Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Onlangs heb ik twee Seagate schijven aangeschaft, deze wilde ik in een RAID 0 opstelling gaan draaien. aangezien mijn moederbord geen onboard RAID ondersteunt heb ik een RAID adapter gehaald van Sweex. Met deze adapter haal ik niet eens de snelheid van een enkele schijf terwijl ik toch bijna twee keer de snelheid van een enkele schijf zou moeten halen.
Probleem
Als ik mijn twee Seagate schijven, Seagate 7200.12, aansluit op mijn Sweex PU203, in RAID 0, met een stripe size van 64k, haal een transfer rate van rond de 100 MB/s (getest met HD Tune). Als een schijf op een SATA aansluiting van mijn moederbord aansluit haal ik een transfer rate van rond de 130 MB/s, de twee schijven in RAID 0 zouden dus minstens 250 MB/s moeten kunnen halen.
Mijn Systeem
Moederbord: MSI P35 Neo-F P35
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Geheugen: 4 keer 1GB DDR2 800 GEIL
Videokaart: XFX 8800GT
Voeding: CoolerMaster ExtremePower 400W

Harde schijven: 2 keer Seagate 1TB SATA300 32MB, ST31000528AS
RAID adapter: Sweex PCI-e RAID Adapter PU203
Wat ik al geprobeerd heb
Aan het begin dacht ik dat het misschien aan de bandbreedte van de PCI-E aansluiting lag, maar de 100 MB/s komt niet in de buurt van het maximum. Ik heb het systeem op Windows XP x86 en Windows 7 x64 getest met alle beschikbare drivers, namelijk de officiële drivers van de Sweex website en de drivers van Silicon Image, de adapter heeft namelijk de Sil3132 chipset. Dit alles zonder resultaat. Ook heb ik gezocht naar mensen met een gelijksoortig probleem maar dit heb ik niet kunnen vinden. Ik heb ook gekeken of ik iets kon veranderen in de bios van mijn moederbord maar ook hier had ik geen resultaat. Volgens een tool van Seagate draaien mijn schijven op de nieuwste firmware, hier ligt het dus niet aan, ook geeft HD Tune geen fouten aan.

Mijn conclusie is dat er iets mis is met de RAID adapter, misschien dat jullie weten wat ik het best hierna kan ondernemen.

Zo zie je maar weer, goedkoop = duurkoop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 23:23
Nette start post! Heb je het probleem ook bij de andere PCIe x1 slots? Als je een schijf als enkele schijf aan de sweex raid hangt, heb je dan het probleem ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de adapter getest in verschillende slots maar dit maakt niet uit. Ik heb de kaarten afzonderlijk getest aan de raid controller en zonder de raid controller:

Schijf 1 aan RAID controller
Schijf 2 aan RAID controller
Schijf 1 zonder RAID controller
Schijf 2 zonder RAID controller

Wat me hier aan opvalt is dat de snelheid constant lager is als ik de RAID controller gebruik dan als ik de schijven direct op mijn moederbord aansluit.

Ook viel me wat anders op, de snelheid van de twee schijven samen in HD Tune blijft "redelijk" constant, terwijl bij de losse schijven de snelheid steeds verder daalt.

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/ouv869.jpg

Ik heb met de winkel overlegt en ik denk dat ik de adapter terug ga sturen, maar dan weet ik nog steeds niet of het nu aan de RAID adapter ligt of aan mijn overige hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
Ik denk dat de controller de bottleneck is. Zou het een beperking zijn in de bus zou je toch een constante lijn moeten zien. Daarnaast zijn de Silicon Image controllers nou niet bepaald de beste in de wereld :X

Als je deze schijven/array alleen gebruikt voor data zou je ook de windows software RAID functie kunnen gebruiken. Grote kans dat je daarmee wel degelijke snelheden haalt.