Toon posts:

overclocken vastloper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb mijn 8800GT overclocked met RivaTuner. De coreclock stond op 600 MHz en had hem in stappen van 10 laten overclocken en liet daarna 3DMark draaien. Ik was toen bij 700 MHz van de coreclock en heb toen Call of Duty 4 gestart om te testen of het werkte. Mijn FPS was eerst ~ 220 en daarna rond de ~250. Maar toen ik Call of Duty 4 wou afsluiten duurde het afsluiten erg lang, er bleef ongeveer 10 seconden een zwart scherm hangen en daarna ging hij pas naar het bureablad terug maar toen was hij ook nog bezig blijkbaar want de muis kon je niet bewegen. Ik heb de coreclock weer terug gezet naar 600 MHz en het bleef precies het zelfde met afsluiten. Buitendat was 3DMark ook sloom met het laden naar de volgende test, deed hij ongeveer 40 seconden over maar de PC viel niet uit. Ik was nog niet eens begonnen met de memory clock te overclocken.

Wat doe ik fout?

Mvg,
geR

Verwijderd

Pc al gereset?

Verwijderd

Topicstarter
Na een reboot is het probleem opgelost dat het aflsuiten zolang duurt, maar ik begon met 600 MHz en zit nu op 700 MHz, waar zit ''ongeveer'' de top van de core clock want dan moet je nog de memory clock daarna.

Verwijderd

Dat is per core verschillend. De ene wil niet zo hard als de andere. Je zult dus moeten blijven testen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij 700 MHz coreclock was het laden tussendoor van de testen erg sloom ik weet niet of dit betekent dat ik hem al te hoog heb gezet? Of moet je maximaal overclocken totdat hij uitvalt? Bij 708 MHz loopt Call of Duty 4 vast, krijg je een soort van circkel van blokjes.

Verwijderd

Je moet niet testen met cod 4 maar met furmark. Als er wat mis is zie je het meteen. Elke keer de core met 10mhz verhogen. Gaat het fout? 20mhz omlaag en met 5mhz gaan verhogen. Uiteindelijk kom je bij de max van je core.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, heb 3DMark er nu afgegooid en 666 MHz was vrij stabiel bij het gamen zonder problemen. Als ik klaar ben met de coreclock en ik wil de memoryclock gaan doen, merk je hier dan verschil van in FPS?

Ander iets is, als ik RivaTuner afsluit gaat hij naar de oude settings weer, hoe kan ik dit oplossen?

btw: hoelang moet ik die test aanzetten van FurMark?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 19:36 ]

Verwijderd

Lang. Hoe hoger je komt hoe langer je moet testen. Dan heb ik het toch over 20 minuten tot een aantal uur als je op je hoogste zit(dus de snelheid onder dat je artifacten krijgt=die rare cirkel/crashes.)

Om het je in een lang verhaal te zetten(sorry dat ik dit zeg, maar dit is wel erg basic stuff)

10mhz verhogen, 10 minuten furmark torture test, temperaturen in de gaten houden.
10mhz verhogen, 10 minuten furmark torture test, temperaturen in de gaten houden.
etc
etc
etc

Furmark geeft fout/artifact/crash

Snelheid 10mhz lager, furmark een uur.

Furmark geeft fout/artifact/crash

Snelheid 10mhz lager, furmark een uur.

etc

Tot je meer dan een uur hebt gebeched dan zit je redelijk veilig. Games die crashen? 10mhz lager zetten en kijken of hij het dan doet. Het is gewoon trail en error. Dit geld dus ook voor je gpu geheugen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Crashes ingame, dus tijdens Call of Duty 2 en Call of Duty 4 bijvoorbeeld waren bij 700.

Verwijderd

Dan zet je hem op 690... en ga je weer benchen. Stress testen. Heb je eigenlijk wel gegoogled hoe je een gpu overklokt? Volgens mij niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, had een tutorial van hardware.info gebruikt maar hier werd gewerkt met 3DMark maar die gaf geen vastlopers maar games wel.

Maar heeft de memory clock invloed op FPS?

Verwijderd

Gebruik furmark maar. Die stressed harder. Daarbij moet je bij 3Dmark goed kijken. Dan zie je wel dat er vertekeningen zijn(artifacts dus).

Ja, maar hoeveel verschilt. Als ik hier mijn HD4850 bij pak:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3204/2799749284_312230781a_o.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik had om kwart voor 9 de stability test aangedaan en nu ik terug kom zie ik dat het hele test niet meer aan staat. Moet nu als ik mijn videokaart wil gaan testen de benchmarking doen of de stability test, PC was niet uitgevallen. Net test gedaan aangezet, toen ik terug kwam bleef de FPS maar bleef 2 :/

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 21:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:25:
Ik had om kwart voor 9 de stability test aangedaan en nu ik terug kom zie ik dat het hele test niet meer aan staat. Moet nu als ik mijn videokaart wil gaan testen de benchmarking doen of de stability test, PC was niet uitgevallen. Net test gedaan aangezet, toen ik terug kwam bleef de FPS maar bleef 2 :/
Stability test.

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:07
Hoe hoog staat je videokaart geheugen? Sommige 8800 gt gaan kapot als ze boven de 2000 mhz komen. Kan het artikel zo snel niet vinden.

Ook al gedacht aan een bios flash. Mijn 8800 gt wou niet hoger dan 700 mhz. Na het voltage hebben verhoogd naar 1.1 v, zit ik nu op 730 mhz 24/7. Gezien de eerdere reacties zou ik het afraden, maar is een oplossing. Hier is een topic van hardforum waar mensen hun 8800 gt oc op posten: klik

[ Voor 57% gewijzigd door Putyah op 10-07-2009 10:40 ]

Verwijderd

Dat ze dood gingen bij 2000mhz geheugen is al lang niet waar gebleken.
Pagina: 1