Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb een probleempje met nieuw gekocht RAM, het gaat over OCZ DDR2 PC6400 4GB KIT Titanium wat bestaat uit 2 x 2 GB latjes.

In mijn PC zaten al 2 x 1 GB latjes van ook DDR2 PC6400, na het bij elkaar steken van de oude en de nieuwe ging de PC echt traag. Booten van Vista (64bit) gaat enorm traag, maar Windows herkent de 6 GB echter wel.
(en ja, de latjes steken volgens de dual channel manier, dus AB AB)

Na het verwijderen van de oude latjes, dus alleen 2x2 te laten zitten was alles nog even traag.
Als ik alleen een nieuwe 2GB lat laat zitten werkt alles weer op normale snelheid.

Ik heb geen flauw idee waardoor dit komt, ik heb plaats zat op mijn C-schijf (6+gig als er hibernation van 6 al bijzit), het virtueel geheugen van windows staat op automatisch. Een kameraad zei me wat van het voltage, maar dit kan ik niet veranderen (staat vast op AUTO) in het BIOS.

Iemand die me wat verder kan helpen?
thnxs

Steven

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over wat voor moederbord gaat het hier? En als je benchmarks draait op geheugensnelheid, kun je daar zien dat het trager is en zo ja, hoeveel dan?

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16
Heb je memtest86 al gedraaid? Hiermee kan je controleren of je geheugen wel goed is..

En je kameraad had inderdaad gelijk, het meeste OCZ geheugen heeft 2.1 volt nodig om goed te werken.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat over MSI P6N SLI
benchmarks heb ik nog niet gedaan, maar gewoon Deze Computer openen duurt veel langer dan normaal

Verwijderd

Topicstarter
de Windows Geheugencontrole geeft alvast geen fouten aan
en ik vrees ook dat die 2.1volt het gaat zijn
alleen kan ik dat met de BIOS niet veranderend :(

Verwijderd

Topicstarter
ok, na wat beter te BIOS te hebben gelezen kan ik wel de voltages aanpassen, oeps
bij het terug proberen van 2x2 is de boot nog wel traag, maar verder gaat het vrij goed op het eerste zicht
browsen doorheen mappen gaat vlot, filmpjes afspelen ook, dus iets is verbeterd allesinds

toch bedankt

Verwijderd

Topicstarter
bon, het staat nu op 2.2 volt (zoals de site van ocz zegt) maar alles draait net niet snel genoeg
sommige items laten enorm op zich wachten
en booten neemt een dikke 5minuten in beslag

is het dan echt zo moeilijk om wat meer RAM bij te steken :(

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
Je kunt beter op de 'Edit' knop drukken. nu zijn er 2 doubleposts gemaakt wat niet de bedoeling is...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ten eerste, gebruik gewoon even de edit-knop in plaats van 4 nieuwe berichten te plaatsen in 2 uur tijd,
ten tweede:

Post eens wat screenshots van CPU-Z waarin te zien is op welke snelheid/voltage/timings het geheugen draait, single channel of dual-channel, CAS Latency, etc.

Ten derde: zorg er ook voor dat je zeker bent dat je hardeschijven in UltraDMA modus staan en niet in PIO modus.

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 14:40
Meer RAM-geheugen betekent niet altijd een sneller systeem. Zou het niet kunnen dat je harddisk hier de limiterende factor is en dat je daardoor niet merkt dat je meer geheugen hebt?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
6gb is behoorlijk krap hoor... wat voor schijf zit erin? Een verse installatie doet ook wonderen natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter
in het BIOS staat dat de SATA HD op Ultra DMA-6 staat
als ik deze manueel wil instellen kan ik wel UDMA 0 - 6 kiezen, maar daar ken ik helemaal niks van
PIO staat niet in de lijst, wel nog SWDMA 0 - 2 en MWDMA 0 - 2

cpuz met 2x2GB -- http://magiced.be/downloads/cpuz.txt

en sorry van de meerdere posts

maar is 6gb echt krap dan? (allee, nu is het bijna 10gb, vanwege 2gig minder hibernation file, en de pagefile die minder is)

ik ben nu ook sterk een herinstallatie aan het overwegen, desnoods van Windows 7 64bit
maar dat is heel wat werk natuurlijk

:: edit

In het BIOS staat:

PIO mode : 4
Async DMA : Multiword DMA-2
Ultra DMA : Ultra DMA-6
S.M.A.R.T : Supported

ik heb ook de speed tests van vista eens gedaan op de HD

met 2GB RAM:
burst speed : 90
sustained speed : 70 - 75

met 2x2GB RAM:
burst speed : 40-48
sustained speed : 30-35

wat dus een enorm verschil geeft

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 11:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen heb ik ook de latencies eens handmatig ingesteld op 4 4 4 15 zoals de site voorschrijft, maar dit wederom geen beter effect

zijn er nog dingen die ik kan proberen?
ik dacht aan een overstap op Windows 7 64bit, maar zoveel goede hoop heb ik er niet meer op

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:26
Gebruik de edit knop nou eens :p !

Doe eens een complete verse nieuwe installatie. Dit helpt heeeel vaak. Zoals hierboven ook al gemeld.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:24:
ondertussen heb ik ook de latencies eens handmatig ingesteld op 4 4 4 15 zoals de site voorschrijft, maar dit wederom geen beter effect

zijn er nog dingen die ik kan proberen?
ik dacht aan een overstap op Windows 7 64bit, maar zoveel goede hoop heb ik er niet meer op
heb je nu al eens memtes86 uitgevoerd? Als je die eerst een paar uur aanzet, dan weet je of het geheugen goed is of niet en kan je verder gaan met zoeken.

En gebruik niet die simpele windows test.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ik heb wel vaker gelezen(en zelf ondervonden) dat na plaatsen van alleen nieuw geheugen het systeem trager word.(zelfde timings/snelheid)
het beste imho is een verse install.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1