Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05-2012
Ik heb van de week een nieuwe GK gekocht namelijk de ASUS EAH4850 1G.
ik heb deze kaart geïnstalleerde, na dat ik dat gedaan had heb ik mijn pc geformatteerd en daarna opnieuw geïnstalleerde om alle oude drivers te verwijderen.
toen heb ik alle drivers gedld en de bijgeleverde programma's van asus zoals smart doctor etc. geïnstalleerde.

ik ben toen gaan gamen, in het begin gecrashed (blauw scherm) mijn pc nja laten we zeggen 1 keer per uur. dit gebeurde op ten duur steeds vaker en nu ook in Windows.

waaraan kan dit liggen ik heb alles geprobeerd?!

mijn systeem:
Moederbord: ASUS M2A-VM series
CPU: AMD Athlon 64 x2 Dual core 4800+ (2.50 GHz)
Vista 32 bit
Grafische kaart: ASUS EAH4850 1GB DDR3
.............................................................................................................................

na veel zoeken denk ik dat het mijn moederbord BIOS driver is....
is dat mogelijk? en zo ja ik kan niet de nieuwste driver vinden voor Vista 32bit zou iemand mij daarmee willen en kunnen helpen? (ik hoop dat het dit probleem is)

[ Voor 20% gewijzigd door W.Boogaard op 09-07-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
na veel zoeken denk ik dat het mijn moederbord BIOS driver is....
is dat mogelijk? en zo ja ik kan niet de nieuwste driver vinden voor Vista 32bit zou iemand mij daarmee willen en kunnen helpen? (ik hoop dat het dit probleem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
kijk eens op de site van Asus. kwestie van product, serie en type invullen en daarna kiezen voor 32 bit als daarom gevraagd wordt.

uit nieuwsgierigheid, waarom denk je dat het je bios is trouwens? zou ook voeding, driver, kaart zelf of temperatuur kunnen zijn ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door Rupie op 09-07-2009 19:13 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
Rupie schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 19:11:
uit nieuwsgierigheid, waarom denk je dat het je bios is trouwens? zou ook voeding, driver, kaart zelf of temperatuur kunnen zijn ofzo.
ik heb het probleem ook op andere sites gelezen alleen nergeds stond een oplossing. en mijn PSU zou het moeten trekken ook de driver is up to date die heb ik via de ati site gedownload dit is de 32bit versie. dus die zou moeten werken. en de temp van de kaart schommeld tussen de 32 en de 38. dus die kan het ook niet zijn, om deze reden denk ik dus ook niet dat het mijn PSU is. :)

Tnx voor de reactie btw ik zal eens gaan zoeken op de asus site.
maar waarom zou het anders mijn PSU zijn (ik kom officieel wel 50W te kort maar ik lees op andere fora ook dat 50 watt niet zo veel uit moet maken en helemaal niet als mijn temp perfect is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
ik heb een video driver kunnen vinden namelijk de VGA BIOS for EAH4850/HTDI/1G P/N: 80-C1CL5K-L0A01 Version 9442.11.6.0.3.AS05

alleen zonder suc6 want toen ik deze wilde starten, starten hij heel even en de bios flash werkt 2 sec dan geeft hij aan:
no vallid adapter could be found! Video BIOS not updated!

dus weard want die adapter is er wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Je hebt wel de laatste versie van de BIOS erop staan? Wellicht dat je dat eerst moet doen voordat je deze kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
Rupie schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:18:
Je hebt wel de laatste versie van de BIOS erop staan? Wellicht dat je dat eerst moet doen voordat je deze kan doen?
waar kan ik die chekken en als dat zo is waar kan ik eerdere versies vinden van de bios wand op de asus site staat alleen die versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Als het goed is kan je ergens in de BIOS vinden welke versie er op staat, maar vraag me niet precies waar. Er staan meerdere BIOS versie op die site van ASUS (19 stuks), je zal zelf even moeten zoeken of er 1 is die nieuwer is dan de versie die jij hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
hm ik vind maar max 2 BIOS drivers...
ik zoek namelijk op ie link http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
dan ASUS als product, dan ati als series en dan model EAH 4850 en dan selecteer ik vista 32bit.

dan kom ik uit op BIOS 2 drivers (waarvan 1 voor de 1G kaart en de ander voor de 512M kaart)
dan kom ik uit op VGA 3 drivers
en Utilities 5 programma's

meer kan ik er niet vinden ook niet op dat forum en ook niet op de ASUS site verder.
zoek ik op de verkeerde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ik heb het over je mobo ;) dus product moederbord, serie AM2/AM2+ et cetera, model M2A-VM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Boogaard
Rupie schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:54:
ik heb het over je mobo ;) dus product moederbord, serie AM2/AM2+ et cetera, model M2A-VM ;)
ah ok nee ja die heb ik al geupdate tot versie 2201 want 2302 is niet van toepassing op mijn pc die foutmeldingen krijg ik niet en dan word er afgeraden om die update te installeren en je mobo te flase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
okay, dan gaan we er vanuit dat dat klopt ;-)
kijk eens in je eventmgr wat voor meldingen die geeft over de BSOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsensei
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-12-2015
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb onlangs een Asus EAH 4850 gekocht ter vervanging van een kaduuke Nvidia GTX8800. Ik heb vista herinstalleerd (was er aan toe) en de laatste drivers erop gegooid. Maar als ik iets 'intensief' doe, dan loopt hij vast en reboot mijn machine spontaan.

Alle settings staan op default en ik heb via een truukje dat hier wordt uitgelegd de fans manueel op 65% gezet. Ja, overkill misschien, maar ik wilde zeker zijn dat er geen heat probs zijn. Ik heb hier nog een werkende Quake 4 installatie staan, maar na een minuut of 5 gamen loopt ie weer vast. Het gaat zelfs zo ver dat de default Vista screensaver na een tijd voldoende is om de zaak spontaan te rebooten.

In de eventmgr onder windows krijg ik enkel een 'het systeem is onverwacht herstart' melding te zien.

Ook in Ubuntu durft de pc spontaan te rebooten na een tijdje 'intensief' werk zoals een videootje bekijken.

Specs:

Intel Core 2 Duo 3Ghz (x64)
4Gb geheugen
Asus EAH 4850 1Gb DDR3
Mobo is een MSI P35 Platinum geval.

Ik gok op een warmteprobleem of de voeding. GPU-Z laat mij nochtans geen abnormale temps zien. Iemand een idee? Ik heb zelf jammer genoeg niet de tijd om verder onderzoek te plegen dus ik doe mijn ganse machine volgende week binnen bij de computerboer om eens grondig na te laten kijken.

Spreekt voor zich dat ik niet erg gelukkig ben dat het ding out-of-the-box zich nogal lastig gedraagt. Zeker nadat ik 2 Nvidia GTX8800 kaartjes op 1 jaar tijd heb versleten na allerlei artefacten gedoe. Ik snap niet goed waarom ATI en Nvidia zo'n slechtwerkende producten op de markt gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:48
Wat is de melding op het blue screen?
Heb je eventuele overclocks teruggezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsensei
Hallo

1. Is geen BSOD, maar de video output valt uit ('out of sync' op beeldscherm) gevolgd door een spontane reboot
2. Overclocks heb ik niet. Is standaard factory instellingen. Behalve dan dat ik die fan speed heb ingesteld op 65% manueel ipv automatisch. Dit truukje: http://www.hexus.net/content/item.php?item=14111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Netsensei schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:33:
Hallo

1. Is geen BSOD, maar de video output valt uit ('out of sync' op beeldscherm) gevolgd door een spontane reboot
Dan heb je dus niet hetzelfde probleem..
2. Overclocks heb ik niet. Is standaard factory instellingen. Behalve dan dat ik die fan speed heb ingesteld op 65% manueel ipv automatisch. Dit truukje: http://www.hexus.net/content/item.php?item=14111
Heb je memtest86+ al geprobeerd?
En orthos/prime95?

Welke voeding heb je?

Hoe hoog zijn de temps die gpu-z aangeeft?

edit:
heeft het zin om de gpu te downclocken? Loopt het dan niet meer vast of pas later/minder vaak?

[ Voor 13% gewijzigd door daan! op 24-10-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsensei
Wel, dit is de output van GPU-Z tijdens Quake 4:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        Date        , GPU Core Clock [MHz] , GPU Memory Clock [MHz] , GPU Temperature [°C] , Fan Speed [%] , GPU Load [%] , Fan Speed [RPM] , GPU Temp.(DISPIO) [°C] , GPU Temp.(MEMIO) [°C] , GPU Temp.(SHADERCORE) [°C] ,

2009-10-24 23:10:15 ,              540.0   ,                793.8   ,               43.0   ,          65   ,          0   ,          3336   ,                 43.0   ,                44.5   ,                     44.5   ,

2009-10-24 23:10:16 ,              540.0   ,                793.8   ,               43.0   ,          65   ,          0   ,          3320   ,                 42.5   ,                45.0   ,                     44.5   ,

2009-10-24 23:10:17 ,              540.0   ,                793.8   ,               43.0   ,          65   ,          0   ,          3320   ,                 43.0   ,                45.0   ,                     44.5   ,

2009-10-24 23:10:18 ,              540.0   ,                793.8   ,               43.0   ,          65   ,          0   ,          3323   ,                 43.0   ,                44.5   ,                     44.5   ,

2009-10-24 23:10:19 ,              540.0   ,                793.8   ,               43.0   ,          65   ,          0   ,          3328   ,                 42.5   ,                43.5   ,                     44.0   ,

2009-10-24 23:10:20 ,              540.0   ,                793.8   ,               42.0   ,          65   ,          0   ,          3335   ,                 41.5   ,                43.5   ,                     44.0   ,

Ik had nog even rondgesmurfd: er zijn heel wat klachten rond reboots met deze kaart terug te vinden. En evenveel de meest uiteenlopende fixes.

Wat ik nog even geprobeerd heb en wel een impact lijkt te hebben: in de Catalyst Control heb ik bij ATI overdrive de GPU klok teruggebracht van 750 naar 540Mhz en de GPU memory clock van 1004 naar 795 Mhz. Wat effectief het onderklokken van deze kaart zou moeten zijn. Ik kon dan 10 minuten Q4 spelen zonder dat het ding crasht. Anders liep het meteen fout in de eerste 30 seconden.

Kan natuurlijk de bedoeling niet zijn dat ik en grafische plank moet onderklokken om dat ie out-of-the-box problemen geeft. Zoiets verwacht je eerder bij het overklokken. Overigens werkt dit truukje wel in Windows maar in Ubuntu is het huilen met de pet op omdat zo'n ATI plank niet bepaald de meest linux vriendelijke drivers heeft. Dat wist ik wel toen ik hem kocht, maar ik had gehoopt dat ik nu juist daar net geen problemen mee zou hebben.

Nu zijn GPU's net een onderdeel dat zwaar onder stress zit en een serieuze groeispurt heeft gehad de laatste jaren. Mij lijkt het duidelijk dat de kwaliteit er serieus onder te lijden heeft. Ik heb natuurlijk wel pech gehad met de GTX8800, maar dit is evengoed een miskleun. Ik heb er wat moeite mee dat je ettelijke euro's steekt in een onderdeel dat tegenwoordig eigenlijk op goed geluk lijkt te werken en een tijdje meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Netsensei schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:22:

Wat ik nog even geprobeerd heb en wel een impact lijkt te hebben: in de Catalyst Control heb ik bij ATI overdrive de GPU klok teruggebracht van 750 naar 540Mhz en de GPU memory clock van 1004 naar 795 Mhz. Wat effectief het onderklokken van deze kaart zou moeten zijn. Ik kon dan 10 minuten Q4 spelen zonder dat het ding crasht. Anders liep het meteen fout in de eerste 30 seconden.
De asus 4850 loopt standaard toch 625/993?
Bij jou liep hij 750/1004?
Da's een flinke overklok, of link ik naar het verkeerde product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsensei
Ha! Dat verklaart veel!

De doos op de foto is wel die van de 4870, maar de specs kloppen wel: dit is de kaart die in mijn machine steekt.

Zo heb ik hem ongeopend gekocht en gekregen: overklokt. Ik heb net in linux de laatste ATI drivers binnen gehaald en ook daar heb ik de zaak onderklokt via aticonfig. Voor zij die er ooit behoefte aan hebben:

1. Ubuntu Jaunty geïnstalleerd.
1. Laatste driver manueel installeren per deze manual:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
2. Dan met de aticonfig tool de kloksnelheid aangepast
http://www.phoronix.com/s...amd_overdrive_linux&num=3

Hetzelfde in Windows maar dan via die handige Catalyst Control Center tool. Ik heb toen ook meteen even atitool gedownload en laten lopen. De temps liepen toen wel gemakkelijk door naar 60 graden. Deze kaart loopt dus écht wel heet. Bovendien is de stock fan niet bepaald stil te noemen. Iemand die daar tips voor heeft? Ik denk aan een andere fan (zallman?) als eerste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsensei
Hm. Even melden dat ik dit weekend weer twee crashes heb gehad ondanks normaal gebruik: wat youtube'en, video kijken, etc. Ik heb nog niet echt tijd gehad iets van games uit te proberen, maar dit stemt me allesbehalve hoopvol.

Ik ben eerlijk gezegd van plan om deze week dan toch langs de computerboer te lopen en deze draak in te ruilen voor een andere, stabielere kaart in dezelfde prijsklasse.

Op dit punt kan performance mij eigenlijk niet zo heel erg veel meer schelen: zolang de kaart in kwestie lang genoeg meegaat en stabiel werkt!
Pagina: 1