Asus EAX1550 - Fan vervangen of aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• A_to_the_S
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik heb al enige tijd de Asus ATi EAX1550/TD/256MB. Ik heb altijd al het probleem gehad dat hij veel geluid maakte, maar nu wil ik er wat aan doen.

Maar wat kan ik eraan doen?

Ik heb het volgende geprobeerd:
1. Schoonspuiten (met lucht), heeft niets geholpen.
2. Asus heeft een programma 'Smart Doctor' waarmee je de Fan zou moeten kunnen aansturen. Op die van mij zit hardwarematig waarschijnlijk geen fancontroller ingebouwd. Ik kan hem dus ook niet zachter laten draaien.

Is het mogelijk om een volledig nieuwe cooling erop te plaatsen?

Ik vind het een beetje zonde om een nieuwe videokaart te kopen alleen om de geluidsproductie.

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vaak hebben de goedkopere kaarten van die kleine koelers die op een hoog toerental draaien en daardoor veel herrie maken.
Als de fan altijd al herrie maakte zal die na schoonspuiten natuurlijk niet stiller worden.
Een externe fan controller kan natuurlijk, maar als je de temperatuur niet kunt meten is dat niet aan te raden.
Zet er gewoon een alternatieve koeler op zoals bijvoorbeeld de Zalman Vf700 of mijn favoriet de passieve Actic Cooling Accelero S2 die ook makkelijk te plaatsen is.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Voor zo'n nieuwe koeler kom je al snel op 15 tot 20 euro uit, plus dat je het er zelf op moet zetten en daardoor waarschijnlijk je garantie verliest. Voor een paar euro meer heb je bijvoorbeeld al deze kaart. Van de nieuwste generatie, dus waarschijnlijk een stukje sneller en een stukje zuiniger dan die van jou, met passieve koeling, dus 0 geluid.

specs

• A_to_the_S
Flitzer en Depep bedankt voor jullie goede antwoorden.

Ik denk toch dat ik voor een nieuwe passief gekoelde videokaart.

Ik heb enkele videokaarten overwogen (criteria: passief en goedkoop) en ik kwam inderdaad uit op de Sapphire HD 4350 (en dezelfde Asus variant). Probleem echter, deze video kaarten passen op een "PCI-E 2.0"-bus en ik heb een Asus P5K-E met een `PCI-E 16x-bus".
Klopt het dat ik de Sapphire HD 4350 Silent (met een PCI-E 2.0) gerust kan aansluiten op een PCI-E 16x?

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Ja, dat klopt. Natuurlijk is het wel even handig om te kijken of je voeding dit aankan

[ Voor 73% gewijzigd door Axeor op 14-07-2009 21:12 ]

• A_to_the_S
Axeor schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:11:
Ja, dat klopt. Natuurlijk is het wel even handig om te kijken of je voeding dit aankan
Denk het wel, ik heb het volgende in mijn kast zitten:
VoedingAntec 500w
CPUCore 2 Quad Q6600 2,40GHz
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro
MoederbordAsus P5K-E
geheugen2GB Kingston DDR2-667
HDD2x Samsung 1TB 7200RPM SATA
DVD1x DVD rom & 1x DVD-RW
Case-koeling1x 120mm fan

En dan de deze videokaart...

Dit alles gaat wel lukken met een voeding van 500w toch?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Met gemak, 300W was krap geworden.

specs

Verwijderd

gratis tip

stekker los maken en op je moederbord aansluiten
Misschien even een ouwe koeler de plug er af knippen .
Dan via de bios de fan zachter laten draaien.

Verwijderd

A_to_the_S schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:54:
Ik heb enkele videokaarten overwogen (criteria: passief en goedkoop) en ik kwam inderdaad uit op de Sapphire HD 4350 (en dezelfde Asus variant).
Zolang je er geen (nieuwe) games mee wilt gaan spelen is het een prima kaart.
Depep schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:33:
Met gemak, 300W was krap geworden.
Een goede 300 Watt voeding was niet krap die verveelde zich ook nog.
Een goede 200 Watt voeding zou zelf genoeg zijn al zijn die zo los niet echt te vinden. ;)

• A_to_the_S
Wederom hartelijk dank voor de reacties.

In een poging wat geld te besparen (en voor the fun of tweaking) heb ik de fan van m'n videokaart Asus ATi EAX1550/TD 256MB PCI-E (die er zo uitziet) eraf geschroefd.

Dit staat op de achterkant van de fan:
T&T
5010H12C NF4
0.14A 12VDC

Wat info over de fan van een russische site
De fan wordt op de heatsink bevestigd met 3 schroeven in een Y-formatie.

Na wat uren zoeken ben ik alleen deze van Evercool tegengekomen.
Deze draait 4500RPM ipv 5000RPM, hij maakt minder geluid (<23db ipv <29db) maar hij heeft maar 2 draadjes ipv 3 die op het origineel zit.

Is het uberhaupt nuttig om hier tijd in te steken (ivm het feit dat alle fannetjes luid zijn) of moet ik gewoon een nieuwe videokaart kopen?

Ik bedoel het blijft zonde om een videokaart weg te gooien om een fan van 7 euro...
Pagina: 1