Toon posts:

ethernet over 8 aderig (4 ader paren) ISDN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

Ben net verhuisd en wil graag een computer netwerk aanleggen in m'n huis. Aangezien het niet op prijs gesteld wordt dat ik spijkers in de muur sla, ben ik naar alternatieven aan het zoeken voor ons netwerk.

Een optie is WiFi, dit wil ik graag erbij hebben voor laptops, maar wil toch liever ook een 100MBit netwerk ernaast hebben voor de vaste computers,

Nu de beste optie waar ik jullie mening over wil hebben:

Wij hebben al 8 aderig isdn liggen. Ik zou eigenlijk wat informatie hier over willen. Hebben mensen hier wel eens hun 100mbit internet over gegooid? Ik weet dat isdn connectoren breder zijn dan de standaard ethernet aansluiting, dus dan zul je dit moet ombouwen naaar (rj-45) ethernet connectoren.

Is het mogelijk om een 100mbit netwerk over deze bestaande kabels te gooien? Ik begrijp dat ik er dan even nieuwe connectors op moet gooien.

De ISDN kabels die er al liggen zien er namelijk uit als doodnormale UTP kabels (4 ader paren met de 'goede' kleuren (oranje/oranje wit, groen/groenwit, bruin/bruinwit, blauw/blauwwit).

Graag jullie reactie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 13:31 ]

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
100 mbit kan ook werken met 4 aders, je moet deze dan nog wel in de goede volgorde leggen en dan nieuwe stekkers aanknijpen...

Ik zie nu trouwens dat ze dus 8 aderig zijn, hier kun je gewoon 100mbit of zelfs 1 gbit van maken...

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 09-07-2009 13:46 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zolang het minimaal cat5-kabel is, zie ik geen probleem. Er zijn ook mooie splitters zodat je over 8 aders zowel ISDN als een 100 Mbit netwerk kunt doen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik zie geen problemen. Gewoon proberen.

Heb het zelf ook weleens gedaan. Aders 1&2 en aders 3&6 zijn aderparen voor 100Mbit.

[ Voor 53% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-07-2009 13:50 ]

www.google.nl

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
Als die paren netjes getwist zijn, zou je het eventueel kunnen proberen ja. Anders kan je altijd nog kijken naar Ethernet over Power adapters, las ietsjes terug over Belkin
edit:
nieuws: Belkin voert Powerline-snelheid op tot 1Gbps

Ik weet dat het nu nog niet 'super' kwa prestatie is, zelf heb ik de 200Mbit Netgear adapters thuis liggen en ben ik aardig tevreden. Haal ongeveer 140Mbit (tot 85Mbit in sommige hoeken) in realiteit, dus mag niet klagen :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 09-07-2009 13:51 ]

Verwijderd

Ik heb zelfs over één grijze kabel internet (dus 100Mb netwerk) en 2 x telefoon gestuurd. Werkt goed hoor...

Zorg er wel voor dat het ISDN verhaal goed word afgesloten (terminator), want anders krijg je rare dingen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 13:28:
... Ik weet dat isdn connectoren breder zijn dan de standaard ethernet aansluiting, dus dan zul je dit moet ombouwen naaar (rj-45) ethernet connectoren.

Is het mogelijk om een 100mbit netwerk over deze bestaande kabels te gooien? Ik begrijp dat ik er dan even nieuwe connectors op moet gooien.

De ISDN kabels die er al liggen zien er namelijk uit als doodnormale UTP kabels (4 ader paren met de 'goede' kleuren (oranje/oranje wit, groen/groenwit, bruin/bruinwit, blauw/blauwwit).

Graag jullie reactie
ISDN en Ethernet zijn dezelfde connectoren. Wel heb je kans dat er een terminator aanwezig is op de ISDN bus. Verder worden er andere pinnen gebruikt (1/2/3/6) bij ethernet.

Staat er verder wat op die kabel? de kleurvolgorde en omschrijving doet denken aan normale utp kabel. Als die idd cat5 (of hoger) is, is het geen enkel probleem.

100Mbit + ISDN door dezelfde kabel gaat vermoedelijk wel, mits het CAT5 of hoger is.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 09-07-2009 16:42 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
Ethernet over "klassieke" ISDN bekabeling (dus geen twisted pair kabels) gaat vrijwel zeker niet werken! Met enkele meters is het verlies/overspraak al zo hoog dat er nagenoeg geen data meer doorheen komt.

Andersom kan wel, als de installatie en bekabeling als CAT5(+) Ethernet aangelegd is, kan het prima gebruikt worden voor ISDN, dit wordt in veel bedrijven al jaren standaard gebruikt, het enige is dat in de switch-/patchkasten de boel even netjes afghandeld moet worden op de ISDN ports...

Dus kortom, als je een "gewoon" ISDN systeem hebt liggen kun je het wel proberen, maar ik geef je weinig kans op succes. Check idd wel of er terminators in de ISDN connectieboxjes zitten, die moeten er sowieso uit.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Pagina: 1