Niet opstarten systeem

Pagina: 1
Acties:

• Jean37
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
Hallo,

Ik zit met een probleem.
Ik heb gister met mijn vader een nieuw systeem in elkaar gezet.
de specs zijn:
Intel core i7 920
gigabyte-ga-ex58-UD3R
ocz platinum XTC 1600 Mhz 6Gb
WD caviar blue 5000AAKS
Zalman 600-HP
Sapphire 4850

Het begin:
Ik had de upgradeset(proc, mobo, geheugen) in mijn kast gebouwd en eerst zonder opnieuw installeren os gewoon opgestart.
het os was win7 32 bit
Toen werkte het wel gewoon.(echter bij voor de eerste keer viel hij een paar keer uit)

maar ik wilde natuurlijk gebruik kunnen maken van alle 6 Gb
dus toen heb ik win7 64-bit geinstalleerd.
echter toen ik dat probeerde te installeren, toen ik de harde schijf selecteerde dat hij die ging formatteren viel de pc uit.
hij bleef opnieuw opstarten en kwam steeds niet verder dan het formatteren.
toen heb ik de harde schijf eruit gehaald en in een andere pc gezet waar ik hem heb geformatteerd(volle formatatie)
toen ik toen ging installeren ging hij wel door.

maar toen ik even later terug kwam stond er dat de pc onverwacht was afgesloten.
ik hetzelfde verhaaltje opnieuw gedaan(hdd in andere pc formatteren)
opnieuw geprobeerd te installeren.

kon weer de hdd selecteren, werd geinstalleerd.
Toen kwam ik later terug. en startte hij op tot het (windows is starting) scherm.
dan valt hij uit en begint weer opnieuw vanaf het bios.

Ik dacht"mischien ligt het er wel aan dat het 64-bit is"
Dus toen heb ik de 32-bit versie van vista in de dvd drive gedaan.
echter precies hetzelfde probleem. weer uitvallen precies bij het windows start op scherm.

weten jullie wat het probleem kan zijn?
1.ik zat te denken aan kortsluiting(maar dat zou raar zijn want is iedere keer op hetzelfde moment zijn)
2.een probleem met de harde schijf(werkt alleen na formatteren in andere pc)
3.64-bit(32-bit had hetzelfde probleem)
4.windows 7(32-bit win 7 werkTE wel)

ps:
1. het geheugen staat rated op 1600 mhz bij 1,65 volt loopt op 1066 op 1,5 volt(1,65 maakte geen verschil)

mvg,
jan

PS: wist niet waar ik hem moest plaatsen. als jullie een link willen sturen zal ik hem meteen op de goede plek zetten!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 20:22
Als je het opstartscherm ziet worden oa. drivers geladen. Als je pc steeds op dit moment spontaan reset is de kans groot dat er iets mis is met een driver. Het kan ook zijn dat zo'n driver het begeeft vanwege brakke hardware.

Ik zou de drive in een andere pc hangen, en de schijf controleren. (S.M.A.R.T.) Als daar alles in orde lijkt, probeer dan eens een ander OS.

Gaat het ook fout als je veilige modus start ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer het eens met een zo kaal mogelijk systeem. Zie verder Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Jean37
@ Noork
heb inderdaad zo kaal mogelijk gedaan, ook de troubleshooter gevolgd.
geen oplossing.

@Dr.R
gaat ook fout als ik in veilige modus opstart.
heb het laatste bios geflashed(f6)

de schijf wordt ook als goed gezien met S.M.A.R.T.
Ik zal morgenochtend xp 64-bit proberen.

brakke hardware lijkt me onwaarschijnlijk omdat het nieuw is.(verwacht je iig)

groetjes,
jan

• Convo
brakke hardware lijkt me onwaarschijnlijk omdat het nieuw is.(verwacht je iig)
Ga daar maar niet van uit. Het komt erg vaak voor dat nieuwe hardware kapot is, of binnen enkele dagen kapot gaat. Kan een foutje van de fabriek zijn, of een klap tijdens het transport.

Heb je trouwes al geprobeerd om de schijf van je andere pc in de nieuwe pc te hangen? Er zou een probleem kunnen zijn met de schijfcontroller op je moederbord. Het brengt echter wel de nodige risico's met zich mee, vooral als de controller daadwerkelijk brak blijkt te zijn.

• Jean37
de enige harde schijf die ik zou kunnen gebruiken is van de server(staan alle back ups op)
dus dat zie ik niet zo heel erg zitten.

is het niet makkelijker om gewoon rma aan te vragen?

[edit] heb een oude 40 gig IDE schijf gevonden.
zal die eens proberen.

mvg,
jan

[ Voor 15% gewijzigd door Jean37 op 09-07-2009 21:45 ]

• Convo
Ow, je hebt de schijf met je server geformatteerd? In dat geval kun je dat beter niet proberen. Je zou rma kunnen aanvragen, maar waarop?

De schijf lijkt in de andere pc wel te werken, maar niet in de nieuwe. Dus je kunt niet met zekerheid zeggen welk onderdeel nou kapot is. Je kunt de schijf ook een tijdje in je server hangen, een beetje belasten en kijken of hij het volhoudt.

Gewoon RMA aanvragen is makkelijk, maar als ze constateren dat je onderdeel niet kapot is kun je opdraaien voor verzends- en onderzoekskosten.

• Jean37
ik heb het nog minder dan een week geleden binnengekomen.
dus zou nog gebruik kunnen maken van de wet van koop op afstand en hoef dus geen rede op te geven.
shop was digitique. wel goede recenties dus.

ik heb de schijf voor het installeren van een os geformatteerd in de server. maar dat maakt toch niks uit?

mvg,
jan

• Convo
Nee dat maakt nix uit, maar omdat je het in je TS over 'formatteren in andere pc' had, wist ik niet dat het een cruciale server was. Daarom dacht ik dat je wel even de schijven zou kunnen verwisselen.

De schijf laat zich niet formatteren in de nieuwe pc en wel in de server. Dit geeft geen uitsluitsel over een kapotte schijf. Als je dan toch gebruik gaat maken van de wet van koop op afstand kun je mischien beter ook je moederbord terugbrengen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-02 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Vaak de reden van dit soort fouten is een corrupte setup-CD (hoewel je dat al zo'n beetje uitgesloten hebt), een defecte harddisk, of defect geheugen. Wat heb je al gedaan aan memtests? i7 systemen zijn nogal kritisch op het geheugen, staat je gebruikte geheugen in de QVL van je moederbord?

• Jean37
Nee, staat niet op de QVL.
maar ik had dit geheugen gekozen omdat iemand anders precies dezelfde set had.
http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm9xZZ1lk2qd/view/

umbrah. wat bedoel je met corrupte setup-cd? van windows 7 of van de drivers?

• Jean37
Ik heb nu met de oude IDE schijf win 7 64 bit geinstalleerd.
echter zit die aansluiting samen met de 2 witte sata poorten op een andere chip.
maar de chip kan bijna niet kapot zijn want de cd drives doen het wel gewoon in de 6 blauwe.

iig bedankt voor alle moeite en ik denk dat het nu wel gaat lukken.
gewoon een nieuwe hdd kopen dus...

mvg,
jan

• Jean37
Heb het nog een keer geprobeerd met de harde schijf aan de witte poorten.
en hij viel weer uit.
als harde schijf(data geen opstart) is hij nog goed te gebruiken.
ik ga proberen garantie te claimen bij de winkel, als ze het niet accepteren gaat hij in de server.

iig, bedankt voor alles.

mvg,
jan

Modbreak:Gelieve niet kicken binnen 24 uur. Gebruik de editknop als je nog wat aan je posts wilt toevoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 10-07-2009 08:15 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het probleem waarschijnlijk bij de HDD ligt krijgt dit topic een schopje naar OM.
Processors, Moederborden & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Aan te raden is om gewoon de blauwe connectoren te gebruiken, die zitten aan de ICH10R en bieden een stuk betere performance dan de 3rd party chips.

Verder mag je de groeten onder je posts weglaten, tweakers doen elkaar permanent de groeten, dus dat hoeft er niet bij iedere post bij :).

• Jean37
Het probleem zit inderdaad in de hdd.
Ik had hem aan de witte connectoren gehangen om uit te sluiten dat de controller kapot was.

Het probleem zit hem waarschijnlijk dat hij geen master boot record kan vinden.
dit constateer ik omdat hij iedere keer uitvalt bij "windows is starting" waar de drivers worden geladen.
en laat de mbr nou net zeggen welke drivers hij moet laden.

mijn vraag is:
Weet iemand waarmee ik een master boot record kan maken? en niet repareren omdat die er zeker weten niet meer op staat.(overal nullen neer laten zetten door prog van WD)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat is niet wat een MBR doet. Een MBR zorgt voor de opstartbestanden, die heb je al als Windows begint te starten. Wat je nodig hebt zijn de goede drivers. Voor zover ik zie heb je alleen win7 geprobeerd. Pak eens een niet betá OS en kijk of die ook problemen geeft. Zo kun je iig uitsluiten of het aan de hardware of aan de software ligt.

• Jean37
win 7 64-bit werkt wel met een andere schijf.
dus dan zou je denken dat het met de drivers wel goed zit.

maar ik zal het nog een keertje proberen

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Als je een andere schijf hebt waar je tijdelijk even een werkend systeem op kan maken, kan je HDTune downloaden en kijken bij je kapotte schijf op hij bad sectors heeft. Als hij deze heeft kun je hem opsturen voor RMA

• Jean37
De schijf heb ik al helemaal gechecked en hij is nog gewoon okee.
ik begrijp het niet meer,
met vista 32-bit krijg ik gewoon precies hetzelfde probleem.

weet iemand wat ik nu kan doen om iets uit te sluiten?

[ Voor 16% gewijzigd door Jean37 op 11-07-2009 13:29 ]

• Jean37
ik ga nu in een andere computer proberen op deze schijf windows te installeren,
dan gaan we merken of dat uitmaakt.
Pagina: 1