[Ziggo] Voip/SIP naast Telefonie van Ziggo via Arris TM-702?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak hier gebruik van een alles-in-1 extra abbonement van Ziggo.
Telefonie (voip) verloopt dan ook via het Arris TM-702 (Eurodocsis 3) modem.

Deze situatie wil ik graag uitbreiden door achter mijn router een Cisco SPA9000 te plaatsen,
met minimaal 4 telefoons (en 4 nummers) die via een ANDERE voip-provider lopen.

Nu vraag ik mij af, of deze situatie wel mogelijk is (omdat het arris modem al met voip werkt!)

Heeft iemand hier ervaringen mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mij lijkt dat het gewoon IP-verkeer is, mijn inziens moet dat gewoon werken.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er ontrbreken nog wat details, "andere provider" is iet echt duidelijk
maar in normaliter geen probleem

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:35:
Mij lijkt dat het gewoon IP-verkeer is, mijn inziens moet dat gewoon werken.
SIP werkt bijvoorbeeld op port 5060.. deze wordt gebruikt door het arris modem, dus kan de SPA9000 daar bijvoorbeeld al geen gebruik van maken. Hoe wil je dan in hemelsnaam een een verbinding tot stand brengen?! Het lijkt mij zeker dat het niet zomaar gaat, als de voip functie van het arris modem ge-enabled is!
fish schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:37:
er ontrbreken nog wat details, "andere provider" is iet echt duidelijk
maar in normaliter geen probleem
Graag verneem ik wat je nog meer wil weten.. de voip-provider lijkt me er namelijk niet toe doen,
Het gaat er gewoon om dat de SPA (voice system) voip van een andere aanbieder verwerkt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:54:
[...]

SIP werkt bijvoorbeeld op port 5060.. deze wordt gebruikt door het arris modem, dus kan de SPA9000 daar bijvoorbeeld al geen gebruik van maken. Hoe wil je dan in hemelsnaam een een verbinding tot stand brengen?! Het lijkt mij zeker dat het niet zomaar gaat, als de voip functie van het arris modem ge-enabled is!

[...]

Graag verneem ik wat je nog meer wil weten.. de voip-provider lijkt me er namelijk niet toe doen,
Het gaat er gewoon om dat de SPA (voice system) voip van een andere aanbieder verwerkt:)
Vaak werkt telefonie op een ander ip als je internet ipadres dus dan heb je daar niet zo'n last van. Maar als je meerder nummers wilt zul je toch een provider moeten zoeken die met meerdere poorten werkte (5060, 5061, 5062 enz) en dan heb je er al helemaal geen last van.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Weet je zeker dat de Arris poort 5060 gebruikt, bij UPC is dat volgens mij niet zo (ook Arris).
Als je een betamax-kloon gaat gebruiken (Voipbuster etc) kun je ook een andere poort gebruiken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Poort 5060 wordt zeer zeker gebruikt voor SIP (Session Initiation) ja, omdat dit een well-known poort is. Hoe wil je anders een verbinding tot stand brengen als deze poort overal verschilt... Is hetzelfde als bijv http.. Een webserver draaiende op poort 1337 als voorbeeld, bereik je ook niet met alleen de url... En daar gaat het me ook om.. Hoe wordt een verbinding (voip) tot stand gebracht met de SPA als de sessie niet ontvangen kan worden op poort 5060???

Bovendien wordt er verder geen software gebruikt.. Op dit voice system komen ip-telefoons!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Wordt die poort 5060 niet alleen gebruikt voor de verbinding met de ziggo-sip-server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoals gezegd wordt sip (poort 5060) gebruikt tussen 2 (eind)punten om een sessie te initieren. als deze eenmaal tot stand is gebracht, wordt de werkelijke voice(data) via het RTP (realtime transport protocol) verstuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Ziggo telefonie werkt helemaal niet via SIP volgens mij, wel ATM?

Hier loopt Voipbuster probleemloos naast Zigoo-telefonie, gewoon op 5060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
valkenier schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:34:
Ziggo telefonie werkt helemaal niet via SIP volgens mij, wel ATM?

Hier loopt Voipbuster probleemloos naast Zigoo-telefonie, gewoon op 5060
lijkt me niet nee.. werkt via VoIP => SIP

Voor die eurodocsis standaard werd er gewerkt met voice over atm als ik me niet vergis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 18:15
Ik weet niet of je hetzelfde bedoelt, maar ik heb fritzbox en siemens c470ip(ik weet, beetje dubbel op, maar had de siemens al voordat ik fritzbox in bruikleen kon krijgen) en in siemens kan ik andere poorten opgeven (ik heb er een 4 voorgezet, dus 45060). 12voip staat zelfs in allebei, ook nog met zelfde tel.nrs(3x in beide).
nummer@mijnip(:5060) is de fritz en nummer@mijnip:45060 de siemens.
Maar ik heb telfort, weet niet of dat ook bij Ziggo werkt en of dat in SPA mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door sipjohn op 10-07-2009 17:03 ]

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 08:49
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:58:
[...]

lijkt me niet nee.. werkt via VoIP => SIP

Voor die eurodocsis standaard werd er gewerkt met voice over atm als ik me niet vergis!
Het lijkt me dat die ziggo modem gewoon kan filteren welke sip-messages voor hem zijn en welke voor je nat-devices zijn (WAN:5060 ip versus je LAN:5060 ip). Waarom installeer je niet gewoon als test een softclient? Dan weet je in ieder geval direct of de poorten een probleem kunnen veroorzaken (er zijn btw ook SIP-providers waarbij je kunt opgeven op welke poort de server de client moet benaderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:03

IEF

Why so serious?

Het door jou genoemde Arris modem kan zowel met SIP omgaan , als met PacketCable, VoATM voor zover ik kan zien. Ik gok dat Ziggo deze laatste vorm gebruikt. Dit ligt denk ik dichterbij hun native netwerk dan SIP.

Overigens kan het voorkomen dat je juist bij een modem/router die NAT doet, poort 5060 expliciet moet forwarden naar je ATA, of dat deze dat juist niet kan, omdat het modem zelf juist SIP 'kan gebruiken'. Zoals hier boven mij al aangegeven, is een softclient waarschijnlijk de beste test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:19:
zoals gezegd wordt sip (poort 5060) gebruikt tussen 2 (eind)punten om een sessie te initieren. als deze eenmaal tot stand is gebracht, wordt de werkelijke voice(data) via het RTP (realtime transport protocol) verstuurd...
Fout.

5060 "kan" worden gebruikt in een SIP/RTP setup, waarbij het vooral makkelijk is als server poort, een client (ata/whatever) kan zonder probleem op een andere poort draaien. Gezien de client eerst naar buiten connect op de gegevens die jij hebt ingegeven in de device, daar vertelt de client over SIP op welk IP en poortje hem zelf kan bereiken. Dus als je een SIP ATA op 5061 plaatst, dan zal je SIP ATA dit netjes vermelden bij je VoIP provider.

Je hoeft zelfs 5060 niet te gebruiken op een VoIP server, dit d.m.v. / i.v.m. SIP URI:
code:
1
2
3
dig _sip._udp.kingofdos.com SRV
;; ANSWER SECTION:
_sip._udp.kingofdos.com. 3600   IN      SRV     10 10 5060 ht1-ix.kingofdos.net.

Ik kan dus gewoon mensen laten bellen op sip:user@domein.com, waar het uit "kan" komen op poortje 1234 of 7890 (geheel provider loos bellen, en fully encrypted).

offtopic:
Ik hoop dat mensen opschieten met SIP URI, ipv dat "stenen tijdperk" nummer gebruik. Scheelt enorm veel in de kosten van telefoongesprekken (zeg gratis, buiten de internet pijp).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:46
Bij de meeste kabelproviders loopt digitale telefonie over een intern IP van de provider, andere telefonieproviders kunnen geen verbinding maken met jouw kabelmodem. Mijn kabelmodem werkt gewoon met een 10.10.x adres in het telefonienetwerk van mijn provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.. poort 5060 blijkt gewoon open te staan.. zou dus geen probleem moeten zijn met een voip provider die op deze poort werkt..:)

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
Even deze discussie opratelen... Maakt Ziggo uberhaupt van SIP/RTP vond ik wel een goeie vraag. Op de site van Ziggo zeggen ze ook dat ze over een separaat traject (dus los van je internet up- en download) je telefonie gooien. Is daar een stukje voor gereserveerd middels QoS of ligt er nog iets naast.

Wat mij leuk lijkt is om mijn externe Ziggo nummer te koppelen aan mijn eigen asterisk voip-server zodat ik met m'n voip toestel ook naar vaste nummers kan bellen. Maar, dan moet ik eea aan logingegevens van Ziggo hebben (als het dus al via SIP/RTP werkt). Iemand meer info ? Ik ben dus nadrukkelijk niet op zoek naar oplossingen in de voipbuster hoek, hoewel dat wel een stap is om eens te bekijken als blijkt dat 't niet *kan* met ziggo.

Verwijderd

Ik heb een nieuwe motorola modem in de bus gekregen die ook voor docsys 3 geschikt zou moeten zijn, en ik het beste kan omschrijven als een uitvergrootte motorola SB5100e qua uiterlijk, maar met extra inputs en indicatielampjes voor telefoontoestellen, die ik niet gebruik. Ik gebruik Ziggo in den Haag, hebben jullie om een of andere reden een andere modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
ascent schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:09:
Even deze discussie opratelen... Maakt Ziggo uberhaupt van SIP/RTP vond ik wel een goeie vraag.
[...]
Wat mij leuk lijkt is om mijn externe Ziggo nummer te koppelen aan mijn eigen asterisk voip-server [...]
Ik ben (nog) geen Ziggo abonnee, maar ben ook dit hoofdstuk wel aan het uitzoeken.
Wat ik tot op heden begrijp is dat het telefonie een aparte segment en loopt niet over dezelfde stack als je internet-verkeer.
Een *mogelijke* oplossing zou kunnen zijn om een FXS FXO-adapter (FXO/FXS... ik haal ze iedere keer door elkaar) te installeren.
Dan kan je de telefoon-poorten van je modem daar op aansluiten en heb je ze alsnog binnen op je Asterisk / Trixbox :)

[ Voor 3% gewijzigd door ]Byte[ op 17-08-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marck11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 16:53
Ik heb ook een Ziggo all in one met telefonie dus. Ik gebruik een Fritzbox met een andere VOIP leverancier. Sinds gisteren kan ik mijn SIP accounts niet meer registeren. Ik gebruik ook poort 5060. Ik heb een vermoeden dat Ziggo deze in gebruik heeft of dat ze deze hebben afgesloten. Ziggo al gebeld maar deze weet van niks. Ik zal mijn provider ff bellen en zien of hij wat weet. Zodra ik eer weet laat ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marck11 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 12:09:
Ik heb ook een Ziggo all in one met telefonie dus. Ik gebruik een Fritzbox met een andere VOIP leverancier. Sinds gisteren kan ik mijn SIP accounts niet meer registeren. Ik gebruik ook poort 5060. Ik heb een vermoeden dat Ziggo deze in gebruik heeft of dat ze deze hebben afgesloten. Ziggo al gebeld maar deze weet van niks. Ik zal mijn provider ff bellen en zien of hij wat weet. Zodra ik eer weet laat ik het wel weten.
Ik hen nu net Ziggo all in one en een 7170 Fritzbox (met ISDN apparatuur er achter). Nu zoek ik de instellingen in de Fritz om dat met VOIP te laten werken. Liefst met de Ziggo alles in 1 anders met een andere VOIP provider. Jij hebt het goed werkend lees ik.
Pagina: 1