Toon posts:

Z5500 subwoofer volume abnormaal laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds enkele weken bezit ik een exemplaar van de welbekende logitech z5500 set. Echter ben ik tegen alle verwachting in, toch niet zo positief over deze set, en met name de subwoofer ervan.

Toen ik de z5500 kocht, vond ik dat het volume van de subwoofer erg ondermaats was. Voor de aankoop had ik de set beluisterd bij een vriend en daar klonk de subwoofer erg krachtig en zeer aanvullend bij de hoge tonen. Na even het internet te hebben bezocht, en vooral de fora van logitech, zijn er blijkbaar sets in omloop waarbij de voeding of een defect aan de subwoofer voor een "weak bass" zorgen.

De oorspronkelijke set werd omgeruild door alternate, waarna ik een nieuwe exemplaar kreeg. Bij dit exemplaar heb ik echter hetzelfde gevoel, de bass is erg zacht en aangezien deze de hoge tonen dus niet aanvult klinkt het geluid vaak heel schel. Voor dat ik deze luidsprekers kocht maakte ik gebruik van 2 KEF zuilen, die in het laag toch een strakke bass wisten neer te zetten.

Om enigzins wat lage tonen te hebben gebruik ik de set nu steeds op 100% subwoofer. Dit lijkt mij echt niet normaal voor deze gigantische luidspreker. Vooral niet omdat een vriend van me dezelfde subwoofer moet beperken tot 3 blokjes, anders wordt het geluid echt onluisterbaar. Een belangrijk detail is dat de subwoofer bij die bewuste vriend naast een houten kast staat. Echter heb ik thuis alle mogelijk plaatsen geprobeerd om de subwoofer te plaaten, zonder een krachtige bass als resultaat. De luistertests werden steeds gedaan met de computer/dvd speler/ipod en met meerdere kabels, waardoor een defect apparaat uitgesloten kan worden.

Dat de subwoofer het volume aankan bewijst hij als het volume ruim omhoog gehaald wordt en de lage tonen (<250hz) met 12db versterkt worden. Op dat moment komt de subwoofer langzaam op het niveau waar ik hem normaal acht.

Heeft iemand van jullie dit fenomeen ook voorgehad, of lijk ik weer met een defect exemplaar te zitten? Dat laatste lijkt me heel onwaarschijnlijk, maar voor dat ik terug naar de winkel ga ben ik toch benieuwd of dit niet gewoon normaal is voor de subwoofer.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 17:58

Sick Nick

Drop the top!

Als je de bas op 100% hebt en het volume vrij hoog terwijl de bas nog steeds zacht klinkt, zie je de woofer dan wel (flink) bewegen en komt er lucht uit de baspoort? Normaal heb je deze setjes de woofer inderdaad net iets boven uit omdat het anders gewoon teveel bas geeft.

Eventueel in een andere kamer proberen? Hoewel de set prima een flinke kamer zou moeten kunnen vullen met geluid. Met de bas vol uit heb je zelfs op een grote winkelvloer (500+ m2) op 15 meter afstand nog dat je de bas echt hoort en voelt namelijk.

Verwijderd

Ik snap het ook neit eerlijk gezegd. Heb zelf nl. ook een Z5500 set en die bas is juist het enige wat echt goed is. ik zet hem nooit verder dan 3 streepjes, dan is ie al te gruwelijk en begint alles te trillen. Ligt denk ik echt aan je kamer. Ik heb hem ooit 3 meter verplaatst in mijn grote kamer en toen voelde ik hem nauwelijks op 6-7 streepjes. dus ligt denk ik gewoon aan de acoustiek in je kamer m8.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin ook stilaan te denken dat het met de acoustiek van de kamer te maken heeft. Dit omdat ik vandaag de woofer verplaatst heb naar een andere kamer, en ookal blijft de bass daar tamelijk zacht, daar is het geluid veel meer in balans omdat de lage tonen toch wel aanwezig zijn. Het blijft natuurlijk een lastige zaak om de sub te verplaatsen met die korte kabel naar dat podje. Waar staat bij jullie de subwoofer? Ik merk dat de bass erg zwaar kan zijn als de woofer in een hoek staat en je ook werkelijk in die hoek luistert.

Verwijderd

Waarom ben je van een stel Kef luidsprekers in godsnaam naar een Z5500 gegaan? Omdat je naar 5.1 wilde? Ik kan geen andere reden bedenken :P.

Maar goed, ik denk dat het een akoestisch probleem is. Kwestie van gaan schuiven of eens in een andere kamer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 14:59 ]

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Anders neem de subwoofer een mee naar die vriend van je en sluit je hem daar aan op zijn set. Lijkt me de makkelijkste oplossing om de sub ook uit te sluiten. Werkt ie daar naar behoren dan ligt het aan je akoestiek. Ik heb bijv. een z2300, en in mijn oude slaapkamer met vloerbedekking klonk deze vele malen beter dan in mijn woonkamer met laminaat.

http://raptr.com/Doppert/about

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 22:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf de Z5500 te leen gehad voordat ik over ging naar een teufel set, aangesloten op een X-Fi xtreme. Ik had ook een bijzonder ondermaatse bass, maar bleek dus dat mijn bassomleiding nog uit stond.

Aangezet en het was weer druinen als vanouds, mogelijk soortgelijk probleem?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heb je al de zelftest gedaan? dus op de afstandsbediening het knopje 'test' gebruikt.

Ik kan hier de schilderijen van de muur laten klapperen.

Ik vermoed een instelling op de bron namelijk, loop daar eens alles na, qua opstelling.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Doppert schreef op zondag 12 juli 2009 @ 00:54:
Anders neem de subwoofer een mee naar die vriend van je en sluit je hem daar aan op zijn set. Lijkt me de makkelijkste oplossing om de sub ook uit te sluiten. Werkt ie daar naar behoren dan ligt het aan je akoestiek.
Had ik inderdaad ook al in gedachten. Wordt iets voor in de nabije toekomst.
SinergyX schreef op zondag 12 juli 2009 @ 00:58:
Ik heb zelf de Z5500 te leen gehad voordat ik over ging naar een teufel set, aangesloten op een X-Fi xtreme. Ik had ook een bijzonder ondermaatse bass, maar bleek dus dat mijn bassomleiding nog uit stond.
Heb een creative audigy zs 2, waar bassomleiding correct ingesteld staat.
Resistor schreef op zondag 12 juli 2009 @ 08:44:
Heb je al de zelftest gedaan? dus op de afstandsbediening het knopje 'test' gebruikt.

Ik kan hier de schilderijen van de muur laten klapperen.
Daarnet even de zelftest gedaan (lekker leuk dat ie ineens naar maximum volume gaat ;)), maar dat blijkt zich, op de positie waar de subwoofer nu staat, enkel een luid rommelend harsend geluid te vertonen.

Morgen die zelftest dan toch maar even uitvoeren als de woofer op andere plaatsten staat. Het is zo dat ik wel een acceptabele hoeveelheid lage tonen heb zodra de woofer in een hoek staat en ik mijzelf ook in die hoek bevind, maar zelfs op 100% subwoofer blijf ik het twijfelachtig vinden dat de bass op dat moment niet veel luider is.

De reden waarom ik de KEF's even heb in geruild, heeft natuurlijk te maken met de 5.1, en ook het feit dat die KEF zuilen een bijzonder groot obstakel waren in de kamer :)

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-02 20:00

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Ik heb de subwoofer van de Z-5500 zo geplaatst dat de bassport naar mijn oren (aan de rechterkant, waar ook de bassport zelf zit) is gericht. Het geluid klonk ineens een stuk zwaarder.
Want ik heb sterk het gevoel dat uit de bassport gewoon de meeste klanken komen. Zolang die niet correct is geplaatst, zal je lage bass evenaren.
probeer wat zou ik zeggen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:34

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 00:14:
[...]
(lekker leuk dat ie ineens naar maximum volume gaat ;)),
Dat is niet zo hoor, in ieder geval niet met de mijne ;) Heb je trouwens de tulp-plug revisie of de good old versie met draadjes?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Sebazzz schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:53:
[...]

Dat is niet zo hoor, in ieder geval niet met de mijne ;) Heb je trouwens de tulp-plug revisie of de good old versie met draadjes?
Bij mij ook niet. Volgens mij is de revisie met spring clips en bare speaker wire juist nieuwer dan die met RCA connectoren. Bare wire is ook beter, behalve voor de levensduur van de draad zelf dan.

@TS: heb je al geprobeerd je Z-5500 uit te zetten (rood lampje) en input + settings 6 sec. in te drukken? Dit voert een factory reset uit en laat je firmware-versie zien. Zo kun je iig softwarefouten uitsluiten.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de nieuwere versie, diegene waarbij je een twee kabeltjes krijgt, waarvan één rood en een ander zwartkleurig is.

Intussen heb ik de subwoofer op een bepaalde plaats in de kamer kunnen persen waardoor de bass een stuk beter is, en de andere kamers juist niet gek worden van het geluid. Ik denk dat ik het hierbij zal houden. System firmware 2.1.0 kwam er op het schermpje na een reset trouwens :)
Pagina: 1