Motorolie verversen, ieder jaar nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Ik ben weer bijna bij het punt aangekomen dat mijn motorolie weer een jaar meedraait, en op dit punt ververs ik normaal gesproken mijn motorolie, maar ik vroeg me af: is dit eigenlijk wel nodig?

Ik rij ongeveer 10.000km per jaar wat eigenlijk peanuts moet zijn, natuurlijk speelt de leeftijd van de motorolie ook mee maar die kan toch wel langer dan één jaar meegaan...

Met deze gedachte ben ik zelf eens gaan googlen, en ben ik op het volgende artikel uitgekomen (Let op, oud-directeur Castrol!):

http://www.niburu.nl/index.php?articleID=17551

[Hieruit blijkt dus dat dit niet ieder jaar hoeft]

Hoe staan jullie hierover? Graag alleen onderbouwde reacties [:)]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Niburu zou ik toch niet echt als een betrouwbare bron beschouwen.
Daarnaast loop je nu door 50 euro uit te sparen het risico op enorm veel schade. Zeker als je veel kleine stukjes rijd dan raakt de olie vervuild met vocht en benzine.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13

4x2

lộn xộn quá

Ik zeg dat het wel nodig is en met veel korte ritjes is het ook niet zo'n ramp om het 2x per jaar te doen, of je nou aan de kilometers komt of niet.

Simpele versie: verbrandingsgassen lekken langs de zuigerveren af en vervuilen de olie waardoor deze lekker agressief wordt en in gaat vreten op allerlei blokdelen.
De prachtige geel/bruine aanslag die je heel vaak in een blok ziet heeft dr mee te maken (hoewel je het bij goedkope olie veel vaker tegenkomt)
En dan komt dr ook nog de benzine die neerslaat in de olie (lekt langs de zuigerveren af en benzine smeert niet zo best)
En condensvorming en wat al niet meer.

Bij veel lange ritten stook je dat dr wel uit, bij die korte ritjes word het alleen maar erger.
Dat zijn de auto's die nooit olie verbruiken volgens de peilstok en vervolgens op vakantie aan stront lopen omdat alle olie dr uit gefikt is bij het omhoog sleuren van de caravan.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Devil schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 17:16:
Niburu zou ik toch niet echt als een betrouwbare bron beschouwen.
Daarnaast loop je nu door 50 euro uit te sparen het risico op enorm veel schade. Zeker als je veel kleine stukjes rijd dan raakt de olie vervuild met vocht en benzine.
De bron maakt in dit geval niets uit, want deze man is vorig jaar ook bij Kassa geweest :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Het onderhoudsboekje van mijn auto (Citroen C3) roept 30000 km of 2 jaar. Echt kwaad kan het niet lijkt me als dat zo in het boekje staat?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

als dat de specificaties zijn van de fabrikant , dan kan dat prima ja , natuurlijk wel met de olie die aangegeven wordt, en niet met olie van de gamma (wat een zooi trouwens die van de gamma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Anoniem: 218213 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 17:37:
(wat een zooi trouwens die van de gamma)
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 19:45
Ik heb nog nooit gehoord dat een auto "kapotgelopen" is door oude olie. Ik ken zelfs iemand die al meer dan 700.000!!!! km met dezelfde olie rijd. En hij loopt nog als een zonnetje!

Nu is het bij nieuwere auto's misschien een iets ander verhaal :)

[ Voor 16% gewijzigd door RedHat op 09-07-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb zo mijn twijfels over het nut van jaarlijks verversen. Ik zelf vul het af en toe een heel klein beetje bij als dat nodig mocht blijken.
Mocht er een keer een grote sleutelbeurt aan de orde komen dan kan de olie wel vervangen worden.
ik rijd op deze manier al jaren zonder problemen/roken/troebel in de olie.
ik rijd wel vrij veel korte stukjes over de snelweg, 2x een kwartiertje per dag.
Uit een forum over klasieke auto's:
bij een wat minder nieuwe auto is minerale olie aan te raden.
deze maakt de motor niet zo goed "schoon" waardoor haarscheurtjes in de pakkingen en krassen opgevuld blijven met eventuele aankoeking.

[ Voor 23% gewijzigd door OliverBB op 09-07-2009 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RedHat schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 17:44:
Ik heb nog nooit gehoord dat een auto "kapotgelopen" is door oude olie. Ik ken zelfs iemand die al meer dan 700.000!!!! km met dezelfde olie rijd. En hij loopt nog als een zonnetje!

Nu is het bij nieuwere auto's misschien een iets ander verhaal :)
Jij kent geen alfa twinspark rijders zeker? Slechte/oude/te kort olie is funest voor die blokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Laatst online: 14:07
Net gehoord van de dealer dat de motor van mijn Audi A4 1.8T (van september 2007!) vervangen moet worden na een vastloper doordat door vieze olie de olieleidingen verstopt zijn geraakt. Leasebak, dus altijd netjes in onderhoud geweest bij de merkdealer en op zich bekend probleem bij sommige Audi-motoren, maar toch is dat long-life verwisselen na 30k km niet altijd zo heel fantastisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
dajappie schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 18:03:
Net gehoord van de dealer dat de motor van mijn Audi A4 1.8T (van september 2007!) vervangen moet worden na een vastloper doordat door vieze olie de olieleidingen verstopt zijn geraakt. Leasebak, dus altijd netjes in onderhoud geweest bij de merkdealer en op zich bekend probleem bij sommige Audi-motoren, maar toch is dat long-life verwisselen na 30k km niet altijd zo heel fantastisch....
Tsja, het probleem is hier niet de olie.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oh, ken ook wel verhalen van mensen die 100K met dezelfde olie gereden hebben. Was een tijd geleden bij de garage, vertelde de monteur dat hij de dag ervoor ook een Golf III had gehad die >100K met dezelfde olie had gereden. Hij liet me het oliefilter ook even zien: die was bijna opgelost in de olie zo lang had die gezeten. Verder zei hij dat het blok absoluut geen lekker geluid had, dat dieselblok van mijn Golf toen met 405K op de teller klonk beter zei ie :X
Als je veel lange stukken rijdt maakt het op zich niet zoveel uit als de olie wat langer zit dan voorgeschreven, heb bij mijn vorige auto met 210km/dag ook wel tot 23K gereden tussen de beurtjes door, had geen zin om elke 15 weken in de garage te staan voor schone olie. Die Golf heeft de laatste 2 jaar eigenlijk alleen maar kleine beurtjes en APK gehad.
Verder ben ik niet happig op longlife serviceprogramma's. Het is natuurlijk prachtig dat je 30K kunt rijden voor je weer naar onderhoud om moet kijken, maar ik hoop dat het onderhoud dat ze uitvoeren ook dusdanig grondig wordt gedaan dat je een heel jaar niet weer hoeft te komen. Alleen een steeltje 2x zo dure olie kan dat verschil niet goedmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Er was toch ook een tel sell olie? Met ruimtespul erin.
Volgens mij kreeg je er ook gratis wax bij waarmee je zonder zorgen je motorkap kon laten branden.

Ik als ervarings deskundige raad je die aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:44

JdM

Humbled

Ik sluit me aan bij de opmerking over 50 euro aan olie waar je op jaarbasis op bezuinigt (zal met filter 70 zijn). Ik zou dan zeggen: ververs elk jaar zoals door velen al jaren met goed gevolg wordt gedaan, of loop risico op basis van wat je op internet leest en wat je eigenlijk aan het twijfelen brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Even een vraagje dat hier op inhaakt ik rij vrij veel (vrijwel geen korte ritjes, wel dagelijks 2x40Km), kan het dan kwaad om de service intervallen "iets" te verlengen? Bijvoorbeeld 25K (eens per jaar gelijk met de APK) i.p.v. 15K (2x per jaar).

Ik kan m'n auto eigenlijk niet missen dus dan is 1x per jaar al vervelend zat.

De auto is een Nissan Almera met GA16DE

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 09-07-2009 21:47 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

Strider schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 17:22:
De bron maakt in dit geval niets uit, want deze man is vorig jaar ook bij Kassa geweest :)
Met als bijkomend voordeel dat meneer zijn eigen peilstok aan de man kan brengen. Daarnaast een stukkie over de 'machtig olie-industrie' en velen geloven het direct.

Afhankelijk van je wagen met 20k wel te doen zijn, echter, met korte stukjes rijden en een motor die daardoor lang niet altijd op optimale temperatuur draait zou ik lekker vervangen. De kosten van de olie wegen, mijn inziens, niet op tegen de mogelijke kosten van problemen.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
martijn_tje schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:46:
Even een vraagje dat hier op inhaakt ik rij vrij veel (vrijwel geen korte ritjes, wel dagelijks 2x40Km), kan het dan kwaad om de service intervallen "iets" te verlengen? Bijvoorbeeld 25K (eens per jaar gelijk met de APK) i.p.v. 15K (2x per jaar).

Ik kan m'n auto eigenlijk niet missen dus dan is 1x per jaar al vervelend zat.

De auto is een Nissan Almera met GA16DE
25K is al meer dan 50% extra. Ik weet niet wat voor olie je in je auto hebt zitten, hoeveel dat ding verbruikt, hoeveel er moet gebeuren bij elke kleine beurt en in welke staat je auto is, maar sommige auto's hebben geen problemen met 25K. Mijn Golfje had er iig geen problemen mee, maar voor jouw auto kan dat heel anders uitpakken.
Zorg dat er ververst wordt met goede kwaliteit olie, en dat je deze ook gebruikt om bij te vullen, op zich zou je dan de intervallen wel iets op kunnen rekken, het is niet zo dat je motor knalt als je 1km over de 15.000 heenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
Tot nu toe verbruikt ie nauwelijks olie (ik stook em netjes warm iederedag), nog geen halve liter per 15K. Motorisch hoeft er eigenlijk niks bijzonders te gebeuren bij de beurt+APK (olie verversen, filtertjes enz.). De distributieketting is pas over 200K aan de beurt en de multiriemen over 85K.

Geen idee welk merk er achter in ligt maar t is in iedergeval een A merk 5W30 waar ik de laatste beurt een vaatje extra van heb gevraagt. Dus het zelfde spul als wat ze er in gegooid hebben.

Vorige interval was 21K, we zullen t wel zien. Als er eerder ergens een probleem optreed laat ik ook meteen een kleine beurt doen. (moet dan toch vervangend vervoer regelen/huren)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

krietjur

Where am I?

Kan je geen leenauto meekrijgen bij je garage dan? Ik breng m'n auto altijd na werktijd ff naar de garage, krijg een leenauto mee.. volgende dag weer dezelfde omruiltruuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

olie verversen kan je zelf ook heel gemakkelijk doen. je moet alleen wel iets regelen waar je de olie in opvangt.
Een kwestie van een emmer onder je carterpan leggen, je carterplug eruit halen waardoor alle olie er uit loopt. Daarna je filter vervangen (die kan je bij autotaal ed krijgen) (beetje olie op de rubberafsluitring). De carterplug er weer terug in doen... daarna boven in je motor een paar litertjes olie teruggieten. Easy peasy;-)

Maar vervangen is wel nodig! Vergelijk nieuwe olie maar eens met wat op je dipstick zit :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Erikje_ schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:56:
olie verversen kan je zelf ook heel gemakkelijk doen. je moet alleen wel iets regelen waar je de olie in opvangt.
Een kwestie van een emmer onder je carterpan leggen, je carterplug eruit halen waardoor alle olie er uit loopt. Daarna je filter vervangen (die kan je bij autotaal ed krijgen) (beetje olie op de rubberafsluitring). De carterplug er weer terug in doen... daarna boven in je motor een paar litertjes olie teruggieten. Easy peasy;-)

Maar vervangen is wel nodig! Vergelijk nieuwe olie maar eens met wat op je dipstick zit :>
wel een nieuwe koperen o ring aan de bout van de carter doen, (mits je een kunstof ringetje hebt dan hoeft dat niet )

en de olie filters kunnen aardig lastig zitten hoor, ik zie je al kloten met een krik :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
_Erikje_ schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:56:

Bij sommige auto's krijg je de hele zut over je handen heen als je het oliefilter erafhaalt, daar blijft altijd nog wat olie in staan. Lekker als dat naast je opvangbak terecht komt :P

Wat betreft de olie op je dipstick: wel eens een diesel ververst? Dat is na 1x starten al weer zwart. Verder zegt de olie op je pijlstok niks over wat er in je carter zit. Sommige auto's zuipen zoveel olie dat je olie aan de pijlstok gewoon geel/bruin blijft. Wat er onder in je carterpan ligt zie je dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoals je de vriendin vingert kan je ook met die vingertest kijken of de olie nog goed is.
Loopt die uit over de poriën dan is die slecht. Maar het is geen foolproof test, hooguit een slechte indicatie voor wanneer het zeker al te laat is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22

JT

VETAK y0

Loopt die uit over de porien? Wat bedoel je daarmee, dat je van die "gaatjes/kraters" ziet ontstaan in de lopende olie?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Anoniem: 218213 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:27:
[...]

wel een nieuwe koperen o ring aan de bout van de carter doen, (mits je een kunstof ringetje hebt dan hoeft dat niet )

en de olie filters kunnen aardig lastig zitten hoor, ik zie je al kloten met een krik :>
Wat heb ik er altijd een schurft hekel aan om onder een auto te kruipen die op bokjes staat, carterpan een paar cm van je neus verwijdert :X

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daarom hebben wij een brug , lekker handig , en kan overal bij :)

Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/7170/4957113.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 218213 op 10-07-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:21:
Wat heb ik er altijd een schurft hekel aan om onder een auto te kruipen die op bokjes staat, carterpan een paar cm van je neus verwijdert :X
Last van claustrofobie? beetje charme van het vak naar mijn mening.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ach, het is maar wat je wilt. Met een beetje fatsoenlijke krik zet je een licht autootje bijna op de zijkant en kan je er gewoon bij om de uitlaat te vervangen bijvoorbeeld. Tenminste, zo deed de monteur dat bij de Golf II van mijn zusje: meter omhoog met de krik en kon zo de kapotte koppeling erafhalen :P
Met dat Topcraft krikje wat ik thuis heb zou ik dat iig niet aandurven, bij het verwisselen van wielen zorg ik al dat ik niet met mijn vingers onder het wiel kom als ik die dingen terugzet. Zitten overigens niet voor niks assteunen bij die krik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Anoniem: 218213 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 20:33:
daarom hebben wij een brug , lekker handig , en kan overal bij :)

[afbeelding]
AAAGH!!!! dat is de kwikfit-brug die ik nooit weer onder de mini wil hebben.
Deze bruggen veroorzaken (in combinatie met het gemiddelde kwitfit personeel) de zogenaamde 'kwikfit deuken' in de bodem van de auto (klasieke mini).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ongeveer die he, zal effe kijken welke wij hebben

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/4560/6225sl.jpg

deze dus

merja wie gaat er ook na de kwikfit :P

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 218213 op 11-07-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
OliverBB schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:16:
[...]

AAAGH!!!! dat is de kwikfit-brug die ik nooit weer onder de mini wil hebben.
Deze bruggen veroorzaken (in combinatie met het gemiddelde kwitfit personeel) de zogenaamde 'kwikfit deuken' in de bodem van de auto (klasieke mini).
Die brug is niks mis mee, zegt gewoon 2 dingen:
- de krokantheid van je mini
- de debiele manier van omgang met auto's bij de kwikfit

Mijn Golf III die ik vorig jaar heb weggedaan kon ook niet meer op die brug. De kwikfitdeuken waar jouw mini last van heeft vallen in het niet bij de "universele 2-kolomsbrug met beschuitdorpel"-deuken waar mijn auto last van had. Als de brug omhoog ging, bleef rechtsvoor (onder luid gekraak) gewoon op de grond staan zeg maar :X

Heb nu een andere auto, die heeft nergens problemen mee en is gewoon stevig op de punten waar je de krik/brug aanbrengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Chevy454 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:10:
[...]

Last van claustrofobie? beetje charme van het vak naar mijn mening.
Jep, ook al weet ik dat het veilig is toch ben ik weer opgelucht als het vervangen is :)

BlaBlaBla

Pagina: 1