Raid opstellings vragen

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Ik ben dus aan het broeden op een goede oplossing voor mijn opslag probleem in combinatie met veiligheid wat betreft dataverlies dmv hdd crashes.

Ben er nog niet helemaal achter welke Raid opstelling ik ga gebruiken, maar dat is ook niet de vraag.

Wat wel de vraag is hoever de schijven van elkaar verwijderd mogen zijn.

http://www.mobile-harddis...rd-p-628.html?cPath=24_85

We nemen dus een kast als waarnaar ik gelinkt heb.

Daarin stop ik vier hdd's.. zeg 4 van 1 TB... ik stop in mijn pc kast (naast de hdd waarop mijn OS draait) nog twee hdd's van 1 TB het stuk.

Voor Raid 5 zou ik dan 3 schijven gebruiken... 3 van 1 TB het stuk en dus een opslagcapaciteit hebben van 2 TB.

Kan ik voor de Raid 5 opstelling nu 2 schijven uit de externe kast gebruiken en 1 vanuit mijn normale kast so to speak?

Of moeten de 3 hdd's in een kast zitten bij elkaar?

En zo ja... is dit voor alle Raid opstellingen?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De kast waar je naar linkt heeft zijn eigen RAID controller. De schijven erin kun je dus niet in RAID gebruiken met de schijven intern in je pc.

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Edmin schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:04:
De kast waar je naar linkt heeft zijn eigen RAID controller. De schijven erin kun je dus niet in RAID gebruiken met de schijven intern in je pc.
Suggesties wat betreft kasten die een hoge hoeveelheid (lees: 6 hdd's van minimaal 1 TB het stuk) hdd's kunnen hebben? Liefst zo'n compact kastje waarnaar ik gelinkt heb.

Ik begrijp namelijk ook wel dat ik gewone behuizing kan nemen, maar ik wil gewoon iets compacts om te gebruiken als extern opslagmedium.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:22

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Daarbij kun je je afvragen wat het nut van RAID in jouw toepassing is.
RAID is géén backup-methode!

Verwijderd

N00bieW1 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:07:
[...]
Suggesties wat betreft kasten die een hoge hoeveelheid (lees: 6 hdd's van minimaal 1 TB het stuk) hdd's kunnen hebben? Liefst zo'n compact kastje waarnaar ik gelinkt heb.

Ik begrijp namelijk ook wel dat ik gewone behuizing kan nemen, maar ik wil gewoon iets compacts om te gebruiken als extern opslagmedium.
Synology, Thecus en Qnap hebben vast wel iets voor jou.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke RAIDopstelling je moet nemen is uiteindelijk iets dat je zelf moet bepalen aan de eisen die je eraan stelt. Wil je pure snelheid kun je voor RAID0 gaan. Wil je redundancy kun je het van heel simpel (RAID1) naar complex (RAID6 + hotspare) doen.
Wat mogelijk is hangt ook af van de controller die je wilt kiezen.
Ik zou je aan raden eerst eens te kijken hoe zo'n kast nu eigenlijk in elkaar zit. Het is niet zo dat het een kastje is dat toevallig zelf wat diskjes heeft, maar die dingen beschikken gewoon over een eigen controller. Daarmee verandert je complete RAIDverhaal natuurlijk. RAID verdelen over meerdere controllers is mogelijk, maar dan moet je op zoek gaan naar controllers die met adapterteaming overweg gaan.

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Zo te zien hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld. Hij wilt gewoon een kleine behuizing waar veel schijven in passen. Verder zou ik wel ff melden in wat voor opstelling je alle schijven wilt zetten en waar je het voor wilt gebruiken. Dan kunnen mensen hier advies uitbrengen....

Verder over de behuizing, dat maakt niet veel uit. Bijna elke behuizing kan wel aangezien je ook drive cages kunt gebruiken. Zier hier voor een voorbeeld van een 4 in 3 module. Je kunt dan 4 harde schijven kwijt in 3 5,25" bays. Je hebt ook 3 in 2 modules. Je kunt dan in bijna elke behuizing wel aardig wat schijven kwijt.

Wil je echt een externe behuizing voor je opslag dan zou ik hier eens gaan kijken...

PS: De 1.5TB harde schijven zijn volgens mij vrij gelijk aan de prijs per GB van een 1TB schijf. In dat geval zou ik je aanraden (als het een beetje uitkomt qua totaalprijs) om 1.5TB schijven te nemen aangezien dit minder ruimte in beslag neemt en je later dus meer kunt uitbreiden.

[ Voor 14% gewijzigd door Rob1106 op 10-07-2009 10:06 . Reden: toevoeging ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Pagina: 1