Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Toen ik vanavond thuis kwam heb ik de computer aangezet om ff email te checken etc. Tijdens het lezen van een Tweaker artikel viel het beeldscherm uit. Ook het toetsenbord deed het niet meer. Na verloop van tijd maar de reset knop ingedrukt. Helaas kreeg ik daarop maar geen post te zien. Ik heb daarop de computer uitgedaan en de zijkant van de kast verwijderd. Ik kon zo niets vreemds vinden. Na nogmaals de computer aangezet te hebben leek de fan van de HD4850 niet te draaien. Vreemd. Computer uit/aan en de fan draaide prima. Toen gezocht, met deze computer, hier op tweakers.net, naar een mogelijk antwoord. Dit kon van alles zijn. Ik ben daarom begonnen met het geheugen. Geheugen eruit en opstarten. Ik kreeg beeps. Dat is goed nieuws, er zit leven in de mobo. Geheugen nog om en om getest en in andere slots. Geen beeps. Ik ga ervan uit dat het geheugen goed is. Ik heb daarop de video kaart eruit gehaalt en jawel, de computer starte op ging rechtstreeks naar windows toe. Prachtig! Nou heb ik nog nog een GeForce 7800GT liggen, dus, die erbij gepakt en erin gestopt. De fans van de 7800 draaien, maar geen beeld, wel start de computer door, in dit geval naar een bootCD. Ik kreeg een lange beep en twee korte beeps te horen tijdens het opstarten, dit heb ik even opgezocht en dan kom ik op dit uit: "Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information". Heb ik het juist dat mijn voeding is overleden, althans het gedeelte dat de videokaart van juice voorziet?

Ik heb de computer destijds laten bouwen en volgens mij hoort de voeding bij de kast. Het is een Aopen voeding, 400 watt. Hoort volgens mij standaard bij de Aopen Nouveau systeem kast.

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Kan zijn, heb je een verloop stukje molex-->pci-e?
of probeer een andere voeding als je die ergens hebt liggen

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig had ik zo'n kabeltje liggen. Ik heb het getest met de twee molexen van de twee dvd spelers. Helaas, geen beeld. Echter, ik heb het verloop kabeltje nog nooit gebruikt en ik zou echt niet kunnen zeggen of het werkt of niet. Zo-wie-zo heb ik geen ervaring met het aansluiten van de stroom op deze manier.

Er van uitgaande dat het werkt/heeft gewerkt, en ik toch de beeps heb gekregen, waar zou het dan nog meer aan kunnen liggen?

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
Er is maar één manier om het zeker te weten: voeding om en om proberen met een andere PC. In principe kan het ook nog aan het mobo liggen nl

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Denk eerder aan het moederbord trouwens, maar is toch een kwestie van onderdelen vervangen die je verdenkt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• BGB4rn
  • Laatst online: 26-11 11:10

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

misschien is dan toch je mobo kapot.. probeer zo veel mogelijk hardware los te halen die niet uiterst noodzakelijk is voor een boot, test de dingen die je niet los haalt ook in een ander systeem als het kan, werk het allemaal in een ander systeem prima is de kans groot dat je mobo het begeven heeft. Wat je ook kan proberen als je een mobo hebt met meerdere pcie aansluitingen is gewoon een ander slot.

kinda spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door BGB4rn op 10-07-2009 00:31 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update. Ik probeer nu de computer te benaderen via VNC. Ik start de computer zonder videokaart, maar de rest allemaal intakt. De computer start prima op. Ik kan windows XP horen via de Creative X-FI kaart. De harde schijf ratelt (2HDs in Raid0). De 3 harde schijf word tijdens het opstarten volgens mij niet aangesproken. De 1e DVD speler werkt zeker, dat heb ik met de bootCD getest, en de 2e knippert tijdens een reset en de lade gaat dicht als ie open staat. Als ik met VNC verbinding maak krijg ik een zwart scherm van 640x480. Als ik de muis beweeg krijg ik een vreemde grafische weergave te zien waar nix uit valt op te maken. Ik druk daarom de windows toets in, cursor up, enter, 2x cursor right en enter. De computer reset, incl. geluid. Tja, wat moet ik daar van denken.

Wat betreft het uitschakelen van overige hardware; Kan ik zonder problemen de Raid0 loskoppelen (Force4)? Of ga ik hierdoor de Raid0 verliezen en is al mij data weg. Ik ga dit liever niet gokken. De 3e HD is single, dus dat is geen probleem.

Ik heb geen reserve voeding liggen, althans, niet eentje met een aansluiten voor de grafische kaart.

Ik heb inderdaad een extra PCI-E slot. Ik ga dit meteen even proberen. Je weet maar nooit.

• BGB4rn

BGB4rn

laat de rest van de hardware maar zitten als je array daardoor naar zijn grootje gaat, waar het nu nog aan kan liggen is niet de videokaart zelf maar de weg er naar toe, oftewel, of toch de voeding, wat mij sterk lijkt, of je mobo, als je die gaat omruilen moet je wel eerst goed al je spullen backuppen, zeker met die raid array.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb backups liggen, ik zou slechts enkele dagen missen.

Wat betreft de 2e PCIe slot, helaas werkte dit niet. Ik heb het alleen met de 7800 getest want die is enkel slots.

Goed, bed-time. Tis zomaar al weer heel laat geworden. Ga ik morgen verder proberen om te kijken waar het aan ligt.

Tot nu toe harstikke bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update; Ik heb er nu een S3 Virge <?> kaartje ingestopt, in een vrije PCI slot, en ik heb beeld. Dat vind ik al heel wat. Kan ik in iederval bij mijn gegevens.

Ik heb trouwens een Asus A8N-SLI moederbord en ik verdenk de Southbridge. Maar het lijkt me vrij ongekent dat toevallig alleen de PCI-E lanes het niet zouden doen van deze chip. Het zit namelijk zo dat de fan niet draaide. Ik moet 'm aan slingeren. Het kan zijn dat de chip daardoor oververhit is geraakt.

Ik ga op onderzoek uit.

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:03:
Kleine update; Ik heb er nu een S3 Virge <?> kaartje ingestopt, in een vrije PCI slot, en ik heb beeld. Dat vind ik al heel wat. Kan ik in iederval bij mijn gegevens.

Ik heb trouwens een Asus A8N-SLI moederbord en ik verdenk de Southbridge. Maar het lijkt me vrij ongekent dat toevallig alleen de PCI-E lanes het niet zouden doen van deze chip. Het zit namelijk zo dat de fan niet draaide. Ik moet 'm aan slingeren. Het kan zijn dat de chip daardoor oververhit is geraakt.

Ik ga op onderzoek uit.
ik zou trouwens eerder de northbridge verdenken omdat pcie het niet normaal doet maat pci wel, pcie zit namelijk op de NB en pci met je hdd's en dergelijke op de SB.

maakt trouwens niet echt uit welke chip nou wel of niet brak is, je kunt ze toch niet los vervangen :+

[ Voor 6% gewijzigd door BGB4rn op 10-07-2009 18:14 ]

Signature

• johnnyvd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 14:08
Island88, is je BIOS instelling nog wel helemaal lekker?
Misschien dat je CMOS corrupt is geraakt door het oververhitten van je eerste PCI-e kaart?

RAID0 kun je loskoppelen (uit ervaring) Wel voor de zekerheid de SATA kabels even markeren, maar weet niet of dit echt wel noodzakelijk is...

Nvidia GeForce RTX 3080 Ti - Nvidia’s new Ampere leader

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je suggestie opgevolgt maar helaas geen succes. Omdat zowel de 7800 als de 4850 niet willen werken ga ik er toch maar van uit dat het een mobo probleem is. Bummer, maar het is niet anders.

• johnnyvd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 14:08
Balen. Beetje dub, maar misschien is die 7800 ook kaduuk?
Heb je de 7800 en 4850 al eens getest in een ander MOBO?

Begin niet te snel met het kopen van een andere, want dan blijkt misschien later dat het toch de Graka was..

Nvidia GeForce RTX 3080 Ti - Nvidia’s new Ampere leader

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Moederbord of voeding, beide kan nog steeds. Zou je eens volledige specs kunnen posten?

Bedenk je verder dat als je het moederbord vervangt dat je RAID-array waarschijnlijk ook weg is. En zelfs al vervang je het door nog een A8N-SLI, dan nog even de BIOS-versie controleren voor je de boel vervangt. Voor de duidelijkheid niet alle A8N-SLI BIOSsen zijn backwards- en/of forwardscompatible.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een andere mobo ingezet, helaas, niets. Zelfs nog slechter dan dat het was. Ik heb geen enkele beep meer en de bovenste DVD speler werkt ook niet. Ook de truck met de 2D kaart werkt niet. Ik ga nu kijken of een nieuwe voeding gaat helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er inmiddels een 640watt voeding aanhangen. Helaas, geen effect.

Sinds ik de nieuwe mobo al met de HD4850 heb gedraait vraag ik me af of het mogelijk is dat de grafische kaart het moederbord kapot maakt. De fan van de HD4850 draait in zijn geheel niet.
Pagina: 1