Ubuntu Server start niet witte underscore knipperend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 21:33
Zoals de titel al aangeeft doet mijn server het niet.

Deze heb ik afgelopen week in elkaar geschroefd, eerst kreeg ik de RAID niet aan de gang. Omdat ik toch wilde spelen met de server gewoon installatie uitgevoerd en dat ging prima.

Nu echter, met de hardwarematerige raid ingesteld, krijg ik weinig van Ubuntu te zien. Zowel de x64 als x32 geven na opstarten een zwart scherm met witte underscore.

Wat hebben we allemaal? Amd LE-1600 processor, 2Gb ram, 2x1Tb (RAID1), 1x500Gb en dit alles op een AXUS m3A76-CM moederbord.

Scherm zit er met DVI aan, simpel toetsenbordje via USB-PS2 converter. Geen videokaarten of andere insteekkaarten. Alles in een NSK2480 case. (zal wel niet relevant zijn, maar toch liefst zo volledig mogelijk).

Via google leer ik dat ctrl+F1, F2 of F3 soelaas bieden moet maar dat wil ook niet werken.

Iemand bekent? Als er meer info nodig is vraag er maar om dan zal ik kijken wat ik er aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 16:54
heeft waarschijnlijk met je bootdisk te maken, wat is je boot volgorde in je bios?

start die wel op je die raid configuratie er weer uit haalt?
op welke drive he je ubuntu geinstalleerd?

[ Voor 39% gewijzigd door aegis op 09-07-2009 15:03 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Heb je van Ubuntu een rescue omgeving op de CD/DVD staan, vaak is dit het geval.
Stoei daar eens me en kijk eens in de logfiles wat er gaande is.

Als je een bestaande installatie wilt migreren naar een Hardware Raid-setup komt er toch iets meer bij kijken en dit gaat je waarschijnlijk ook niet on-the-fly lukken...kijk de documentatie er maar eens op na.

Aangezien je hier erg weinig informatie verstrekt v.w.b. je harddisk en controller setup kunnen we je ook niet goed helpen (en ik heb momenteel mijn glazen bol ook niet bij me >:) ).

[ Voor 58% gewijzigd door Kosh66 op 09-07-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Wat bedoel je met hardwareraid? Een echte goede controller, of de raidfunctie die zo'n beetje elk moederbord wel heeft tegenwoordig? Ik vermoed het laatste, want zo'n controller staat niet in je lijstje. Je doet er dan beter aan de softwareraid van Linux te gebruiken. Is even snel en veel makkelijker te installeren en onderhouden.

Het progje dat je voor softwareraid gebruikt, heet mdadm.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Ok, heb het volgende gedaan:

1: raid verwijderd
2: in de bios raid uitgezet
Na herstart zie ik dan alle schijven bij de behorende aansluitingen vermeld in de bios (dit is niet het geval bij RAID..)
3: dan zie ik een hele lijst met installs (foutje, aan mijn kant moet er heleboel af gaan halen)

Dus conclusie op een of andere manier pakt hij de RAID setup niet goed. Hoe kan ik dit oplossen?

EDIT:

Even extra info, zodat mensen met een kapotte glazenbol ook kunnen helpen:
De HDD's zijn van samsung spintpoint F2 serie
De RAID controller zit onboard gebakken door ASUS bij de M3A76-CM

[ Voor 20% gewijzigd door significant op 09-07-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
significant schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 15:11:
Ok, heb het volgende gedaan:

1: raid verwijderd
2: in de bios raid uitgezet
Na herstart zie ik dan alle schijven bij de behorende aansluitingen vermeld in de bios (dit is niet het geval bij RAID..)
3: dan zie ik een hele lijst met installs (foutje, aan mijn kant moet er heleboel af gaan halen)

Dus conclusie op een of andere manier pakt hij de RAID setup niet goed. Hoe kan ik dit oplossen?

EDIT:

Even extra info, zodat mensen met een kapotte glazenbol ook kunnen helpen:
De HDD's zijn van samsung spintpoint F2 serie
De RAID controller zit onboard gebakken door ASUS bij de M3A76-CM
Dat is geen RAID, dat is fakeraid. Oftewel, dat is RAID geïmplementeerd in een driver. Daarom: gebruik software raid! Voordelen boven fakeraid:
  • Je kan direct bij je schijven, dus ook SMART status uitlezen.
  • Je bent niet afhankelijk van een driver die relatief weinig mensen gebruiken (en dus ook weinig getest is). dus veel stabieler. Ik vertrouw meer op een implementatie die iedereen kan gebruiken (en dus meer wordt gebruikt) en bewezen stabiel is (mdadm).
  • Makkelijker monitoren bij failure. mdadm stuurt je gewoon een mailtje (wel goed configgen) of je gebruikt je favoriete widget/conky script.
  • Seek-optimised t.o.v. sequential-read-speed-optimised in RAID1. Vind ik persoonlijk een voordeel met schijven die tegenwoordig toch al >80MB/s kunnen halen in hun eentje.
  • Flexibeler. Je doet RAID over partities, niet over hele schijven. Zo kan je bijvoorbeeld kritieke data in RAID1 zetten en een bulk/temp data deel in RAID0 of zonder RAID. Dit bespaart ruimte en de nodige load als je veel schrijft op dergelijke non-RAID volumes (reads op RAID1 gaan op de schijf die niet wordt belast). Eventueel kan je non-RAID volumes in LVM gooien.
  • Gaat je controller stuk? dan lees je gewoon de array uit in een andere pc/op andere hardware! Probeer dat maar eens met je crappy onboard ding.... Fikt je mobo door, kan je ook naar je data fluiten (of je moet veel tijd steken in recovery tools) ;)
  • Geen gezeik met firmwares van schijven die het niet goed doen in RAID modus ofzo. Immers, de schijven staan gewoon in AHCI modus op de controller.
Oftewel laat dat hele 'RAID' gedoe in je BIOS volledig uit en zet de controller indien mogelijk in AHCI modus (snelste en meest uitgebrede SATA modus). Ga dan in de installatie (gedeelte partitioner) aan de gang met 'Use as: Linux RAID'. Genoeg how-to's over te vinden op internet. Wel heb je mogelijk een alternate install CD nodig en werkt dit niet met een Live CD.

Ook kan je een bestaande installatie makkelijk overzetten naar een RAID1 array, al vereist dit wel enige Linux ervaring (die jij nog niet hebt, denk ik). Die procedure is kortgezegd: 1) maak een degraded array op de nieuwe, lege schijf. 2) kopieer de data en bootloader van de huidige schijf naar de degraded array. 3) Zorg dat je initramfs kan lezen van RAID arrays 4) check of je systeem kan booten met die degraded array. 5) Kopieer de partitietabel van de 'nieuwe' schijf naar de 'oude' 6) en voeg de RAID1 partitie op de 'oude' schijf toe aan de degraded array op de 'nieuwe' schijf en laat hem syncen.
Een herinstallatie is voor de leek een stuk makkelijker, alle stappen overbodig.

[ Voor 39% gewijzigd door gertvdijk op 10-07-2009 00:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:12:
[...]
Wel heb je mogelijk een alternate install CD nodig en werkt dit niet met een Live CD.
<off-topic expert modus>
Het kan wel met de Live CD (doe ik namelijk ook altijd), maar dat is inderdaad voor de meeste gebruikers niet te doen. Je weet wel met chroot, mount bind, fdisk en dergelijke ;)
</off-topic expert modus>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Doe t ook altijd met n live cd en dat gaat prima daarbij gebruik ik niet eens chroot en bind maar dat is maar net wat voor raid setup je benodigd hebt.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
de reacties zo lezend is RAID1 via linux dus een betere optie.
Zoals vermeld heb ik drie HDD's, waarvan 1 mijn bootdisk is.
Om toch wat verder te gaan heb ik hier al Linux opgezet, en de overige gelaten voor wat het is.
Het proces van GertvDijk is volgens mij specifiek als je je bootdisk in RAID wil zetten.
Nu ik als het ware 2 losse samen wil voegen zonder dat hier data opstaat, is het dan voor mij als linux newbie een beetje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja hoor als je gewoon de manual leest kom je een heel eind.

Probeer eens wat te lezen over mdadm.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-08 21:48
Ik heb een tijd geleden nog een ubuntu servertje met raid geïnstalleerd vanaf een Ubuntu Alternate cd.

In de text mode setup wizzard kan je volgensmij je schijven vol zetten met raid partities. Dan pak je een raid partitie van schijf A, en een raid partitie van schijf B en die voeg je samen in mirror raid bijvoorbeeld. Vervolgens kan je op die mirror raid partitie een ext3 o.i.d. partitie aanmaken.
Zet de swap partitie iig nooit op een raid volume, tenzij het raid 0 is, anders is het maar een verspilling van cpu tijd :)

dit is hoe ik het me herinner, graag aanvullingen indien nodig
Pagina: 1