Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_kaal
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06-2023
Hoi allen,

Ik werk over een paar weken als vrijwilliger bij een kinderkamp en daar willen we een verfcentrifuge hebben, aangezien het vrijwilligerswerk is moet het dus zo goedkoop mogelijk en willen we er zelf eentje maken.

Nu wil ik van jullie wat verstand lenen qua motor/adapter/eventuele toebehoren. Ik heb zelf op Conrad al wel een beetje gekeken, en met het beetje verstand wat ik heb een aantal dingen bij elkaar gezocht en nu wil ik dus weten of dit met elkaar gaat werken.
Als motor:

IGARASHI-MOTOREN N2738-48
Gem. stroomverbruik: 3.2 A
Afgiftevermogen: 12.5 W
Nominale spanning: 6 V/DC

Daar moet dus nog een voeding bij voor 6 Volt als ik het goed begrijp. En voor het motortje moet ik nog iets hebben om er een plankje aan vast te maken waar het papier op kan. Dit kan door middel van een as of iets?

Graag zou ik hulp van iemand willen krijgen die er meer verstand van heeft dan mij zodat ik het project tot een goed einde kan brengen. Qua bouw kan ik zelf wel een hele hoop alleen het uitzoeken van de spullen lukt dus niet. ;)

Gr. Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
je kan hierbij een standaard adapter kopen die 6 volt gelijkspanning levert. Als je die erop aansluit moet het gaan werken. Wel even kijken of het motortje geen extra controle/snelheid/filter circuitje nodig heeft om te werken.

Qua uitwerking hoe je het vast maakt: wees creatief. je kan bijvoorbeeld een metalen stripje op de as vastzetten en hier gaatjes inmaken. zo kan je je schilderij hierop vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Volgens mij moet een verfcentrifuge om te werken toch wel een flink toerental halen (100 rpm lijkt me toch wel een absoluut minimum, wellicht is meer nodig). Dat betekent dat de kleinste onbalans in je draaischijf een enorme onbalans oplevert wanneer het ding zo hard rond draait. Lijkt me dus niet de eenvoudigste opgave om zelf te bouwen.

Als ik de specificaties van jouw motor vergelijk met bijvoorbeeld een verfcentrifuge die ik via Google heb gevonden zie ik ook nogal een groot verschil in elektrisch vermogen:
De jouwe verbruikt pakweg 20W bij 6V, ik vond er eentje met een opgegeven vermogen van 1500W bij 230V. Zal wellicht ook te maken hebben met afmetingen, maar toch een erg groot verschil.

En toen ik toch op Google zat, voor € 35 ex. BTW kun je er eentje huren voor een dag. En op marktplaats is er ook een tweedehands exemplaar te vinden. Misschien iets om te overwegen?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Een instrument dat een beetje lijkt op een platenspeler waarbij het draaiplateau door een slinger wordt aangedreven. Op het draaiplateau ligt een vel papier en daaromheen staat een cilinder om spatten te voorkomen..
Daar zou ik mee starten, haal zo'n oude platenspeler bij zo'n recycling winkel zo eentje met nog zo'n plastic kap (zijn snaar aangedreven).

Als dat niet snel genoeg gaat (vaak halen ze 45pm), kan je hem open maken, en de overbrengings verhouden vergroten door het tandwieltje op de motor aan te passen. Of een andere motor met groter tandwiel er in te zetten.

Hier onder eentje van hout, hand aangedreven (misschien zelfs leuker dan elektrisch). Je ziet hier ook de spelden zitten nodig om het papier vast te houden...
Afbeeldingslocatie: http://www.poppedijn.nl/images/spellen/verf.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door djexplo op 09-07-2009 23:33 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Oude wascentrifuge kopen en die tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Laatst online: 01-10 10:52
TrailBlazer schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:27:
Lijkt me nou niet echt veilig voor kinderen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zij hoeven hem ook niet te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 22:53

sanzut

It's always christmas time

Ik weet niet welke regio je actief bent? Indien het regio 0413 eo is wee ik wel een adresje waar je er een kan huren, doe dan even een DM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 23:11

mace

Sapere Aude

TrailBlazer schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:27:
Ja, een verfcentrifuge van 1000 rpm, goed idee. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kan je lekker op A0 knoeien :) Maar ik heb vroeger wel eens op zo'n ding gespeeld ging inderdaad wel allejezus hard volgens mij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:35:
[...]

Als je een pijp in de centrifuge plaatst, dan kunnen ze in ieder geval niet met hun vingertjes klem komen te zitten. De pijp moet je zo lang maken dat als ze hun arm er in steken ze niet bij de bodem kunnen. En een schanier op 10cm van de onderkant, icm een elektr. slot welke pas los schiet als de draaiende delen stil staan (magneetje op draaiend deel+reedcontact, icm elcotje+weerstandjes+paar simpele andere parts), dan kan je namelijk het papier vervangen (kinderen kunnen het zelf, gezien ze niet bij bewegende delen "kunnen" komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:51:
[...]

Als je een pijp in de centrifuge plaatst, dan kunnen ze in ieder geval niet met hun vingertjes klem komen te zitten. De pijp moet je zo lang maken dat als ze hun arm er in steken ze niet bij de bodem kunnen. En een schanier op 10cm van de onderkant, icm een elektr. slot welke pas los schiet als de draaiende delen stil staan (magneetje op draaiend deel+reedcontact, icm elcotje+weerstandjes+paar simpele andere parts), dan kan je namelijk het papier vervangen (kinderen kunnen het zelf, gezien ze niet bij bewegende delen "kunnen" komen).
Hoeveel watt verbruikt een gemiddelde centrifuge? Al die potentiële energie zit in dat draaiende trommeltje. Kom je met een lichaamsdeel tegen die draaiende wand dan komt in een klap die energie vrij. Heb ik het nog niet eens over eventuele losschieten onderdelen. Er is niet voor niets een machinerichtlijn.

Zo een met de hand draaibaar geval is nog het veiligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 23:54

Part

Helemaal niets.....

mace schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:35:
[...]

2800 rpm

Vroeger bij een hobby club veelvuldig gespeeld met een omgebouwde centrifuge.
Probleem was alleen dat bij 2800 toeren het resultaat erg tegen valt.
Wat we daar deden was hem aanzetten voor maximaal 2 a 3 seconde en dan de verf er in.

(Er onbeheerd kinderen mee laten spelen is natuurlijk geen goed idee.)
Pagina: 1