[Linux] Refresh rate instellen Mandriva 2009?

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Momenteel heb ik thuis twee computers draaien met Mandriva Linux 2009. Ik heb echter een probleem met de refresh rate van mijn monitor. De monitor kan 1024x768@85Hz aan, maar Mandriva stuurt hem enkel tot 1024x768@75Hz. In XFdrake wordt mijn monitor automatisch gedetecteerd, maar ik heb ook al geprobeerd handmatig het model te selecteren of zelf de Hsync/Vsync in te voeren, maar beide zonder resultaat. Hier ben ik dus niet blij mee :(

De monitors zijn beide Dell E772p 17" CRT'tjes. Ze kunnen maximaal 1280x1024@60Hz maar zijn gemaakt voor 1024x768@85Hz. HSync/Vsync is 30-70 / 50-160.

De rest van de PC-configuratie is:

PC1
CPU: AMD Athlon 1600+
Mobo: QDI KinetiZ 7E
Geheugen: 512MB SDRAM
HDD: Hitachi 40GB
Video: nVidia Vanta LT 32MB AGP

PC2
CPU: Intel C2D E6550
Mobo: ASRock ConRoe1333-DVI/H R2
RAM: 2GB DDR2 SDRAM
HDD: WD 250GB S-ATA
Video: nVidia GeForce 8500GT

Onder Windows XP heb ik op beide PC's geen problemen met het instellen van 1024x768@85Hz en onder Ubuntu 8.04 LTS kan ik ze forceren met displayconfig-gtk, maar zo'n optie schijnt niet te zitten in Mandriva Linux (trouwens ook niet in Ubuntu nieuwer dan 8.04, daar hebben ze displayconfig-gtk eruit gehaald).

Heeft iemand een idee hoe ik mijn monitoren alsnog kan laten draaien op 1024x768@85Hz onder Mandriva? (Het liefst zonder handmatig modelines toe te voegen in xorg.conf, dat blijkt zó lastig!). Het lijkt me toch dat een modern besturingssysteem als Mandriva geen problemen moet geven bij het instellen van een monitor?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
kienwaiwong schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:35:
Heeft iemand een idee hoe ik mijn monitoren alsnog kan laten draaien op 1024x768@85Hz onder Mandriva? (Het liefst zonder handmatig modelines toe te voegen in xorg.conf, dat blijkt zó lastig!). Het lijkt me toch dat een modern besturingssysteem als Mandriva geen problemen moet geven bij het instellen van een monitor?
Welke driver gebruik je? De Nvidia restricted binary, de nv open source of de vesa driver?
Het uitlezen van de EDID informatie over DDC (primitief datakanaaltje op de D-Sub aansluiting van je monitor) gaat nog wel eens mis, de EDID is een beetje corrupt of de waarden zijn net te krap waardoor X denkt de 85Hz net niet te kunnen halen bijvoorbeeld. Wat let je om de modelines die displayconfig-gtk genereert over te nemen in de xorg.conf op je Mandriva systeem?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Of je maakt een modeline met http://xtiming.sourceforge.net/cgi-bin/xtiming.pl en zet die in je xorg.conf

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
gertvdijk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:45:
[...]

Welke driver gebruik je? De Nvidia restricted binary, de nv open source of de vesa driver?
Het uitlezen van de EDID informatie over DDC (primitief datakanaaltje op de D-Sub aansluiting van je monitor) gaat nog wel eens mis, de EDID is een beetje corrupt of de waarden zijn net te krap waardoor X denkt de 85Hz net niet te kunnen halen bijvoorbeeld. Wat let je om de modelines die displayconfig-gtk genereert over te nemen in de xorg.conf op je Mandriva systeem?
Ubuntu heb ik momenteel niet meer draaien op de desbetreffende PC's, en ik vind het wel een beetje vervelend om Ubuntu te installeren voor een modeline ;)

Maar op de C2D met GeForce 8500GT wordt de nvidia binary driver gebruikt, het oudje in de vorm van een nVidia Vanta LT gebruikt de open-source driver.
Ik heb dat toch net geprobeerd op de oude PC met de nVidia Vanta LT, en het blijkt te werken, de monitor staat nu in 1024x768@85Hz :P

Maar dan komt nu het tweede probleem: Door de modeline is het beeld smaller geworden, en met het OSD van de monitor lukt het ook niet meer om het beeld de volledige breedte van de beeldbuis te laten beslaan. De aanpasmogelijkheid van het OSD is al op 100% max...

De modeline is via de genoemde website gemaakt, en de gebruikte gegevens komen uit de monitor handleiding ;) Ik wil de modeline handmatig gaan aanpassen, maar ik heb geen idee welke waarden ik ervoor moet hebben.

P.s. Overigens wel raar dat met een Samsung SyncMaster 750s, 85Hz geen probleem is zonder gebruik van modelines. Deze doet ook HSync/Vsync 30-70 / 50-160... beide 17" CRT...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
kienwaiwong schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:51:
Ubuntu heb ik momenteel niet meer draaien op de desbetreffende PC's, en ik vind het wel een beetje vervelend om Ubuntu te installeren voor een modeline ;)
Ubuntu kan je ook starten vanaf een Live CD, hoor. :)
kienwaiwong schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:51:
De modeline is via de genoemde website gemaakt, en de gebruikte gegevens komen uit de monitor handleiding ;) Ik wil de modeline handmatig gaan aanpassen, maar ik heb geen idee welke waarden ik ervoor moet hebben.

P.s. Overigens wel raar dat met een Samsung SyncMaster 750s, 85Hz geen probleem is zonder gebruik van modelines. Deze doet ook HSync/Vsync 30-70 / 50-160... beide 17" CRT...
Dan denk ik dat de EDID info toch echt niet goed is die dat Dell display geeft en is daarvoor in de Windows driver wat voor afgevangen ofzo.
Je kan het probleem verder onderzoeken door te kijken wat er in de /var/log/Xorg.log.0 staat, zoals in '[Debian 502] VGA driver/ resolutie probleem' ook wat aanwijzingen gaf.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Ik had hetzelfde probleem op Mandriva 2008.1 en 2009.0. Ik kon mijn monitor wel instellen op 65 en 75 Hz, maar als ik hoger probeerde was hij buiten de mogelijkheden van de monitor. 85Hz lukte gewoon niet.
Nu met 2009.1 en een nieuwe Xserver werkt het automatisch. Mijn idee is dat de nieuwe xserver erg verbeterde autodetectie heeft, wat dus wel prettig is. Ik kan dus een upgrade naar 2009.1 aanraden.

https://timelord.nl

Pagina: 1