heb zelf een M-Audio Audiophile 2496. Misschien ook nog een optie voor een prijs van rond de 80 euro?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 16:16:
De vraag is dus hoe wil je hem gaan aansluiten?[...]
:?

• Ramon
Is dat niet duidelijk? :?

Wil je hem aansluiten op bijv. een Z5500 of een receiver dan moet je een kaart hebben met s/pdif (de meeste tegenwoordig). Wil je hem aansluiten op een hdmi receiver dan kan je kiezen je voor een geluidskaart met hdmi uitgang (asus bijvoorbeeld). Sluit je hem aan op een analoge versterker, dan zijn RCA jacks handig.

Ik heb zelf deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.americanmusical.com/ProductImages/Large/p13438.jpg
De Stereo RCA jacks gaan naar mijn stereo hifi set, en de spdif (die bruine) naar mijn 5.1 receiver.

Verwijderd

Ramon schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:50:
[...]

Is dat niet duidelijk? :?

Wil je hem aansluiten op bijv. een Z5500 of een receiver dan moet je een kaart hebben met s/pdif (de meeste tegenwoordig). Wil je hem aansluiten op een hdmi receiver dan kan je kiezen je voor een geluidskaart met hdmi uitgang (asus bijvoorbeeld). Sluit je hem aan op een analoge versterker, dan zijn RCA jacks handig.

Ik heb zelf deze dus:
[afbeelding]
De Stereo RCA jacks gaan naar mijn stereo hifi set, en de spdif (die bruine) naar mijn 5.1 receiver.
De vraag was gericht aan de TS (HDMI / s/pdif /analoog ?).

• Ramon
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:58:
[...]

De vraag was gericht aan de TS.
oh ok ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 11-07-2009 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment zal het aangesloten worden op een simplen 5.1 surround sound setje van creative. Niets bijzonders eigenlijk. later waarscheinlijk de Z5500 van logitech of een ander redelijk nieuw setje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:31:
Op het moment zal het aangesloten worden op een simplen 5.1 surround sound setje van creative. Niets bijzonders eigenlijk. later waarscheinlijk de Z5500 van logitech of een ander redelijk nieuw setje.
Bij speakers van dat caliber, en wanneer je geen plannen hebt om je PC op het receiver/Home stereo aan te sluiten, zou ik het niet te duur maken. Dan zijn dingen als "makkelijk aan te sluiten" interessantere kenmerken (persoonlijk zou ik dan niet kiezen voor een kaart waarbij je zon kabelboom geval nodighebt, zoiets als Ramon liet zien).

• Ramon
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:31:
Ik weet niet hoe het met de kwaliteit van die 5.1 set zit, maar als je onboard geluidskaart nu een s/pdif uitgang heeft, zou je ook een Z5500 kunnen kopen en aansluiten op je onboard spdif. Dan heb je denk ik een grotere verbetering van geluidskwaliteit.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 03:11:

Goed, Ik ben sinds kort opzoek naar een geluidskaart voor mijn computer. Gezien het feit dat ik toch wel graag muziek luister, films kijk en games speel op mijn computer moet het een degelijke geluidskaart zijn. Dat onboard is toch best slecht nog.
Als je alleen daarvoor een losse geluidskaart wilt hebben vraag ik me af of je dat wel nodig hebt, helemaal in combinatie met een eenvoudig 5.1 speakersetje. Bovendien zijn de huidige onboard Realtek chips best goed, bijvoorbeeld de ALC889. Overigens heb ik laatst mijn SB Live! uit m'n pc verwijderd en ben overgestapt op de onboard Realtek ALC883. Het geluid is minstens net zo goed (Logitech Z-3e), de drivers zijn veel beter en de hoeveelheid ruis bij gebruik van een koptelefoon op volledig volume is zelfs minder!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een Asus p5n32-E SLI met de volgende audio kenmerken.

7.1 kanaals
Analog Devices AD1988
HDA

het heeft zowel een S/PDIF ingang als DTS connect.

persoonlijk vind ik het niet het beste geluid wat er uitkomt. Kwou zo ie zo al niet een super hoog budget hebben. Daarom ook gekozen voor deze 3 kaarten, die zitten er nog redelijk binnen.

• Ramon
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 18:44:
Mijn moederbord is een Asus p5n32-E SLI met de volgende audio kenmerken.

7.1 kanaals
Analog Devices AD1988
HDA

het heeft zowel een S/PDIF ingang als DTS connect.

persoonlijk vind ik het niet het beste geluid wat er uitkomt. Kwou zo ie zo al niet een super hoog budget hebben. Daarom ook gekozen voor deze 3 kaarten, die zitten er nog redelijk binnen.
Twee dingen:
1) Als je een geluidskaart digitaal aansluit op receiver/surround set, dan is er geen verlies in kwaliteit. Een geluidskaart van 150 euro dus heeft dezelfde digitale geluidskwaliteit als een onboard geluidskaart.

2) mijn vermoeden is dat je met die 5.1 set die je nu hebt weinig verbetering zult ervaren door het kopen van een nieuwe geluidskaart.

Daarom zeg ik, spaar nog even door voor een Z5500 ofzo, en sluit die digitaal aan op je onboard geluidskaart.

BTW, als ik deze site moet geloven heeft je moederbord idd een spdif uitgang onboard zitten: http://uk.asus.com/Product.aspx?P_ID=vBZLIBtPzYB2bLcb

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 11-07-2009 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
er is 1 ding dat ik mij nog afvraag. Hoe zit dat met Coaxiaal en optisch aansluiten. Aangezien ik toch van plan ben om zo'n z5500 te kopen, wil ik dit natuurlijk zo goed mogelijk aansluiten. Ik had begrepen dat Coaxiaal beter geluid produceert, of heb ik het nu mis?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 19:51:
er is 1 ding dat ik mij nog afvraag. Hoe zit dat met Coaxiaal en optisch aansluiten. Aangezien ik toch van plan ben om zo'n z5500 te kopen, wil ik dit natuurlijk zo goed mogelijk aansluiten. Ik had begrepen dat Coaxiaal beter geluid produceert, of heb ik het nu mis?
Coaxiaal en optisch zijn beide digitaal s/pdif. Maakt tussen deze 2 geen verschil dus :) zou alleen oppassen. Als je bv nog een xbox 360 erop aan wil sluiten oid, kan je beter je pc via coax aansluiten, omdat xbox alleen optisch heeft.

Verwijderd

Topicstarter
mjah gezien het een best prijzig box setje is, de ps3 en 360 aansluiten zou natuurlijk welkom zijn.

Ik denk dat ik er wel uit ben dankzij de reacties hier :) erg top, speciaal voor de uitleg ook aangezien ik niet echt met audio op de hoogte ben.

Ik denk dat ik eerst maar es zo'n box setje ga halen en daarna pas een geluidskaart als blijkt dat onboard toch niet zo super is.

dank u wel allemaal :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de allereerste reply in dit topic stond al:
heb je specifieke vragen? hiermee kunnen we weinig behalve je doorverwijzen naar reviews.
Vooralsnog heb je daar niet op geantwoordt. Ook blijk je je niet ingelezen te hebben (mbt verschil analoog/digitaal en zo nog een aantal fundamentele zaken). Kortom, je doet hier niet de inzet die we van je verwachten op GoT. Daarop gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.