Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Omdat ik bezig ben, zelf een kleine simpele joystick te bouwen m.b.v. een BU0836 controllertje (http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/joystick/) zoek ik geschikte potmetertjes.

Ik heb op dit moment 4 25k lineaire, mono potmeters gebruikt, maar deze hebben een omwenteling van 270 graden. Ik gebruik echter maar 30 tot 45 graden en dus fluctureert de uitmeting nogal. (ik moet dus een klein bereik opschalen naar een grote waardoor ruis/onnauwkeurigheid ook uitvergroot wordt).

Het werkt goed, maar ik zie in spellen de joystick echt heen en weer trillen en kleine subtiele inputs geven geen betrouwbaar resultaat tijdens "hoveren"etc.

Nu heb ik bergen met potmeters uit bestaande joysticks gesloopt, maar die kan ik niet op een nette manier aansluiten op de gefabriceerde assen en frames (zijn van die kleine priegel dingen, met rare op maatgemaakte asjes).

Dus kort maar krachtig; ik zoek zo'n volwaardig grote potmeter, met 10mm kraag om vast te zetten welke of heel precies is, of een maximaal bereik van 70 a 90 graden heeft.

Affilteren van de ruis met een klein capaciteitjee heeft weinig zin; het wordt iets minder maar nog steeds ondoenlijk. Of zou ik zoiets met een voorschakel weerstand kunnen oplossen?

Er staat rechtstreeks 5 V over de potmeter welke uitgelezen wordt door het controllertje.

Conrad en Farnell geven geen specificaties m.b.t. de hoekgrote, en de precisie potmeters die ik vind zijn van die kleine dingen die op een pcb gesoldeerd moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 09-07-2009 13:57 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik weet niet wat het van nauwkeurigheid gaat geven, maar het is misschien het proberen waard om te testen.
2 potmeters in serie en de assen aan elkaar schakelen. Dan gaat de (wrijvings) weerstand wel een beetje omhoog, ik weet niet of dat hinderlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor pot heb je genomen? Alps of hakkie-takkie?
Alps en Amphenol etc hebben vaak erg degelijke potten.

Wat ook kan is met een 10slags pot en een tandwieltje werken, zodat je mechanisch je beweging opschaalt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou eerst eens kijken waar het probleem vandaan komt.
Is het resolutie, is het een probleem met de mechanica, is het ruis van de omgeving, is het de kwaliteit van de potmeter etc.
Daarna zul je pas zinnige conclusies kunnen trekken over een oplossing

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Van de site waar TS zelf naar linkte:
•Which pots are the best?
◦Any value from 1kOhm to 100kOhm will work fine. If you don't know where to start, get 10kOhm ones
◦Use linear pots (taper B.) Avoid non-linear, log pots with tapers A, D or Y used in audio level controls
◦Any pot would work but the best ones are industrial quality Spectrol (Vishay) and Bourns. They have life expectancy of few million shaft revolutions.
◦Good wiring helps. For ultimately clean signal use shielded wires and ground the pot's case if it's metal
◦Try to use as much of pot travel range as possible
Dat is dus al een aantal punten om naar te kijken. Uit je startpost maak ik op dat je nog niet naar al die punten gekeken hebt.

Overigens kun je ook overwegen om met Hall effect sensoren te werken voor grotere nauwkeurigheid. Eventueel gecombineerd met de 12-bits uitvoering van de genoemde controller.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
real[B]art schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:13:
Van de site waar TS zelf naar linkte:

[...]

Dat is dus al een aantal punten om naar te kijken. Uit je startpost maak ik op dat je nog niet naar al die punten gekeken hebt.

Overigens kun je ook overwegen om met Hall effect sensoren te werken voor grotere nauwkeurigheid. Eventueel gecombineerd met de 12-bits uitvoering van de genoemde controller.
die punten heb ik zeker wel in acht genomen ;):

kwaliteit: zegt alleen over de duurzaamheid, niet de nauwkeurigheid bij nieuwe aanschaf. Hall sensoren zijn leuk, maar bijna nergens te krijgen :(. En zoveel mogelijk pottravel: ik heb geen exotische overbrenging die ik even kan installeren ;) . Daarnaast probeer ik het simpel te houden; d.w.z. ik hoop op simpele potmeters met slechts 90 graden bereik. Daarnaast heb ik verschillende waardes al gebruikt, maar het maakt weinig verschil: 10k, 25k, 50k en 100k.....allemaal last van de (on)nauwkeurigheid omdat je maar een heel klein gedeelte gebruikt van de totale omslag en dus van de totale spanningsdeler.

Overigens; er zijn zat oplossingen die ik zelf kan bedenken (heb Hall en schuifpotmeters overwogen), maar met de technische middelen en gereedschap is het bijna ondoenlijk om dit degelijk te maken: ik heb geen apparatuur om op mm's precies gaten te boren, ergo tandwiel kastjes zelf bouwen etc schit niet echt op.

Dus ik hoop eigenlij kdat iemand al ervaring met dit heeft zegt; ow je moet dit en dit type hebben die je daar kunt krijgen. Zelf 8 elektronica winkels gebeld, maar die hebben alleen de gangbare potmeters.

Wellicht dat betere kwaliteit nauwkeuriger is, maar ik denk dat de kwaliteit meer in levensduur en procentuele afwijking zit, ipv de gevoeligheid bij een input van 0.5 graad draaiverschil (door een lange as is de uitwijking 10cm, maar vertaald zich dit dus in slechts 0.5 tot 1 graad :( ).

Beetje duidleijk zo: de exotische oplossingen heb ik wel overwogen, maar daar gaat zoveel werk en tijd in zitten die ik niet heb om even lekker thuis te oefenen voor een paar keuringen....had gehoopt iets online te kunnen bestellen en in te bouwen!...

Als ik bestaande kan wijzingen m.b.v. een filter of voorschakel circuitje kan ik dat best wel doen. Capaciteitje over de uitgangen zetten of een voorschakelweerstand/pull down om de verschaling meer 1:1 te krijgen....maar blijft toch een beetje dat onnauwkeurige sleepcontactje binnen in de potmeter :(

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat onnauwkeurige sleepcontactje heb je helaas in elke potmeter, al betaal je er 1000€ voor, het is nog steeds een sleepcontactje :-)

Je kan natuurlijk ook een rotary encoder met digitale pot toepassen maar dan kan je evengoed gewoon digitaal werken.. Resolutie gaat trouwens ook niet 100% zijn lijkt me.

Eenvoudigste oplossing is meestal de beste.. Degelijke cap met evt bleedweerstand om je spanning wat stabieler te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Waar Scud_Racer ook al naar hint: Zorg dat de analoge bandbreedte niet groter is dan nodig. Met een Ik gok dat je met een Low-pass filter van 10..50 Hz al een stuk verbetering krijgt.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
hoewel ik afgestudeerd elektrotechnicus ben, heb ik analoog ver van mij afgehouden.

Ik snap dat ikd e bandbreedte moet verkleinen, maar hoe ga ik dat doen?

Ik had zelf ook al in gedachte om de input te filteren, maar ik zet over de gnd en het output signaaltje een capaciteitje van??????

Ik probeer inderdaad de lage frequenties te filteren: het jitteren van het signaal, maar ik zou niet weten hoe dit moet. Ik heb leren spelen met krachtstromen en stuurregelingen, niet met low-pass filtertjes. Zou iemand me een formule of richting kunnen geven: dan koop ik snel nog benodigde weerstandjes en condensatortjes.

De situatie is nu heel simpel: op het controllertjes zit nu een 50k potmeter aangesloten. Over deze potmeter staat 5V en wordt dus afgeregeld. Mij lijkt dus dat het ding stroomgestuurd is, ipv spanningsgestuurd, mits er geen spanningsdeler in het printje zelf is toch? Of zit ik er compleet naast met 1 jaar analoge kennis?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Seesar schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 12:50:
hoewel ik afgestudeerd elektrotechnicus ben, heb ik analoog ver van mij afgehouden.

Ik snap dat ikd e bandbreedte moet verkleinen, maar hoe ga ik dat doen?

Ik had zelf ook al in gedachte om de input te filteren, maar ik zet over de gnd en het output signaaltje een capaciteitje van??????

Ik probeer inderdaad de lage frequenties te filteren: het jitteren van het signaal, maar ik zou niet weten hoe dit moet. Ik heb leren spelen met krachtstromen en stuurregelingen, niet met low-pass filtertjes. Zou iemand me een formule of richting kunnen geven: dan koop ik snel nog benodigde weerstandjes en condensatortjes.

De situatie is nu heel simpel: op het controllertjes zit nu een 50k potmeter aangesloten. Over deze potmeter staat 5V en wordt dus afgeregeld. Mij lijkt dus dat het ding stroomgestuurd is, ipv spanningsgestuurd, mits er geen spanningsdeler in het printje zelf is toch? Of zit ik er compleet naast met 1 jaar analoge kennis?
Een RC-filter staat hier beschreven.
De kantelfrequentie van zo'n filter: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/b/2/5/b2515bc822acd86df0cfde7ada299905.png
Als je alleen een C aan de wiper van de potmeter hangt, heb je dus een geval van variabele .R. Je moet namelijk de parallelweerstand van beide "helften" van de potmeter gebruiken in je berekening. In het midden is dat dus 25k//25k = 12.5k maar aan de uitersten is dat 0R//50k = 0R. Daarmee zou dus de frequentie van je filter ook sterk varieren.

Het scheelt wel weer dat jij maar een klein deel van de potmeter gebruikt, dus zou ik maar evenuitgaan van R=12.5k Met bovenstaande formule moet een afgestudeerde electronechnicus z'n C-waarde wel kunnen uitrekenen, toch?

Overigens zou je ook digitaal kunnen filteren, door samples te middelen. Maar daar heb ik persoonlijk dan weer minder verstand van...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Pagina: 1